Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Subaru SVX / Cheva Corvair

InläggPostat: mån 16 nov 2009, 00:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 341Ort: SöderhamnBlev medlem: sön 29 jun 2008, 22:09
Hittat nått väldigt intressant tycker jag.. :D

Subaru SVX motorn, en 3,3l boxer 6a på ca 230hk original.. ska passa bolt on på en folkalåda??? Någon som kan verifera att det stämmer? Det kan vara så att sprängkåpan inte stämmer men då tar man den från subaruns låda och då passar den på folkalådan.

Bild

Bild

Vore väldigt trevlig motor i buggyn isofall, men nu är det väl inte så att de växer på träd häromkring... Andra motorer som passar bolt on på lådan? Porsche 911 finns ju, vet även att Chevrolet Corvair motorn ska passa, boxer 6a på kanske inte lika mycket kreta men ev. lättare motor?

Wiki skrev:
Initially, the cooling fans were designed with a twist to the vanes, so that they were only efficient when rotating in the correct direction. Early on, however, the vanes on the fan became vertical and radial, so that the fan functioned identically in either rotation. Whatever the reason for this change, one effect was that the engine could easily be configured to run in the direction opposite from stock. This proved useful for those who swapped the engine into Volkswagen Beetles and dune buggies, since the Corvair engine's normal direction of rotation was opposite to that of the Volkswagen (and most other automobiles). Otherwise, the ring gear of the Volkswagen differential had to be flipped over by 180 degrees to allow the transmission's forward and reverse directions to be correct.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair_engine

Mao vända på kronhjulet så ska det vara the shit.

Bild


Tankar om detta?? :)



_________________
http://www.garaget.org/?car=157595
Beachbuggy är en livsstil..
Offline Profil
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 09:59
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
Har själv många gånger haft tankar om Subaru motor på buggyn. Vi har en gubbe i stan som har satt i en 2,5l Legacy 4a i sin bubbla å den låter helt underbart. Vad det gäller 6an, så har jag ingen aning om den går att få på. Tveksamt på att det är direkt bolt on. Corvair motorerna är ganska fräna, men ovanliga. Sedan är det ju ingen jätte effekt man får ut av dem original, så det blir nog inte någon ekonomi trimning i sådana fall.

Vet att jag länkat dessa förut, men dom tåls höra igen då ljudet är underbart (trots dålig ljudkvalitet).

http://www.youtube.com/watch?v=aEnF_N6sQjU

http://www.youtube.com/watch?v=mYLEuOrXrYs



_________________
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
Offline Profil
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 21:21
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Om corvair motorn så fanns de ju en legendarisk vit bubbla i stockholm på de vilda 70-80-talet. Spöade alla V8 bilar på tex stockholm open etc.. Pröv googla på proffesorn så hittar man ganska en del intressanta legend historier..

Va de kommer till Subaru motorerna så skulle de ju vara ett mycke intressant alternativ i en buggy. Problemet att montera den i en Bubbla är åtm bredden å sedan är de ju de tråkiga att de blir å börja leka med vatten (fy f**n vatten hör hemma i toastolen)

Att dom skulle vara bolt on tror ja inte rikti på. Helt säkert blir de en del lekande med kopplingen etc. Men skulle kuna tro att det är ung lika mycke arbete som tex Rydh gjort med att montera WBX..

Ifall du bestämmer dig att testa montera så håll oss gärna uppdaterade med info å mycke bilder

(började just fantisera om 6cyl boxer ljudet en fin sommar dag)



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: mån 16 nov 2009, 22:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 341Ort: SöderhamnBlev medlem: sön 29 jun 2008, 22:09
Professorns bubbla ska finns med i Bilsport nr 23 från 1980 för intresserade :) Finns en helt del att läsa på nätet också som tidigare sagt, intressant!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=MagnumR&cat=28667&image=613465

Problemen med utrymme känns väl inte som något större problem i en bugge.. Men som sagt vatten är ju inge vidare att börja pula med faktiskt. Då kan man lika gärna stoppa i en b20 eller liknande som också är ett altenativ även om halva charmen försvinner då känns det lite som..(inte så förtjust i volvo :P )


Nä man kanske skulle gå i dessa vägar.. :D
Bild
"700hk 3,1L boxer 4cyl med mekanisk insprutning och dubbel Turbo"



_________________
http://www.garaget.org/?car=157595
Beachbuggy är en livsstil..
Offline Profil
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 20:17
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Vad är dedära för twin turbo?

Ser heel fräck ut



_________________
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger
Offline Profil
InläggPostat: tor 19 nov 2009, 21:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 341Ort: SöderhamnBlev medlem: sön 29 jun 2008, 22:09
fgronlun skrev:
Vad är dedära för twin turbo?

Ser heel fräck ut


Det är hasse dahlbäcks gamla bubbla, han som byggde den sjukt breda buggyn på den tiden då jag inte levde :D .
http://www.garaget.org/?car=145541



_________________
http://www.garaget.org/?car=157595
Beachbuggy är en livsstil..
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
6 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori