Stabil tändning??

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Stabil tändning??

Post by mats » Tue 20 Apr 2010, 11:59

Fick en bild..?? på triggerskiva VW som "ser bra ut".
Kan inte få det här med EDIS-tändning ur huvet.
Triggerhjul vw.JPG
//mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Stabil tändning??

Post by fgronlun » Thu 22 Apr 2010, 20:11

Varför blandar du inte in tex megasquirt så får du helt ställbar tändning. Använder bara edis spolen samt modulen. Då får du en tändkurva du precis önskar dig?

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Stabil tändning??

Post by mats » Sun 25 Apr 2010, 10:49

Jo tankarna börjar väl gå åt det hållet,har en MS liggande som jag tänkte anv. i vinterbilen.
Typ-1 av 85-års modell,insprutad som original.Brasse tillverkad.
Men motorn modifierad till runt 2000cc,gammal spanskbyggd rallybil.
Ska provas först med 44mm förgasaren,tror den passar rakt på insugnings röret till insprutningen.
Steg 2 blir att återgå till insprutningen kompletterad med MS.
Steg 3 blir att montera EDIS-tändningen
Vill komma underfund med MS o EDIS hur bra det verligen är i en sugmotor.
Har inhandlat 36+triggkuggs remskiva,ska levereras om några dar.
Tror att EDIS-tändn kommer att funka bra i den här motorn,vet inget om kammen,men den känns snäll o kommer
tidigt.

//mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Stabil tändning??

Post by fgronlun » Sun 25 Apr 2010, 11:06

mats wrote:Jo tankarna börjar väl gå åt det hållet,har en MS liggande som jag tänkte anv. i vinterbilen.
Typ-1 av 85-års modell,insprutad som original.Brasse tillverkad.
Men motorn modifierad till runt 2000cc,gammal spanskbyggd rallybil.
Ska provas först med 44mm förgasaren,tror den passar rakt på insugnings röret till insprutningen.
Steg 2 blir att återgå till insprutningen kompletterad med MS.
Steg 3 blir att montera EDIS-tändningen
Vill komma underfund med MS o EDIS hur bra det verligen är i en sugmotor.
Har inhandlat 36+triggkuggs remskiva,ska levereras om några dar.
Tror att EDIS-tändn kommer att funka bra i den här motorn,vet inget om kammen,men den känns snäll o kommer
tidigt.

//mats
Ms + edis är bättre än förgasare hur du än vänder på det.
Vi har bänkat ett antal rally cross bilar med just MS och edis tändning. De e ju mappandet som tar lilla tiden men efter har dom alltid varit nöjda..
De e bara viktigt att man inte överdriver med munstycken för en sugis med 200hk gör inget med 400hk munstycken. De blir bara svårare få den bra inställd..

De som vi märkte med en bil som varvade upp till ca 8500rpm att de började bli lite känsligare med tändmissar.. Orsaken visade sig att vara tändkablarna som han ahde knutit ihop med buntband.. Med riktiga "separatorer" eller kabel hållare försvan problemet..

Löda om till edis bruk finns de ju bra guider så de e inte helt omöjligt att få gjort själv därhemma..

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Stabil tändning??

Post by mats » Sun 25 Apr 2010, 11:22

Jo jag känner till att MS+EDIS är en bra o pålitlig kombo,men vill prova förgasaren som inhandlades i Thai.
Den ska anv i en ganska måttligt preppad motor o allt ska se så std ut som möjligt.
Att jag sen kommer att ta det i steg är för att få lite "känsla" för bitarna.
Vill få motorn att orka lite mer i området 5-7000 rpm.....

//mats

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Stabil tändning??

Post by mats » Fri 14 May 2010, 15:34

Kör nu vinterbilen med EDIS+vw-insprutningen fungerar väldigt bra ihop.
Så nästa steg blir väl att styra tändningen med Megasq......,har pillat ihop en byggsats
som ska testas i kväll.
Borde åka iväg å köra på "rulle"(bromsa motorn) så skulle man se om det blir skillnad
på effekten beroende på vilken tändning man använder.
Kanske under helgen???

//mats

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Stabil tändning??

Post by mats » Tue 18 May 2010, 12:59

Har idag varit å testat tändsystem.
Körde först med standard Bosch/vw för att få referens.
EDIS-tändningen kördes sen med bra resultat,fick ut 3-4 HK extra vid 3000 rpm.
Till sist kördes kombinationen EDIS/Megasquirt,gav då ändå lite mer effekt i
det högre varvtalsregistret.
Det kan konstateras att kombinationen gav effekthöjning över hela varvtalsregistret,
med en flackare effektkurva.
Nöjd!! Men det tog tid att få till tändkurvan.
Tror att det här passar den här gamla rallymotorn perfekt,ger nu som max ca 135Hk.
Konstigt att inte fler BB ägare har nappat på det här med EDIS-tändning,inte dyrare
än en 009-fördelare (betalade 50 Euro på skroten) å då får man ett modernt tändsyst.
Med ett bra fäste för givaren kan man säkert anv ett mod moppedrev som triggerhjul.
Kommer att köpa upp några tändsyst för att lägga på braåha hyllan.

Nästa steg blir nu att skaffa ny spjällägesgivare o försöka hitta en bra grundmapp
till MS för insprutningen så kanske det är möjligt att krama ut ytterligare nån
kuse ur motorn.

//mats

//mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Stabil tändning??

Post by fgronlun » Tue 18 May 2010, 22:09

jo bra med edis är att skrotarna är fulla med gamla escorter etc med denna tändning.

Själv blir de MSD på min motor med broders blir de å bygga om till edis/bosch tändning. Men de blir först nästa sommar.

Nobbe
Posts: 44
Joined: Fri 12 Dec 2008, 23:58
Location: Norra Sverige

Re: Stabil tändning??

Post by Nobbe » Wed 19 May 2010, 14:38

jag köpte mina grejer på : http://trigger-wheels.com/store/

de levererae bra har hyffsafe priser och stort utbud på trigger skivor :=)

Post Reply