Page 1 of 1

Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Tue 16 Feb 2010, 22:13
by Gusum
Hej!

tänkte höra med er lite mer kunniga om att sätta i ett trim-kit på 1835cc i en orginal 1600cc motor, har förstått att man måste göra några ändringar då?

ska tilläggas att jag är amatör på dessa grejer och kan inte så mycket men är inte rädd för att skruva! så hur svårt är det egentligen att fixa detta:P?

-har en solex 34 pic 3 förgasare.

tips på länkar till trim-kit, pris? erfarenhet av dessa? billigare att plocka ihop delar själv?

tacksamma för enkla och lättförstådda svar:P

/Jesper

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Tue 16 Feb 2010, 23:03
by fgronlun
Gusum wrote:Hej!

tänkte höra med er lite mer kunniga om att sätta i ett trim-kit på 1835cc i en orginal 1600cc motor, har förstått att man måste göra några ändringar då?

ska tilläggas att jag är amatör på dessa grejer och kan inte så mycket men är inte rädd för att skruva! så hur svårt är det egentligen att fixa detta:P?

-har en solex 34 pic 3 förgasare.

tips på länkar till trim-kit, pris? erfarenhet av dessa? billigare att plocka ihop delar själv?

tacksamma för enkla och lättförstådda svar:P

/Jesper
1835 kittet kräver att du plockar isär motorn helt å hållet. Blocket måste de borras större hål för cylindrarna samt topparna. Annars är det en ganska så enkel "ändring"

Vi har haft lite diskussion runt detta ämne här:
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... =18&t=2315

Vad är det för typ av motor du är efter effekt mässigt?

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Wed 17 Feb 2010, 00:14
by Gusum
Tack för snabbt svar:)

Okej men det låter rätt okej ändå!

Någon hemsida där man kan köpa ett sådant kit billigt?

Jag har väl inget mål med effekten mer än att öka acceleration lite till trafikljusen;)
vad kan man tänkas få ut av ett sånt här kit?

Men inget förgasarbyte behövs altså?
Oljekylare?

/Jesper

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Thu 18 Feb 2010, 10:47
by mats
Rekommenderar att köpa boken "How to Hot Rod VW-engines finns på t.ex. Adlibris å kostar nånstans mellan 150-200 Kr.
Brukar oftast kallas VW-bibeln.
Skriven för ganska länge sedan men fortfarande aktuell.
Rekommenderar nog 90,5 cyllar ihop med Pict 34an,men kompletterat med en lite piggare kam,nånstans runt 280-290 grader.
Ihop med lätt preparerade dubbelportstoppar o en 009-fördelare kan du nog få det du vill ha.
Blir nog ingen högvarvsmaskin men lagom för att puttra runt lite.
//mats

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 00:35
by mettis
Och jag säger som jag brukar; Köp en 94mm sats - samma pris och tjockare gods än 92:or (dvs 1915cc istället för 1835cc...)
Jag körde i många år med en 1915cc bruksmotor som i övrigt var helt original, dvs även ljuddämpare och 34 Solex - skön motor!

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 14:30
by mulle meck

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 16:09
by Magoo
mettis, bestyckade du om 34:an då?

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 19:07
by Gusum
mettis wrote:Och jag säger som jag brukar; Köp en 94mm sats - samma pris och tjockare gods än 92:or (dvs 1915cc istället för 1835cc...)
Jag körde i många år med en 1915cc bruksmotor som i övrigt var helt original, dvs även ljuddämpare och 34 Solex - skön motor!
Tack!
behöver man borra något då eller är det bara att plocka isär och byta?


// Jesper

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 19:30
by mettis
Du måste "borra" blocket och topparna, men det får du ju göra med 88, 90:5, 92, och 94mm cylindrar i varje fall och priset är ju samma.
Blocket måste vara friskt i ramlagerlägen, och topparna ha bra ventilstyrningar.... Du får nog räkna med att så inte är fallet på en orörd motor?
Solex 34:an har jag för mig bestyckades om liite....

Re: Amatörfunderingar kring 1835cc!?

Posted: Fri 19 Feb 2010, 20:11
by karlsson
kör själv med 1835 och med facit på hand skulle jag nog kanske gå på 94mm cylindrar idag...
inget fel alls på mina 92mm, men ska man ha t.ex begnagade toppar e dom flesta 94mm, verkar som om 92 skulle vara mera sällsynt..
ända orsaken till jag blev övertalad till det var att det sas åt mig att hålen för pinnbultarna blir helt å hållet kvar med 92mm cylindrar men "skalas" av med 94mm..
för övrigt i överlag e 1835 helt okej tycker jag...