Förgasare

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Sat 30 Jul 2011, 12:24

jag var i strängnäs igår på motormarknad, och jag hittade en fräsch solex 34PICT3
tänkte bara höra vad ett vettigt pris ligger på?

och hur hårt spänd ska den elektriska choken vara?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Förgasare

Post by Magoo » Sat 30 Jul 2011, 12:43

en ny kostar 2090:- på classicvw.
Jag har gett allt från 100-500 för förgasare (undantaget mina webrar) där 500 var för en NOS pict31 i orginallåda :)

vad gäller choken på solexarna så är jag lite av en "funkar det, låt den vara, annars steloperera" eftersom man bara kör på sommaren...ett par pumpningar på gasen räcker oftast.

Men, om du vill ha den att funka:
http://www.vw-resource.com/choke2.html
http://www.type2.com/bartnik/choke.htm
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Tue 23 Aug 2011, 10:57

Har fortsatt lite med skruvandet på 1628an.
Bytt till lättare insugningsventiler (titan) istället för de tunga 42mm stålventilerna.
Blev även att byta ventilfjädrar på insugsventilerna.
Kör nu med samma som på avgasventilerna.
Shimsat in ventilfjädrarna till samma tryck på alla ventilerna.
Blev gamla beprövade sättet med pelarborrmaskin,mätklocka o badrumsvågen.

Fick även se att en stötstång nött lite mot röret.
Blir att modda orig tills vidare.
Kommer att ersätta med CBs s.k. racingtubes. Nr1565.

Både Empi o CB har en stor del av tillverkningen i Asien,så jag ska kolla om
delarna jag behöver framåt kan inhandlas där.
Kommer att jobba nån vecka i assia,framåt hösten.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Förgasare

Post by mettis » Wed 24 Aug 2011, 23:23

Titanventiler, minsann ! Bara "sådär"....?
Skulle vara kul med bild på topparna. Skall du till BRC ?

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Thu 25 Aug 2011, 13:34

mettis wrote:Titanventiler, minsann ! Bara "sådär"....?
Skulle vara kul med bild på topparna. Skall du till BRC ?
Var nog inte bara "sådär",har stått på önskelistan i många år.
Har nog ansetts lite dyrt med runt ca 250 USD för 4 ventiler.
Men när chansen att komma över ett set beg 42or dök upp,kunde jag inte motstå frestelsen.
Bytesaffär värderad till 100 USD,känns även det i mesta laget.......

Topparna 42x35.5 är ganska moderat portade 044 or.(Antagligen väl använda)
Har inte ens haft ambitionen att blästra dom utvändigt. (inget fint blästerpulver hemma)
Men får duga,svårt att få till ett optimerat insugningsrör med enkelförgasare.
Optimalt skulle väl vara med koniskt från spjället o ner till ventilen.

Blir ju ingen direkt effekthöjning med titanventiler,men sparar lite på ventilmekanism.
Har varit lite bekymrad över de lätta/klena aluminiumstötstängerna.

En viss men kanske inte märkbar effekthöjning blir det däremot med
fläkt o kåpa fr 1200.ihop med en liten generator som "ser ut" som 6v men är på 12v.
Hittat på skroten o ger måttliga 25A.
Kommer från ??????

Skulle motorn fortfarande ha en förmåga att gå svalt så finns det ytterligare
effekt att hämta med att montera liten remskiva.S.k. powerpulley.

Har haft en liten dröm att nå 100 HK,men börjar nog inse att målet är litet för högt.
Men känns ändå bra att att få till en pigg 1200,där endast avgassystemet skvallrar litet.
Å krävs nog ett tränat öga att se det grövre insuget o förgasaren.
Kanske går att fila lite mer på förg/luftfilter/tändning/avgassystem???

BRC ??? nja har egentligen inte tid,men skulle det bli kanonväder så kanske???

Jobbigt med sverigesemester,gräsklippning (ca 10000 kvadratm.),röjning,få hem ved,
målning å allt annat som ligger efter.
Dessutom vill man få tid över till lite motorprojekt.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Förgasare

Post by mettis » Sat 03 Sep 2011, 00:33

Var du på BRC ? Mycket race-delar till salu var det.....jag köpte några billiga grejjer av Magnus(?) Andersson ifrån Uppsala som körde i VWDRK på 90-talet och som nu skulle sälja bort "allt" ;-)

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Tue 29 May 2012, 16:34

Ramlade in en Demello fullcirkel-vev+svänghjul+tung remskiva+stakar för ett tag sen.
Blev även en omgång s.k. förstärkta lager.
Så 1628 motorn fick ytterligare utstå en uppgradering utan egentlig effekthöjning.
Fick även fråga om vi kör nån klass för 100 kubiktum i Sverige.
Blir tydligen så med 64 slag o 90.0 eller 90.5 cyllar???
Motorn blev förmodligen bättre balanserad nu.
Testar vidare när bilprovningen är avklarad.

Post Reply