Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Oljesil?

InläggPostat: lör 13 mar 2010, 15:36
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Ska man ha oljesilen kvar vid fullflödes oljefilter?
Jag tog bort oljesilen redan vid första motorn med fullflödesfilter och har inte märkt
att det skulle vara någon nackdel.
Gjorde antagandet att kugghjulspumpen skulle må/funka bättre utan sil.
Funkar väl bättre att trycka än att suga.
Har en rund platt magnet fastlimmad på sumpplattan för att fånga upp ev järnfragment.
En magnetplugg funkar väl kanske lika bra,men fanns inte i skrotlådan.
Konstigt att inte vw har haft det som original,med den primitiva rening som motorn har.
Hur har ni andra på forumet gjort??????
Lite feedback ???
Har googlat runt lite på andra forum utan att hitta nåt vettigt.

//mats


Offline Profil
InläggPostat: lör 13 mar 2010, 19:03
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mats skrev:
Ska man ha oljesilen kvar vid fullflödes oljefilter?
Jag tog bort oljesilen redan vid första motorn med fullflödesfilter och har inte märkt
att det skulle vara någon nackdel.
Gjorde antagandet att kugghjulspumpen skulle må/funka bättre utan sil.
Funkar väl bättre att trycka än att suga.
Har en rund platt magnet fastlimmad på sumpplattan för att fånga upp ev järnfragment.
En magnetplugg funkar väl kanske lika bra,men fanns inte i skrotlådan.
Konstigt att inte vw har haft det som original,med den primitiva rening som motorn har.
Hur har ni andra på forumet gjort??????
Lite feedback ???
Har googlat runt lite på andra forum utan att hitta nåt vettigt.

//mats


Har alltid använt silen och kommer alltid å använda en. En bekants motor så genomgick en ganska total ras av kamaxel och oljepump just pga av att han inte hade en oljesil. De va fjäder brickan från vipparms bryggan som gick sönder och sedan sögs den in i oljepumpen vilken skar fast på en gång. När den skar fast så bröt den av axeln till pumpen och dessa bitar hamnade mellan kamaxel hjulet. Så de blev en hel del förstörelse bara pga av att man inte hade en enkel sil vid insugs röret..

Fullflödes är inte en säkerhet att inte skit skall hamna i motorn för nästan alla filter har ngn sorts övertrycks ventil som by passar filter och släpper skiten i oljesystemet..

En observering med dessa silar så kolla noga i dom för de brukar vara kvar ganska fula av grader å järntråds pinnar som sticker in. Så de lönar sig att lägga en 10min å putsa å fixa dom rena.


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
2 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron