Varvvillig ?

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Varvvillig ?

Post by mettis » Wed 27 Jan 2010, 23:39

Jepp - nu snackar vi "över 7000rpm" !
Kanske inte så mkt i moderna motorer, men det tycker jag -i en VW-motor...?
Som någon säkert sett, så köpte jag ett par toppar utav Leif Nyström. Nu ligger dom på mitt bord;
Image

I eftertankens kranka blekhet(?) så funderar jag nog att bygga en "särskild" motor med dessa monstertoppar. :evil:
Alltså inte 2382cc, utan 1914 - dvs med originalslag på vev. Dessutom är det ju så jävla stora ventiler (48/40mm) att jag funderar på 1,25:1 vippställ för att slippa ta ur så mkt i kolvtopparna....
Köpa ny kam får det bli, det är ju ingen större kostnad i sammanhanget...FK89 ?
Och en balancerad motviktsvev 69 mm, har jag inte någon...
Tja, detta blir isåfall en lämplig Buggy-motor för dragracing !?

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Varvvillig ?

Post by Magoo » Thu 28 Jan 2010, 07:26

hrm Mettis, det är så att man är ledsen att man inte bor däruppe och kan ta del av din kunskap ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Varvvillig ?

Post by mats » Thu 28 Jan 2010, 09:31

Blir nog bra det där Mettis..
FK 89 ,motsvarar väl ungefär Scat C85,5500-8500 rpm.
Blir fin harmoni med 48 IDA o 42 mm halsringar,räcker väl inte till mer än runt 2000cc om man räknar på det.
Kan nog funka med 1.25 vippor även om de kammarna är optimerade till 1.4 alt 1.5 vippor.
E85?? Trivs bra med lite högre komp......kanske du kan hitta lätta starka stakar,orig får nog jobbigt....
Ron Lummus skrev en artickel för några år sen om trimning där han infogade lite beräkningsgrunder som senare blev lite rosade/
risade av andra trimmare.
Det visade sig att hans teorier stämde bra när motorer bromsades i bänk.
Han menade att större motorer än 2000cc krävde insprutning för att ge effekt i det högre varvtalsregistret.
Men det var ju innan 48-orna preppades med större hål.
GC hälsn //mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Varvvillig ?

Post by fgronlun » Thu 28 Jan 2010, 12:53

Va man ser på kanalerna skulle ja vila påstå att de krävs massor med lyft för att få ut den potential som finns. Skulle satsa på den maxlyft du är färdig att bearbeta rum för..

Sedan så är det ju massor med varv också som krävs för att få allt å lira så de gäller å ha minimi vikt på grejjerna..

Inte har du en bild på förbränningsrummen at dela med dig?
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Varvvillig ?

Post by mettis » Thu 28 Jan 2010, 19:16

Hej, tack för intresse!
Nu är det ju så, Magoo, att gå och köpa dessa toppar (för lånade slantar..) kan ju vem som helst göra....
Men om man sett hur dessa halvfabrikat säljs, så förstår jag att det ligger några timmar bakom med filstiftet!
Frågan är ju hur det funkar i praktiken....

Mats; Jag tänker lite ekonomiskt här...har ett par 1.25 vippställ "på G". Tror annars att rullagrade 1,4 ställ börjar vid 3000Kr....
Och jag vill inte använda de som sitter i mina S/F-toppar, utan behålla den 2387:an intakt. IDA48:or går ju lätt att flytta däremot..
Tänker också att dessa inte räcker till högre varv än som nuvarande 7000Rpm i 2387:an, och då ger det ju inget att slänga dit de nya topparna på denna? Har en sats SCAT-stakar 5,5" där bara en behöver lättare renovering i storänden....
Så; vev + cyl-sats + kam blir ju ändå ca 7-8000Tkr till att köpa nytt - suck :roll:

Fgronlund; Jag var ute och tog några bilder till; Förbränningsrummen var visst på 33cc....smala tändstiftsgängan oxå - ngn som vet beteckning på passande stift ?
Image

Lite roligt att man kan använda original ventilkåpor/byglar !!?

Image

Avgassidan

Image

Och slutligen en jämförelse på insugsrören kontra mina till S/F topparna.

Image

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Varvvillig ?

Post by fgronlun » Thu 28 Jan 2010, 21:06

mettis wrote:Hej, tack för intresse!
Nu är det ju så, Magoo, att gå och köpa dessa toppar (för lånade slantar..) kan ju vem som helst göra....
Men om man sett hur dessa halvfabrikat säljs, så förstår jag att det ligger några timmar bakom med filstiftet!
Frågan är ju hur det funkar i praktiken....

Mats; Jag tänker lite ekonomiskt här...har ett par 1.25 vippställ "på G". Tror annars att rullagrade 1,4 ställ börjar vid 3000Kr....
Och jag vill inte använda de som sitter i mina S/F-toppar, utan behålla den 2387:an intakt. IDA48:or går ju lätt att flytta däremot..
Tänker också att dessa inte räcker till högre varv än som nuvarande 7000Rpm i 2387:an, och då ger det ju inget att slänga dit de nya topparna på denna? Har en sats SCAT-stakar 5,5" där bara en behöver lättare renovering i storänden....
Så; vev + cyl-sats + kam blir ju ändå ca 7-8000Tkr till att köpa nytt - suck :roll:

Fgronlund; Jag var ute och tog några bilder till; Förbränningsrummen var visst på 33cc....smala tändstiftsgängan oxå - ngn som vet beteckning på passande stift ?

Va har du för toppar på 2387?

Kör med orginal vev. Lättad å balanserad borde den ju hålla sådär. I folkrace brukar vissa säga att orginala vevaxlarna är helt "ok" bara den är balanserad. Du kan ju uppdatera motorn vid ett senare skede till motviktare ifall den visar sig att vara bra..
Tänkte lite så med ekonomi turbo bygget ja hade isomrast. Ta fram ett koncept med "orginal" delar sedan ifall man hittar ngt bra så prövar man förbättra "säkerheten"
Lite likadant som med bromsar på bilen först trimmar man motor sedan kanske bromsar :)

Fina bilder på topparna. Måste säga dom är upptagna till max inget bottenvrids snack här inte :wink:
Blir fint dedära när man specar allt till typ 6000-7500rpm för de är väll där runt som max effekten borde tas. Tycker Ida 48 med 44 halsringar borde räcka en fin bit upp iregistret. Max effekten stannar säkert vid 7000 men den fortsätter å dra. Synd när du bor så långt borta. annars skulle du fått komma gratis å bänka den sedan.

Med 33cc förbränningsrum borde väll kompen landa på runt 12 med 1,5mm däck..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Varvvillig ?

Post by mats » Thu 28 Jan 2010, 22:18

Appropå std ventilkåpor,hadde en gång en motor med konstigt slammer,typ ventiler.....
Enda gången som jag endast åkt 100m provkörning med en motor innan den åkte ur...
Oljig och knackande.Visade sig att vipporna knackat i ventilkåporna??????
Men det finns högre standardkåpor eller dubbla packningar.
//mats

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Varvvillig ?

Post by mats » Sun 14 Feb 2010, 12:05

Klubbmöte i går,inbjuden semestrande gästföreläsare.F.d. motorbyggare av Formel Vee motorer.
Han berättade lite om hemligheterna bakom 1300-motorerna,bl.a om fördelarna om att hålla hålla ner vikten på rörliga delar i ventilmekanismen.
Gav oss tipset att leta lyftare som är riktigt lätta,kanske beg rekondade fr Formel vee. Brukar bara väga något gram över 40.Inga tunga bigfoot där.
Menade även att alu-stötstänger funkar bra,finns riktigt bra kvaliteter om man letar.
Han visade även lättade/modifierade vippor,såg riktigt fina ut. T.o.m. justerskruvarna var kapade/lättade,insexhål.
Visade även olika ventilfjädrar/brickor,där han var nästan lite lyrisk över titanbrickorna.Inte hådare fjädrar än nödvändigt.
Påtalade även vikten av att se till att få vipparmsgeometrin rätt .
Gjorde även mattematiska beräkningar för fjädertryck vid 8500 varv/min.
Inget vedbodstänkande utan kunskap/vetenskap,men som för oss vanliga garageskruvare kan vara tänkvärt.
//mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Varvvillig ?

Post by fgronlun » Tue 16 Feb 2010, 21:12

mats wrote:Klubbmöte i går,inbjuden semestrande gästföreläsare.F.d. motorbyggare av Formel Vee motorer.
Han berättade lite om hemligheterna bakom 1300-motorerna,bl.a om fördelarna om att hålla hålla ner vikten på rörliga delar i ventilmekanismen.
Gav oss tipset att leta lyftare som är riktigt lätta,kanske beg rekondade fr Formel vee. Brukar bara väga något gram över 40.Inga tunga bigfoot där.
Menade även att alu-stötstänger funkar bra,finns riktigt bra kvaliteter om man letar.
Han visade även lättade/modifierade vippor,såg riktigt fina ut. T.o.m. justerskruvarna var kapade/lättade,insexhål.
Visade även olika ventilfjädrar/brickor,där han var nästan lite lyrisk över titanbrickorna.Inte hådare fjädrar än nödvändigt.
Påtalade även vikten av att se till att få vipparmsgeometrin rätt .
Gjorde även mattematiska beräkningar för fjädertryck vid 8500 varv/min.
Inget vedbodstänkande utan kunskap/vetenskap,men som för oss vanliga garageskruvare kan vara tänkvärt.
//mats
Aj nu är jag avundsjuk. Skulle vara fränt att suga åt sig kunskap från dessa "gamla" trimmare där man tänkt igenom precis allt vad gäller motorn. Har 100 gånger mera respect för dessa trimmare än dessa idag som enkelt säger pauter, autocraft å kilo kilo vis med $$$$

Du snappade inte upp några fotografier?
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Varvvillig ?

Post by mats » Thu 18 Feb 2010, 11:00

Ska väl finnas några bilder i klubbdatorn.
Min egen kamera har nog nästan packat ihop.Först datuminställningen och nu exponeringsautomatiken.
Trevligt med organiserade klubbmöten.Mötet startade på lilla "racerbanan" där vi fick tillfälle att köra dels våra egna bilar och även tillfälle att köra en FUN CUP-bil.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Varvvillig ?

Post by mats » Tue 02 Mar 2010, 09:40

Mettis!
Kollade lite i klubbens skrotlåda ang tändstift.....
Hittade ett Bosch XR4DC,M12x1.25 gänglängd ca17-18 mm.
Antar att Du får söka lite lite runt detta för att hitta rätt värmetal.
Finns väl både längre o kortare,kan du kolla längden??
Hemma på snöskottning //mats

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Varvvillig ?

Post by mettis » Sun 30 May 2010, 00:50

Denna motor ligger framåt i tiden, dvs jag får väl sälja den "gamla" först -för varför ha två ?? Så nästa vinter går jag vidare med detta.
Jag gjorde fler affärer med Leif, så köpte en beggad FK89 kam urslipad för stakarna (som blev begagnade 5,6" från Leif gatmotor...).
Ett block skall bearbetas av en klubb-kamrat, som är CNC-operatör, sedan kan man ju börja slipa ur i det (bara det att förra blocket han fixade fick jag tillbaka efter ett år ;-)
Vippställ köpte jag ett nytt par glidlagrade 1,4:1 på VW-marknaden - sedan såldes några till på Tradera såg jag ?
Sedan känns ju IDA 48:or för små till dessa toppar (och 2,4 liter) men kanske om man svetsar ihop lådor mellan insug och förgasare??

ALEXANDER
Posts: 597
Joined: Fri 28 Aug 2009, 22:01
Location: malmö/arlöv

Re: Varvvillig ?

Post by ALEXANDER » Sun 06 Jun 2010, 21:22

vad är egentligen kriterierna för att en motor ska vara varvvillig?
räcker det med att den är kortslagig och välbalanserad eller finns de många andra aspekter som väger in.
Givetvis gör det ju de men jag tänkte bygga mig en 1641 med lite klös till mig o eftersom den inte kommer ha massa bottenvrid pga volymen bör de väl ge en rejäl schuss om man bygger den för att kunna varva ordentligt precis som en liten crosshoj? :roll:

inte så hemma på de här med motorer, har gått ett år fordon grund sen bilplåtslagare o industri plåt o svets så bygga i stål kan jag men jag har andra svagheter och tillkortakommanden

ursäkta att jag kapar tråden :oops:

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Varvvillig ?

Post by fgronlun » Sun 06 Jun 2010, 22:40

Varv villighet så krävs det minimal roterande vikt på motorn. Sedan är det topparna som skall andas samt en passligt vass kam å hög komp. Ja å rätt avstämd avgasrör.

En normal rolig garage trimmad motor så skulle det betyda komp runt 10-11:1 max lättat svänghjul(fungerar bra i en buggy) kam axel runt 290-300° dubbla förgasare(ett måste). Sedan fina 40/35 toppar med fint portade kanaler.
Från en 1600 borde man då få runt 90-120hk som årkar varva med drag upp till 6000..

Klart vill man gå riktigt in i de djupa så läs Johannes perssons tricks från cal look lounge å mouse motor. Men den motorn är lite mera än en normal vedbo trimmad 1600.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Varvvillig ?

Post by mettis » Sun 06 Jun 2010, 23:11

För att en motor skall varva, tror jag det räcker med en förutsättning;
Gashastigheten i en sugmotor begränsas av värdet 100 m/sek genom insugsventilen.
Detta är maximal hastighet som gasen uppnår av kolvens "sug" under insugningstakten.
Alla trim-tricks bottnar i att få in mera syre/bränsle i motorn, t ex turbo/lustgas/nitrometan...
Att svängmassan har en viss betydelse, men jag såg o hörde gasgensvaret på en 25-liters flygplansmotor från 2:a värdskriget, och den var RAPP!! Vilket förvånade....
För några år sedan byggde jag en "varvvillig" motor, just för att maximera den formel som finns att beräkna detta.
En nedstrokad, dvs 64mm 1200:a vev, i en 1303-motor (1300-cyl) med vass kam och Dellorto 45:or.
Jag hade en Excel-fil jag lagt in formler i (denna gjorde jag 1995, sedan har jag aldrig använt excel...)
Hämta filen, starta i Excel och kolla tabellen längst till höger

Post Reply