avgassystem

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

avgassystem

Post by Magoo » Mon 08 Mar 2010, 11:22

Alla här vet att ett vettigt avgassystem är ett måste i hk-jakten, men ormbo + dämp tycker jag ser eländigt ut på en buggy...
så sitället för ett 4-1 system (ormbo) så funderar jag på en kommande maskin att fortsätta ha 2-1 system (calpipes).
Dock funderar jag på vilka som är "bra" ur effektsynpunkt? några tips bland t.ex dalhelms olika system?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: avgassystem

Post by fgronlun » Mon 08 Mar 2010, 16:05

Magoo wrote:Alla här vet att ett vettigt avgassystem är ett måste i hk-jakten, men ormbo + dämp tycker jag ser eländigt ut på en buggy...
så sitället för ett 4-1 system (ormbo) så funderar jag på en kommande maskin att fortsätta ha 2-1 system (calpipes).
Dock funderar jag på vilka som är "bra" ur effektsynpunkt? några tips bland t.ex dalhelms olika system?
Alla 2-1 system är skit ur hk synvinkel ifall dom parar ihop 1-2 och 3-4. Detta beror på att avgas pulserna inte kommer rätt och börjar störa den andra cylindern. Ifall du vill ha dubbel pipig system så gäller de å para ihop 1-3 och sedan 2-4, me denna årdning får man 180° mellan pulserna. Men att para ihop rören såhär så krävs de en hel del rördragande för att få de fint. Skulle kräva att man bygger grenröret framför maskinen istället för bakom=jobbigt..
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: avgassystem

Post by Magoo » Mon 08 Mar 2010, 17:03

låter ju hrm... inte bra.
bara vill inte ha nåt annat än 2 pipor och inte en fruktansvärd massa rör...
fler idéer?
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3051
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: avgassystem

Post by kg-student » Tue 09 Mar 2010, 09:35

Hur hade det varit med ett sparat system för varje cylinder, dvs 4-4? Varje rör borde kunna anpassas efter motstånd genom att längre rör är större dimension. Rören kan dras bakåt på samma sätt som calpipes men gå till egen dämpare. Utseendet hade då blivit som dansken Kanalts buggy. Det är i alla fall läckert...
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

ALEXANDER
Posts: 597
Joined: Fri 28 Aug 2009, 22:01
Location: malmö/arlöv

Re: avgassystem

Post by ALEXANDER » Wed 10 Mar 2010, 21:54

undrar jag med då de e ruskigt snyggt. hur e de nu froggen?
kan man köra med ett rör till var cylinder? om man vill ha puff vill säga?

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: avgassystem

Post by fgronlun » Wed 10 Mar 2010, 22:23

4 skilda rör borde man få fungera ganska bra bättre än fel parade rör. De e ganska lätt å räkna ut rör längden man skall ha...

Men klart enklast är de å skita i max effektutaget å köra med calpipes tex

User avatar
Stefan
Posts: 803
Joined: Wed 02 Aug 2006, 08:07
Location: Lomma

Re: avgassystem

Post by Stefan » Thu 11 Mar 2010, 12:41

Jag som precis skaffat extraktor till min hahahaha fast jag vet inte om det blir så snyggt men det skiter jag i !
Red Devil

(o\_!_/o)

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: avgassystem

Post by Magoo » Thu 11 Mar 2010, 15:40

Då jag med tilltänkt maskin siktar på ca 100 hk så kan ett väljusterat system ge ca 5-10 hk extra. jag tror faktiskt att jag kommer att skita i det och om andan faller på fixa ett redit rör senare. (mest pga ekonomin, maskinen blir INTE billig)
det kommer bli en relativt mild 1915 med bla motviktsvev, 2*weber 40 IDF, externt filter, w125 kam (om allt går i lås dvs).
då jag saknar tid att bygga denna maskin lejer jag iväg det hela och labbar vidare med det jag har i garaget så länge.
Hinner jag få in maskinen till BR skall det bänkas!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Stefan
Posts: 803
Joined: Wed 02 Aug 2006, 08:07
Location: Lomma

Re: avgassystem

Post by Stefan » Thu 11 Mar 2010, 23:54

Jasså du bygger en 1915 magoo jag tänkte pressa 80-100hk ur 1600 cylinder satsen med en smidd vev å w120 kam fina toppar å weber 44 å extraktor 1.25:1 vippor du borde få ut mer på 1915
Red Devil

(o\_!_/o)

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: avgassystem

Post by Magoo » Fri 12 Mar 2010, 08:57

80-100 hk ur en 1600 är alltså en effektökning med mer än 100%, hur blir det med det som för mig är viktigast? dvs driftsäkerheten?
min kommer att vara väldans mild, men den ska också hålla i många långa säsonger. Räknar dock med ett hyffsat vrid :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Stefan
Posts: 803
Joined: Wed 02 Aug 2006, 08:07
Location: Lomma

Re: avgassystem

Post by Stefan » Fri 12 Mar 2010, 13:31

min blir lite mer än mild men det beror på hur man gasar oxå min är tänkt att hålla länge den oxå ! bara man gör ett bra jobb från början å kör med huvudet å inte med högefoten i golvet helatiden så håller det längre ! hoppas vi kan köra upp gemensamt med våra roliga motorer ! annars kör jag med den som ligger i nu !
Red Devil

(o\_!_/o)

Anders H
Posts: 8
Joined: Sun 10 May 2009, 11:10
Location: Piteå

Re: avgassystem

Post by Anders H » Fri 12 Mar 2010, 22:15

Då jag byggde min buggy för hundra år sen, så köpte jag ett avgassystem med 4 rör. Har ingen aning om hur det påverkar effekten men det låter ganska maffigt. Försöker bifoga en bild.
Attachments
Buggy.jpg

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: avgassystem

Post by mats » Sat 13 Mar 2010, 15:06

Skulle nog satsa på ett kollektorsystem,med kollektorn framför/under framkant på motorn.
Har sett nånstans att det har gjorts så på bussar.
Du skulle då få de extra kusarna som 4-1 systemen ger.
Vet inte var det kan inhandlas men kan vara ett trevligt gds projekt.
Finns ju rör/böjar/kollektor/flänsar att inhandla från trimfirmor.
Missar väl 2x2/1 ljudet men får istället den sköna 4/1 sången.
Annars tycker jag att Gert har ett trevligt system på sin Manx.

//mats

Magoo
Moderator
Posts: 8308
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: avgassystem

Post by Magoo » Sun 14 Mar 2010, 11:18

hrm, jag har som sagt inte lagt sista handen vid vad som ska sitta på den.
Däremot har jag fått info om att vev+svänghjul+tryckplatta är på balansering. Topparna håller som bäst på att få hårdare ventilfjädrar och bli "småputsade" i kanalerna.
FAN vad jag längtar!
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: avgassystem

Post by mats » Sun 14 Mar 2010, 11:55

Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge,eller om det var aldrig...
Då är du alltså på gång....Standard kam enkelfjädrar,trimkam dubbelfjädrar,har nån gammal
trimmare berättat.
// mats

Post Reply