Oljesil?

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Oljesil?

Post by mats » Sat 13 Mar 2010, 15:36

Ska man ha oljesilen kvar vid fullflödes oljefilter?
Jag tog bort oljesilen redan vid första motorn med fullflödesfilter och har inte märkt
att det skulle vara någon nackdel.
Gjorde antagandet att kugghjulspumpen skulle må/funka bättre utan sil.
Funkar väl bättre att trycka än att suga.
Har en rund platt magnet fastlimmad på sumpplattan för att fånga upp ev järnfragment.
En magnetplugg funkar väl kanske lika bra,men fanns inte i skrotlådan.
Konstigt att inte vw har haft det som original,med den primitiva rening som motorn har.
Hur har ni andra på forumet gjort??????
Lite feedback ???
Har googlat runt lite på andra forum utan att hitta nåt vettigt.

//mats

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Oljesil?

Post by fgronlun » Sat 13 Mar 2010, 19:03

mats wrote:Ska man ha oljesilen kvar vid fullflödes oljefilter?
Jag tog bort oljesilen redan vid första motorn med fullflödesfilter och har inte märkt
att det skulle vara någon nackdel.
Gjorde antagandet att kugghjulspumpen skulle må/funka bättre utan sil.
Funkar väl bättre att trycka än att suga.
Har en rund platt magnet fastlimmad på sumpplattan för att fånga upp ev järnfragment.
En magnetplugg funkar väl kanske lika bra,men fanns inte i skrotlådan.
Konstigt att inte vw har haft det som original,med den primitiva rening som motorn har.
Hur har ni andra på forumet gjort??????
Lite feedback ???
Har googlat runt lite på andra forum utan att hitta nåt vettigt.

//mats
Har alltid använt silen och kommer alltid å använda en. En bekants motor så genomgick en ganska total ras av kamaxel och oljepump just pga av att han inte hade en oljesil. De va fjäder brickan från vipparms bryggan som gick sönder och sedan sögs den in i oljepumpen vilken skar fast på en gång. När den skar fast så bröt den av axeln till pumpen och dessa bitar hamnade mellan kamaxel hjulet. Så de blev en hel del förstörelse bara pga av att man inte hade en enkel sil vid insugs röret..

Fullflödes är inte en säkerhet att inte skit skall hamna i motorn för nästan alla filter har ngn sorts övertrycks ventil som by passar filter och släpper skiten i oljesystemet..

En observering med dessa silar så kolla noga i dom för de brukar vara kvar ganska fula av grader å järntråds pinnar som sticker in. Så de lönar sig att lägga en 10min å putsa å fixa dom rena.

Post Reply