receptförslag

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator

receptförslag

Post by Magoo » Wed 13 Jan 2010, 14:23

Står i valet och kvalet på hur jag ska göra med en maskin som står.
vad jag vet om den är att det är ett 1600-block (AS) med en pict 31-3 på, skicket är totalt okänt, likaså innehållet, men jag utgår från att det är stdprylar. Jag har nya aluminium delbara stötstångsrör och en 009:a på "hyllan".
Vad siktar jag på då?så mycket som möjligt inom vissa ramar.
Jag har även ett AB-block, men vet ej om det är ett lämpligt utgångsobjekt.
Jag räknar med att få AR-borra blocket och behövs det topplocksarbeten är även detta nåt som får gå till någon mer kunnig.
Jag räknar inte med att få fatt i beg delar, så behövs det grejer så är det nypris man får räkna på. Cyl-sats är en av sakerna som kommer att få införskaffas.

3 budgetklasser:
10 kkr
15 kkr
20 kkr

Mest realistiskt är att landa i regionen runt 13-16 kkr som det ser ut i dagsläget.
Maskinen skall användas för GATBRUK, dvs det är inte en racemaskin jag vill ha, utan jag prioriterar driftsäkerhet framför effekt. Turbo är det inte snack om i detta läge då jag tänkte slippa byta maskin vid bes.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mettis

Re: receptförslag

Post by mettis » Wed 13 Jan 2010, 19:19

Ganska självklart enligt mig....

Renovering av block samt upptagning för 94mm cylindrar.
Topplocksrenovering och upptagning till samma cyl.
Cyl-sats kostar ca 3000Kr
När du vill kosta på mera, har du ett bra ämne att byta kam och sätta på andra förgasare på !

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 13 Jan 2010, 21:07

mettis wrote:Ganska självklart enligt mig....

Renovering av block samt upptagning för 94mm cylindrar.
Topplocksrenovering och upptagning till samma cyl.
Cyl-sats kostar ca 3000Kr
När du vill kosta på mera, har du ett bra ämne att byta kam och sätta på andra förgasare på !
du menar att man kör med i princip std (uppfrästa) 1600-toppar och en std förgasare? Detta blir ju en 1915.
Ska man försöka pressa in motviktsvev på en gång? (ja, jag gillar varv ;) )
Image

kg-student

Post by kg-student » Wed 13 Jan 2010, 21:17

Gör så mycket som möjligt inom dina ramar på insidan av motorn. Utvändigt kan du alltid ta pö om pö, men riva motorn gör man inte gärna mer än nödvändigt. Mycket pengar på en motor (½ - hel buggy...). Lika bra att göra ordentligt då.
Vad kosta en utbytesmotor? Bra att bygga på?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

mulle meck

Post by mulle meck » Thu 14 Jan 2010, 00:37

Har man 17000kr liggande och skräpar så kan man ju köpa en helt ny motor dvs ej utbytes motor :D Finns en uppsjö att välja mellan. tex 12-2100cc och mellan 29-120hk.

Har för mig att en 1600 motor på ca 50hk kostar 16995:-

Ett sånt val är om man vill ha ur så "drift säkert" perspektiv som möjligt 8)
En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 14 Jan 2010, 07:28

ett 1600 longblock kostar 23000:-
Tro mig.. jag har funderat ;)
fast sen är det lite roligare att fixa själv. Mettis förslag satte lite tankar i snurr och jag vill veta mer.
har kontakt med 2 st som kan AR-borra block.
kollade närmare på mitt AB-block och såg att artnumret på det delbara lagret kunde utläsas spegelvänt i blocket (!) normalt? uppslaget?
Image

fgronlun

Post by fgronlun » Thu 14 Jan 2010, 08:34

Magoo wrote:ett 1600 longblock kostar 23000:-
Tro mig.. jag har funderat ;)
fast sen är det lite roligare att fixa själv. Mettis förslag satte lite tankar i snurr och jag vill veta mer.
har kontakt med 2 st som kan AR-borra block.
kollade närmare på mitt AB-block och såg att artnumret på det delbara lagret kunde utläsas spegelvänt i blocket (!) normalt? uppslaget?
Enligt how to hot rod ve engine sägs ifall numrorna från lagren syns på blocket är det AR-borrning som gäller.. Men bäst är det å mäta o kolla.
94mm med motvikt låter som ett riktigt vettigt alternativ. Om du gilllar varv och varvkänslig motor så sku motvikts veven va ett mycket bra alternativ..

Men för att då igen lite bolla med idéer så

Motvikts vev har samma pris som en stroker axel alltså då är det ju vettigt att istället köpa en sådan (nothing beet cubic inc)
Sedan topparna så letar du fram från dina maskiner 2 st hela toppar som du finputsar enligt tipps du hittar på nätet.

Sedan ifall du har flera maskiner så kollar du fram vevstakar som har bussningen iskcik och stora ändan inom mått.

Tillbaka till konceptet så mitt förslag skulle vara 90.5 cyllar och 76-78mm vev. Denna storlek är du tvungen bara minimalt ta bort material från toppar/block och därmed bättre hållbarhet..
94mm körde jag själv utan problem men de finns skriveri om att det har funnits fall där blocket har spruckit upp..

Kammen skulle få vara ngn med gradtal runt 290.. Inte ideal men då får du dendära varvkänslan i maskinen..

För att yra till de lite till så en motvikts vev(org slag) kan idag vara lättare å hitta beggad. Håll dig dock ifrån en som behöver slipas eller är en gjuten modell.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 14 Jan 2010, 10:27

såg att en motviktsvev kostar ca 2500:-, cylsats ca 3000, kam ca 1000:-
Jag har fått pris på AR-borr på ca 1000-1500, vilket torde leda till att jag innan upptagning hamnar på ca 8kkr.
sen tillkommer ju topparbeten, har inte en aning vad det kostar, kanske lönt att satsa på nya toppar?
dock... kan man köra en sån maskin på std förgasare?
övriga saker som tillkommer är ju lager, div skruvar o dyl, oljepump. totalt ca 2000?
allt är spekulationer, men en 1915 vore ju mumsigt...
Image

fgronlun

Post by fgronlun » Thu 14 Jan 2010, 14:47

Magoo wrote:såg att en motviktsvev kostar ca 2500:-, cylsats ca 3000, kam ca 1000:-
Jag har fått pris på AR-borr på ca 1000-1500, vilket torde leda till att jag innan upptagning hamnar på ca 8kkr.
sen tillkommer ju topparbeten, har inte en aning vad det kostar, kanske lönt att satsa på nya toppar?
övriga saker som tillkommer är ju lager, div skruvar o dyl, oljepump. totalt ca 2000?
Ett som du skall ta ibeaktande med 94mm cyllar är att du måste ha ett block med 8mm pinnbultar. Med 10mm måste man nästan fila i cylindrarna för att få frigång åt pinnbultarna..
Sedan ett annat problem som kommer med 94mm å 8mm pinnbultar är att hålet i blocket blir så stort att casesavers kommer inte å sitta 100 i blocket..

Vill inte verka envis men fördelar med 76mm slag å 90.5 cyllar är att du slipper massor med trams just med pinnbultar och med ett max bearbetat block. Motorvolymen blir nästan den samma men du har en vridstarkare maskin.

Om du vill förstora en typ1 billigt är det å bygga med orginal kolvar eller med slip in 87 och vevaxel med 76mm slag. Sparar 1000-3000kr på endast bearbetningar å du får en maskin storlek på 1.8l. Fördelar med denna är att du får större motor volym för precis samma pengar som endast bygga en motvikts vevad 1584-1650.
Det är troligtvis den starkaste du kan bygga utan att försvaga maskinen men bearbetningar som försvagar block/toppar.
Sedan ett annat plus är att du kan använda dina orginala toppar och fräscht block.
Vad gäller förgasare så orginal duger till orginal motor men idina ben skulle jag satsa på ngn ekonomi variant av dubbla förgasare typ kadroner el liknande.

Men ett maskin bygge så satsa alltid 100% på bottendelen sedan kan man byta ut kring utrustningen efterhand. Tex en sommar kan du bra köra med orginal förgasare sedan uppgradera till ngt häftigare. Ifall man får byggtiden förlängt men endå kan köra kan man alltid göra bra kap på begga marknaden. Bygga allting nytt på en gång blir alltid dyrare.
Last edited by fgronlun on Thu 14 Jan 2010, 16:03, edited 1 time in total.

en sug motor suger

mulle meck

Post by mulle meck » Thu 14 Jan 2010, 15:27

Magoo wrote:såg att en motviktsvev kostar ca 2500:-, cylsats ca 3000, kam ca 1000:-
Gå in på http://topplocksverkstan.se/ och kolla. Där finns prislista :wink:

Den billigaste motvikts veven jag har hittat har gått på 2995:- Cylsats 94mm ca 2300:-. Dom topparna jag sak köpa för mitt bygge är dubbelports med 35,5x40mm och anpassade för 94mm cylindrar 2995:-/st kompletta. :D

mats

Post by mats » Thu 14 Jan 2010, 15:46

Instämmer med Fgronlund ,men tror nog att en kompressionshöjning är att föredra.
Nya ventilstyrningar o mirafräsning av ventilsäten,sitter alltid bra på beg toppar,kanske lite inpassning av insug...
Om man kortar cyllarna för 82-slag så slipper man ringar under cyllarna,kan korta orig stötstänger.Kan ju passa om man vill ha ledade vipparmsskruvar,får ju lägga under vipparmbryggan ett par mm för att få anständig vipparmsgeometri..
Ett bra avgassystem ger effekt utan att påverka livslängden på motorn,kanske till o med förbättra.
Blir alltid lite mätande när man förändrar motorstorlek.

//mats

mettis

Post by mettis » Thu 14 Jan 2010, 18:41

Som du ser, Magoo, så bär det lätt iväg...."om du ändå byter", osv !?

Mitt förslag innebär visserligen att motorn skall tas isär framöver om du vill trimma vidare, men det är väl inget konstigt vinterjobb...?
Jag har flera motorer med 94mm cyl-sats, alla block har 10mm pinnbult. Dagens cylindrar behöver sällan filas, som var vanligt på 90-talet.
Sprickor har jag inte haft och inte någon annan i VW-Maffian, så jag vidhåller att mest kubik = mest för (samma) pengar.
Kompressionsökningen kommer som en följd av den ökade kubiken, har för mig med std förbränningsrum(46cc) ger 9,6:1

fgronlun

Post by fgronlun » Thu 14 Jan 2010, 20:40

mettis wrote:Som du ser, Magoo, så bär det lätt iväg...."om du ändå byter", osv !?
Men de e därför man har forum för att få fantisera å spekulera :lol:

1915 va kanske på 90 talet de mest kostnads effektiva sättet att öka motorn till nästan 2l. Vad skulle en cyl sats kostat då runt 3000kr när en vevaxel kostade +8000kr.
Då kom det absolut inte ifrågan med stroker axel ifall man inte ägde en fet plånbok.

Idag får man billigaste cyl sats för 2500kr och vevaxlarna för samma pris som har bättre kvalite än tex Scats gamla gjutna motviktare. Då börjar det bli ganska svårt å hitta fördelar att använda 94mm cyllar till en "långmilar" motor som skall heta ekonomi/hk
Dessutom är man tvungen att kosta på en del bearbetningar som inte hälften klarar av att göra dom rätt..
Å de e just här som de e skillnaden mellan dom som håller och inte.

Sågade sönder en orginal topp för att se hur mycke material de finns här å där
Röda linjen är ungefär där 94mm cylinder kommer vara. Som man ser blir det verkligen tunnt..
Image

Men skall man bygga en större motor å behåller org vevaxel eller bygger av begga delar man kommit över så är 1915 klart att föredra. Eller ifall man nu bara för känslan skull vill bygga en...

en sug motor suger

mulle meck

Post by mulle meck » Thu 14 Jan 2010, 23:15

Sågade sönder en orginal topp för att se hur mycke material de finns här å där
Röda linjen är ungefär där 94mm cylinder kommer vara. Som man ser blir det verkligen tunnt..
Därför köper man anpassade topplock för dom cylindrarna man skall använda :wink:

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 15 Jan 2010, 08:00

Hrm, ska ta ett snack med Martin Karlsson om detta och vad han tar för arbetena. Skulle ha ringt i veckan, men har inte hunnit.
Saken är att jag är i behov av en ny maskin till den röde buggyn. Ska jag lägga handen på hjärtat så skulle en std 1600 kunna funka, MEN.. ska man ändå bygga så känns det bara dumt att inte stoppa i nåt "värre" än orginal. Jag har en budget för det hela och den ligger i regionen 15kkr, men kan tänjas lite. (ser ut som jag får behålla jobbet trots allt)
när det gäller prylarna jag har så ligger det följande i garaget:
ett 1300 AB-block, std vev och kam, en 1300 DP-topp
en nästan komplett 1600 AD-motor (trodde det var en AS) som saknar fördelare
en 009-kopia ny i låda.
en bunke solex 30/31:or
en komplett 1500 H-motor med 1600 cylsats, troligen kassa lager då det är mye spån i oljan + det tar tjuvluft nånstans så den saknar tomgång, men jag har ett insug till.
en komplett 1300 AB-motor som läcker olja.

Antar att en 34 pict 3 inte räcker till att göda en 1915 ;)
Image

Post Reply