receptförslag

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: receptförslag

Post by Magoo » Fri 15 Jan 2010, 08:18

En sak till... när det gäller avgas vet jag att ormbo är att föredra, men då det är en buggy blir det en pipa på var sida, sk 2-1-system, här går det inte att kompromissa ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: receptförslag

Post by mettis » Fri 15 Jan 2010, 18:09

Magoo wrote:Hrm, ska ta ett snack med Martin Karlsson om detta och vad han tar för arbetena. Skulle ha ringt i veckan, men har inte hunnit.
Antar att en 34 pict 3 inte räcker till att göda en 1915 ;)
En fungerande Solex 34 Pict 3 eller 4 går utmärkt att köra med fastän 1915cc. Lite ombestyckning får du räkna med....
Jag hade en helt std motor i "vinterbilen" för 15 år sedan, fast med 94.a cylindersats.
En av de skönaste motorer jag kört med! Efter 7år rev jag den och kollade slitage - bara att sätta ihop igen !

Senare satte jag ihop av överblivna delar (jag har ju faktiskt haft några haverier, men i "race" bilarna...) en maskin med 94:a cyl, VZ15-kam, och ett par originaltoppar med bytta ventiler 40/35mm och hemmaportat av mig för 18 år sedan... Testade den på strippen Uråsa(i "Hebbe") och fick en tid 15.71sek på 402m med gatdäcken... Visserligen matade jag Solex 34:an med E85, men ändå ?
Tyvärr rasade denna motor för två år sedan när jag var på väg till Västervik (för att köra på strippen), då ett ventilsäte lossnade...

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: receptförslag

Post by Magoo » Fri 15 Jan 2010, 21:18

Vill tacka alla för inputen hittills.

Fick idag ett tips från en gammal vw-bekant, han tyckte att jag skulle satsa på en 1641:a med välputsade singelportstoppar och hans okrasa-insug med solex pict 31:or (jag har ett par st liggandes) alternativt dubbelportare med insug från typ3.
Detta kombinerat med en mild trimkam och motviktsvev så att man kan varva lite...

Visst blir det en totalt annorlunda maskin mot vad vi snackat om, men... hrm... Måste ha fatt i en som kan ge mig kostnadsförslag på block/topp-arbeten nu känner jag.


Vad tycker Expertisen?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: receptförslag

Post by fgronlun » Fri 15 Jan 2010, 23:05

nr 1, glöm enkelports topparna sisst dom va topp va när gene berg hade håret i behåll :) Klart de finns folk som säger dom inte är lika sprick känsliga.. Men ur hk synvinkel finns de inget att hämta.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: receptförslag

Post by mats » Sat 16 Jan 2010, 13:38

Lite nostalgi:I mitten på 80-talet var jag delaktig i en motor som pusslades ihop av all tillgänglig skrot.
Vevaxel fr 1200,alltså 64-slag men motviktare.Allt till 1200 var ju totalt ute då.
Block från 1302.
Cyllar o kolvar fr 1600 typ-3,som även fick donera toppar o förgasare.Vevaxelhaveri.
Beg kam fr VWmotorsport.
Topparna vedbod rennoverades/portades,ventilfjädrar från Chevy.På den tiden svarvade man ur topparna för att höja kompressionen.
Hemmabyggt avgassystem,som antagligen var bättre än många av nutidens "raceheaders.Varje rör volymmättes för att blli så lika som möjligt.
Fördelare från nån gammal transporter,utan vacumklocka.
Motorn satt i en ordentligt lättad -58 1200,med flipfront i plast.
Allt mekaniskt arbete utfördes av en yrkesskola maskin/fordonslinje,priset var att lärarna fick provköra när det satt ihop.
Detta var ett budgetbygge som fungerade bra i flera år,riktigt kul bil kanske 75 ärliga Hk. Varvade lätt 7k.Vågade väl inte prova toppfarten,men lagom att växla 3an till
4-an vid runt 120,kan anta att toppfarten låg vid kanske 160-170Km.Inte så tokigt av 1500cc hemmapul
Hela konceptet hadde väl lite av folkracekaraktär,men vi gjorde ändå några långresor.Bl.a. till Italien,utan några missöden.
Motorn fick senare 94 cyllar och 45 DCOE ,men fungerade väl aldrig riktigt bra,så budgetbilen hamnade senare på folkracebanan.

//mats

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: receptförslag

Post by mettis » Wed 20 Jan 2010, 00:17

mulle meck wrote:
Sågade sönder en orginal topp för att se hur mycke material de finns här å där
Röda linjen är ungefär där 94mm cylinder kommer vara. Som man ser blir det verkligen tunnt..
Därför köper man anpassade topplock för dom cylindrarna man skall använda :wink:
Som;

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,11385.0.html

Man måste reg och logga in för att se bilderna....
Förhoppningsvis landar de i Norrköping....så jag bifogar bild -Vilka jädrans hål !!
Image

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: receptförslag

Post by mats » Wed 20 Jan 2010, 11:07

Leif Nyströms f.d.??
Ser ut att vara riktigt fina toppar....gillar portningen...
Har Du rånat spargrisen,Mettis???
Ska de hamna i "RÄSERMOTORN"???

//mats

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: receptförslag

Post by mettis » Thu 21 Jan 2010, 22:59

Måste ju ändå ta banklån för att pynta kommunalt VA.....
Vet inte riktigt vad jag skall ha dem till, med det "kändes rätt" :wink:

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: receptförslag

Post by fgronlun » Fri 22 Jan 2010, 21:57

mettis wrote:Måste ju ändå ta banklån för att pynta kommunalt VA.....
Vet inte riktigt vad jag skall ha dem till, med det "kändes rätt" :wink:
Tuffa grejjer. Kanalerna ser ut som att de är över 2 liter som gäller å över 8000 varv :evil:

Du hittar säkert en passlig bottendel i gömmor som topparna sitter på som nya lungor åt en kedje rökare :wink:
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: receptförslag

Post by mettis » Sat 23 Jan 2010, 23:05

Jo, ursäkta att jag stökade till i tråden.....
Men som salig S-O B ofta sade, "man börjar med att köpa IDA48:or och bra toppar"....sedan resten, bil osv ;-)

Att köpa mindre toppar, och lämna bort på bearbetning, byta ventiler, fjädrar osv kan bli rätt dyrt i slutänden.
Jämför att köpa beggade toppar ifrån USA, och det är ju i topparna effekten sitter......

Men visst måste man göra avvägningar, störst är inte alltid bäst ?

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: receptförslag

Post by Magoo » Sun 24 Jan 2010, 10:41

Tja, detta är inte enkelt... vill ha en maskin för gatan med lite extra spark så att det sparkar till vid behov...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: receptförslag

Post by mats » Sun 24 Jan 2010, 12:30

För att röra till det ännu lite mer??
Kanske tänka om från ruta ett...
Leta rätt på en 2.0 typ-4 som inte har allt för många mil...
Antagligen får du resten av bilen på köpet...
Toppar fr 1700,kräver bara en mindre bearbetning.Har ganska stora ventiler från början.
Lite piggare kam+lyftare,egentligen det enda som slits ner i förtid i typ-4an.
Genomgång av motorn,brukar inte vara så mycket som behöver bytas...,endast kollas.
Generator/fläkt/kåpa fr typ-1,modifiering av kylplåtar så att den kommer att se ut som en typ-1.Behövs plåtsax+mig.
Leta rätt på dubbla förgasare+insug,borde funka bra med 40-48 IDF eller DRLA.Kolla annonser på andra forum,brukar finnas ibland...Top end 48 IDA!!!
Köpa rörkrökar o bygga egna californiapipes..Antagligen blir du ensam om den kombinationen,men varför inte..
Detta kan vara ett recept som ger en bra bruksmaskin att lita på,men som ändå har skaplig knuff när det behövs.
Borde kunna ge runt 120 pålitliga Hk..lämpliga både för lite bus och kanske lite långkörningar ner till värmen.
Blir väl en sån där 150 hästars maskin på macken..

//mats

schmidten
Posts: 20
Joined: Mon 23 Mar 2009, 21:07
Location: Lund

Re: receptförslag

Post by schmidten » Sun 24 Jan 2010, 21:59

Jag hade gått ut på Tyska ebay o kollat priserna är mycket lägre varför betala mer för sakerna än vad du behöver cyl sats från 1200 kam 1200 0m du inte finns beg Halva priset på förgasare o en annan sak man kan få ny olje pump med filter som man hänger på sidan av motorn spar på motorn väldigt mycket
Själv när jag skall byta olja så slår jag på disel i motorn o drar den runt ett par varv o sen låter jag den stå över natten med disel i motorn för att få den ren inuti mina polare tycker att jag är helskum men det är bra häller sedan ut diselen i någon annans bil som går på disel vilket de inte vet om de skall ju köras så vad är problemet inte vet jag o skiten har ju inte skurit än så jag tror det går ett par gånger till. Det finns en hel massa godis att välja beg Weber
är ett bra sätt att börja Även om du handlar i Tyskland så är de väldigt noga med vad de säljer och jänkarna är dyra nu men kolla upp dollarn och glöm inte moms från USA det behöver du inte betala i europa på import Jänkarna har EMPI CB proformence Samt SCAT väldigt bra grejor sen är det danskarna de heter har jag glömt men det kvittar JB Proformence men Tyskarna har överlägset det bästa o billigaste när du börjar pilla med motorn så kommer du snart att upptäcka att det inte är något stort vräkigt bra men de har gjort det billigt o det var inte meningen att motorn skulle hålla 10000 mil utan att den skulle rasa o ofta är det treans cyl som pajar

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: receptförslag

Post by Magoo » Mon 25 Jan 2010, 07:38

typ4-motor är inte aktuellt... har ju ett rensat AB-block och en nästan komplett AD-maskin att utgå från...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply