Förgasare

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Wed 21 Jul 2010, 10:29

Förgasaren med tillhörande motor har nu passerat SBP utan problem.
Fick även tips av en riktigt trevlig bilprovare att montera dubbelförgasare för att få den att
varva lite mer.
(Han skulle bara vetat att 5min jobb gör att den varvar 8k).
Berättade även att det händer att dom blundar för trimmade motorer om de inte är
alldeles för vassa.

//mats

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Tue 14 Sep 2010, 19:54

Hey,

de är så att jag kom över en NIKKI förgasare och är lite nyfiken, är det någon som känner till något om dessa förgasare, hur mam får tag i nya bestyckningar m.m skulle uppskatta enormt.

http://www.garaget.org/?car=212017&image=2057649
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Förgasare

Post by Magoo » Tue 14 Sep 2010, 23:31

ska kolla i boken "how to hotrod your vw engine", har för mig att det fanns nåt om den där... dock ej helt säker
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Wed 15 Sep 2010, 15:34

R.Bjervner wrote:Hey,

de är så att jag kom över en NIKKI förgasare och är lite nyfiken, är det någon som känner till något om dessa förgasare, hur mam får tag i nya bestyckningar m.m skulle uppskatta enormt.

http://www.garaget.org/?car=212017&image=2057649
Vet inte så mycket om dessa gamla gasare,fanns väl redan på 70-talet å kanske
får betraktas som lite retropryl.
Verkar inte ge nån direkt effekthöjning,åtminstone inte jämfört med en frisk
å rätt injusterad Solex 34-pict.
Är väl rätt ute i dag,blir säkert inte lätt att hitta delar,(men vem vet????),kanske
nån har liggande som hyllvärmare.
Håller själv på å labbar med kinakopia av Solex 44,å till den kan man anv. munst
till nån mc-förg.
Att ge sej till att labba med "okända" förgasare kan väl lyckas men det tar tid.
Har i alla fall upptäckt att förgasare/fördelare på nåt sätt hänger ihop.
Många tändningsfel beror på förgasaren å tvärs om.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Wed 15 Sep 2010, 16:33

mats wrote:
R.Bjervner wrote:Hey,

de är så att jag kom över en NIKKI förgasare och är lite nyfiken, är det någon som känner till något om dessa förgasare, hur mam får tag i nya bestyckningar m.m skulle uppskatta enormt.

http://www.garaget.org/?car=212017&image=2057649
Vet inte så mycket om dessa gamla gasare,fanns väl redan på 70-talet å kanske
får betraktas som lite retropryl.
Verkar inte ge nån direkt effekthöjning,åtminstone inte jämfört med en frisk
å rätt injusterad Solex 34-pict.
Är väl rätt ute i dag,blir säkert inte lätt att hitta delar,(men vem vet????),kanske
nån har liggande som hyllvärmare.
Håller själv på å labbar med kinakopia av Solex 44,å till den kan man anv. munst
till nån mc-förg.
Att ge sej till att labba med "okända" förgasare kan väl lyckas men det tar tid.
Har i alla fall upptäckt att förgasare/fördelare på nåt sätt hänger ihop.
Många tändningsfel beror på förgasaren å tvärs om.
okey, låter inte så bra men, kom fram till att det var en dubbelportare, och att buggen iaf låter vassare, dock får den för mkt soppa, men jag får väll ta och hitta någon lirare som har munstycken... dessutom så behövdes förgasaren bytas iaf då den inte gick på tomgång och var allmänt dum. sen så ser den nya ganska sportig ut 8)
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Wed 15 Sep 2010, 16:42

Du kan väl skaffa munstycksbrotch o några små borrar.
Löd igen nuvarande munstycke o borra upp ett mindre hål som du sen brotchar upp
till den storlek du vill ha.
Har gjort så när det saknats rätt munstycken.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Wed 15 Sep 2010, 16:46

men det gäller ju att veta vilket/vilka som ska borras, och hur stora.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Thu 16 Sep 2010, 00:35

Brukar gå att klura ut vilka munstycken som är till tomgång eller högvarv,
om man vet hur en fögg funkar.
Vet inte om din din motor går fett på tomgång eller högvarv????
Enklast är ju om man har tillgång till bredbandslamda,då kan man köra å
logga.
Du ska ju löda igen munstycket å sen ta upp det igen till kanske 2 steg mindre.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Förgasare

Post by Magoo » Thu 16 Sep 2010, 07:45

har kollat runt en del på nätet om NIKKI, men bara hittat "ge upp" eller "min funkar"
Tänk bara på att du ska ha rätt fördelare till förgasaren....
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Thu 16 Sep 2010, 19:58

jag får väll helt enkelt fixa en weber ist.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

User avatar
Gintonic
Posts: 260
Joined: Wed 30 Sep 2009, 17:14
Location: Borås

Re: Förgasare

Post by Gintonic » Thu 16 Sep 2010, 21:42

Jag kör med weber 45.
Funkar bra.
/Ginnen

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Thu 16 Sep 2010, 21:56

Gintonic wrote:Jag kör med weber 45.
Funkar bra.
/Ginnen
jag har inte precis en monster maskin, tänkte mig mer 28/32 eller närliggande.
Någon som vet vart man kan få tag i en?
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Thu 16 Sep 2010, 22:44

Magoo wrote:har kollat runt en del på nätet om NIKKI, men bara hittat "ge upp" eller "min funkar"
Tänk bara på att du ska ha rätt fördelare till förgasaren....
Har också googlat runt lite å hittat både sprängskiss o partslist.
Finns även nåt ställe där man kan ställa frågor å få hjälp.
Allt på engelska forum,verkar vara vanligare med Nikki där (fungerande).
Finns även reservdelar i England,bara att beställa.
Pundet lågt o billigare moms.Fraktkostnad ungefär som i Sverige.
Det är så sant att det förmodligen är enklare att få t.ex en Weber 36/36 DCD
'att fungera men det kräver samtidigt ny mittendel till insuget.
Man kan ju fundera på om den där gjutna adaptern till Nikkin är speciellt bra?

Nikkin borde flöda lika mycket som Solexkopian jag håller på att labba med,
verkar som att den kan räcka till uppemot 90 HK.
Visserligen i en 1628 motor som innehåller en hel del trimdelar,men men...
Finns säkert några kusar till med förbättrat insug/tändning.

R.Bjervner
Posts: 108
Joined: Wed 04 Aug 2010, 22:16
Location: Uppsala

Re: Förgasare

Post by R.Bjervner » Fri 17 Sep 2010, 23:26

mats wrote:
Magoo wrote:har kollat runt en del på nätet om NIKKI, men bara hittat "ge upp" eller "min funkar"
Tänk bara på att du ska ha rätt fördelare till förgasaren....
Har också googlat runt lite å hittat både sprängskiss o partslist.
Finns även nåt ställe där man kan ställa frågor å få hjälp.
Allt på engelska forum,verkar vara vanligare med Nikki där (fungerande).
Finns även reservdelar i England,bara att beställa.
Pundet lågt o billigare moms.Fraktkostnad ungefär som i Sverige.
Det är så sant att det förmodligen är enklare att få t.ex en Weber 36/36 DCD
'att fungera men det kräver samtidigt ny mittendel till insuget.
Man kan ju fundera på om den där gjutna adaptern till Nikkin är speciellt bra?

Nikkin borde flöda lika mycket som Solexkopian jag håller på att labba med,
verkar som att den kan räcka till uppemot 90 HK.
Visserligen i en 1628 motor som innehåller en hel del trimdelar,men men...
Finns säkert några kusar till med förbättrat insug/tändning.
min motor är original i övrigt (vad jag vet) men har du en länk till partlist och sprängskissen, finns munstycken o.s.v? Vill egentligen inte lägga mer pengar på en Weber (NIKKIn kostade dock 400 spänn men iaf) plockade ner solexen idag, putsade allt kollade membran och dylikt, inte några problem, men ändå går den inte på tomgång... :cry: fattar inte vad det är, för men nikki går den på tomgång ( om än blödrar den men den går) bakläxa på väst-tyskland :wink:
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!"

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Förgasare

Post by mats » Sat 18 Sep 2010, 11:51

http://www.carbs.freeuk.com/nikki_image.htm

Vilken fördelare anv. du ihop med NIKKIn??

Post Reply