Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Gusum
Posts: 17
Joined: Wed 30 Sep 2009, 18:00

Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by Gusum » Tue 16 Feb 2010, 22:13

Hej!

tänkte höra med er lite mer kunniga om att sätta i ett trim-kit på 1835cc i en orginal 1600cc motor, har förstått att man måste göra några ändringar då?

ska tilläggas att jag är amatör på dessa grejer och kan inte så mycket men är inte rädd för att skruva! så hur svårt är det egentligen att fixa detta:P?

-har en solex 34 pic 3 förgasare.

tips på länkar till trim-kit, pris? erfarenhet av dessa? billigare att plocka ihop delar själv?

tacksamma för enkla och lättförstådda svar:P

/Jesper

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by fgronlun » Tue 16 Feb 2010, 23:03

Gusum wrote:Hej!

tänkte höra med er lite mer kunniga om att sätta i ett trim-kit på 1835cc i en orginal 1600cc motor, har förstått att man måste göra några ändringar då?

ska tilläggas att jag är amatör på dessa grejer och kan inte så mycket men är inte rädd för att skruva! så hur svårt är det egentligen att fixa detta:P?

-har en solex 34 pic 3 förgasare.

tips på länkar till trim-kit, pris? erfarenhet av dessa? billigare att plocka ihop delar själv?

tacksamma för enkla och lättförstådda svar:P

/Jesper
1835 kittet kräver att du plockar isär motorn helt å hållet. Blocket måste de borras större hål för cylindrarna samt topparna. Annars är det en ganska så enkel "ändring"

Vi har haft lite diskussion runt detta ämne här:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... =18&t=2315

Vad är det för typ av motor du är efter effekt mässigt?
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Gusum
Posts: 17
Joined: Wed 30 Sep 2009, 18:00

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by Gusum » Wed 17 Feb 2010, 00:14

Tack för snabbt svar:)

Okej men det låter rätt okej ändå!

Någon hemsida där man kan köpa ett sådant kit billigt?

Jag har väl inget mål med effekten mer än att öka acceleration lite till trafikljusen;)
vad kan man tänkas få ut av ett sånt här kit?

Men inget förgasarbyte behövs altså?
Oljekylare?

/Jesper

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by mats » Thu 18 Feb 2010, 10:47

Rekommenderar att köpa boken "How to Hot Rod VW-engines finns på t.ex. Adlibris å kostar nånstans mellan 150-200 Kr.
Brukar oftast kallas VW-bibeln.
Skriven för ganska länge sedan men fortfarande aktuell.
Rekommenderar nog 90,5 cyllar ihop med Pict 34an,men kompletterat med en lite piggare kam,nånstans runt 280-290 grader.
Ihop med lätt preparerade dubbelportstoppar o en 009-fördelare kan du nog få det du vill ha.
Blir nog ingen högvarvsmaskin men lagom för att puttra runt lite.
//mats

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by mettis » Fri 19 Feb 2010, 00:35

Och jag säger som jag brukar; Köp en 94mm sats - samma pris och tjockare gods än 92:or (dvs 1915cc istället för 1835cc...)
Jag körde i många år med en 1915cc bruksmotor som i övrigt var helt original, dvs även ljuddämpare och 34 Solex - skön motor!

User avatar
mulle meck
Posts: 141
Joined: Thu 17 Sep 2009, 02:51
Location: Landskrona

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by mulle meck » Fri 19 Feb 2010, 14:30

En matlåda i plast på ett fat i stål med 4hjul är en Buggy.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by Magoo » Fri 19 Feb 2010, 16:09

mettis, bestyckade du om 34:an då?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Gusum
Posts: 17
Joined: Wed 30 Sep 2009, 18:00

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by Gusum » Fri 19 Feb 2010, 19:07

mettis wrote:Och jag säger som jag brukar; Köp en 94mm sats - samma pris och tjockare gods än 92:or (dvs 1915cc istället för 1835cc...)
Jag körde i många år med en 1915cc bruksmotor som i övrigt var helt original, dvs även ljuddämpare och 34 Solex - skön motor!
Tack!
behöver man borra något då eller är det bara att plocka isär och byta?


// Jesper

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by mettis » Fri 19 Feb 2010, 19:30

Du måste "borra" blocket och topparna, men det får du ju göra med 88, 90:5, 92, och 94mm cylindrar i varje fall och priset är ju samma.
Blocket måste vara friskt i ramlagerlägen, och topparna ha bra ventilstyrningar.... Du får nog räkna med att så inte är fallet på en orörd motor?
Solex 34:an har jag för mig bestyckades om liite....

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Post by karlsson » Fri 19 Feb 2010, 20:11

kör själv med 1835 och med facit på hand skulle jag nog kanske gå på 94mm cylindrar idag...
inget fel alls på mina 92mm, men ska man ha t.ex begnagade toppar e dom flesta 94mm, verkar som om 92 skulle vara mera sällsynt..
ända orsaken till jag blev övertalad till det var att det sas åt mig att hålen för pinnbultarna blir helt å hållet kvar med 92mm cylindrar men "skalas" av med 94mm..
för övrigt i överlag e 1835 helt okej tycker jag...
-buggy är även en bil-

Post Reply