Lambdamätare
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Lambdamätare
Tittade lite i biltemakatalogen!!
Hittade en mätare,32-214.....
http://www.biltema.se/Sok1/?quicksearchquery=32214
Har någon provat den???
Tänkte lite som så,fungerar den att koppla in utan ECU,så skulle den vara till
stor hjälp vid förgasarbestyckning.
Borde vara prisvärt alternativ.
//mats
Hittade en mätare,32-214.....
http://www.biltema.se/Sok1/?quicksearchquery=32214
Har någon provat den???
Tänkte lite som så,fungerar den att koppla in utan ECU,så skulle den vara till
stor hjälp vid förgasarbestyckning.
Borde vara prisvärt alternativ.
//mats
Re: Lambdamätare
är det bredband eller vanlig?
Vanlig lamda är väll ok men den registrerar bara lamda 1 så den är lite onogran..
Bredband är då 100 gånger bättre å visar alltid bättre var du ligger.. Fast med bredband får man ju även kolvarna smältade
Vanlig lamda är väll ok men den registrerar bara lamda 1 så den är lite onogran..
Bredband är då 100 gånger bättre å visar alltid bättre var du ligger.. Fast med bredband får man ju även kolvarna smältade

Re: Lambdamätare
"kopplas till bilens lamdasond"
Annan intressant mätare är "avgastemp" http://www.biltema.se/Documents/manualer/32/32-217.pdf
Undrar hur de tänker? "Ah, detta är något som alla vill ha! -eller....?-)
Annan intressant mätare är "avgastemp" http://www.biltema.se/Documents/manualer/32/32-217.pdf
Undrar hur de tänker? "Ah, detta är något som alla vill ha! -eller....?-)
Re: Lambdamätare
Ja de flesta bilar har ju vanlig smalbandslambda ger väl nånstans 0.1-1.0 volt,mettis wrote:"kopplas till bilens lamdasond"
Annan intressant mätare är "avgastemp" http://www.biltema.se/Documents/manualer/32/32-217.pdf
Undrar hur de tänker? "Ah, detta är något som alla vill ha! -eller....?-)
medans bredbandslambda ger ca 1-5 volt.
Så detta är säkert smalbandare.......
Avgastemp är säkert bra om man har en jet-motor under motorluckan !!!!????
Tanken med smalbandslambdan var väl mest för att kolla förgasarbestyckningen i
förgasarmotorer.
Själv har jag tillgång till bredbandslambda med usb-anslutning för att logga.
//mats
Re: Lambdamätare
Jo jag har en Innovate bredbandslambda som skall in i datorns serieport....
Då min laptop inte har detta, har jag USB-adapter. Tveksam funktion är bara förnamnet, så även mjukvaran och uppdateringarna på nätet... Sedan pratade jag med fam. Lundgren på Bug-Run angående deras insprut och lambda, svaret var att det var väldigt känsligt VAR i avgassystemet lamdan placerades osv osv....
Jo, jag har även en smalbandslambda med analog mätare, som jag väl får ta fram igen....
Mitt problem är väl mest att jag bara kör rejs med stormotorn, och ingenstans att provköra.....
Då min laptop inte har detta, har jag USB-adapter. Tveksam funktion är bara förnamnet, så även mjukvaran och uppdateringarna på nätet... Sedan pratade jag med fam. Lundgren på Bug-Run angående deras insprut och lambda, svaret var att det var väldigt känsligt VAR i avgassystemet lamdan placerades osv osv....
Jo, jag har även en smalbandslambda med analog mätare, som jag väl får ta fram igen....
Mitt problem är väl mest att jag bara kör rejs med stormotorn, och ingenstans att provköra.....
Re: Lambdamätare
Inte direkt på ämnet men lite som svar till mettis, Jag har min sond direkt efter turbon, först när jag körde med en icke förvärmd sond så fick jag köra fem fullgasrepor för att den skulle vakna, sen slocknade den igen vi normalkörning, Nu har jag däremot en förvärmd tretrådig och den funkar perfekt!
//Rydh
//Rydh
Re: Lambdamätare
Förvärmd lamda så är inte så känslig var man monterar den. För lamda värdet är de då inte stor skillnad var du monerar den ifall du har tätt avgas systemmettis wrote:Jo jag har en Innovate bredbandslambda som skall in i datorns serieport....
Då min laptop inte har detta, har jag USB-adapter. Tveksam funktion är bara förnamnet, så även mjukvaran och uppdateringarna på nätet... Sedan pratade jag med fam. Lundgren på Bug-Run angående deras insprut och lambda, svaret var att det var väldigt känsligt VAR i avgassystemet lamdan placerades osv osv....
Jo, jag har även en smalbandslambda med analog mätare, som jag väl får ta fram igen....
Mitt problem är väl mest att jag bara kör rejs med stormotorn, och ingenstans att provköra.....
Har svetsat en snabb montering "pipa" som kan hängas på avgasröret för snabb avläsning. Har inte märkt större skillnader än 0.1 i bränsle/luft blandning när man jämför mellan kollektor och i endan av avgasröret. Klart har man den rikti i endan så missvisar den ganska friskt på tomgång och lågregister när det vill bli lite back flow i avgasröret..
Lamdan mäter rest syre från avgaserna så därför är det inte skillnad var man monterar den bara den inte är rikti vid mynningen. Det är endast ifall man monterar lamdan före turbon som man kan få helt missvisande värden.
Innovates uppdateringar har jag aldri märkt ngt konstit med. Så inget att vara nervös över.
Re: Lambdamätare
OK, tack för tips!
Den analoga mätaren köpte jag 1998, från Dahlhems eller C & S, och det var ganska exlusivt då....
Första som hände var att turbon smälte sonden, men fick en ny på garanti!
Sedan Innovate köpte vi i Göteborg av en Dragracer som var återförsäljare, vi valde bort mätare och tog istället gränssnittet till Lap-Topen. Har bara fått igång detta i garaget, men skall försöka igen när Buggyn blir körbar....
Den analoga mätaren köpte jag 1998, från Dahlhems eller C & S, och det var ganska exlusivt då....
Första som hände var att turbon smälte sonden, men fick en ny på garanti!
Sedan Innovate köpte vi i Göteborg av en Dragracer som var återförsäljare, vi valde bort mätare och tog istället gränssnittet till Lap-Topen. Har bara fått igång detta i garaget, men skall försöka igen när Buggyn blir körbar....

Re: Lambdamätare
Har fått tipset att montera sonden horrisontellt,vet inte varför.
Ska visst vara bra att placera den i collektorn,långt ut.(Sugmotorer)
Gashastigheten blir väl högst där.
Serie/USB adaptrar kan det ibland vara problem med.......
Mettis,kanske du kan försöka låna nån annan adapter o prova.
Klubbens bredbandare har en black "magic-box",innehåller förmodligen
serie/usb adapt o krets för uppvärmningen av lambdan.
Tanken med Biltema-varianten var väl mest att det såg ut som ett ganska
prisvärt hjälpmedel vid förgasarbestyckning....??
Det har ju annars varit poppis med hembyggda system o lysdiod-display.
Blir ganska dålig upplösning o inte helt lätt med calibreringen.
//mats
Ska visst vara bra att placera den i collektorn,långt ut.(Sugmotorer)
Gashastigheten blir väl högst där.
Serie/USB adaptrar kan det ibland vara problem med.......
Mettis,kanske du kan försöka låna nån annan adapter o prova.
Klubbens bredbandare har en black "magic-box",innehåller förmodligen
serie/usb adapt o krets för uppvärmningen av lambdan.
Tanken med Biltema-varianten var väl mest att det såg ut som ett ganska
prisvärt hjälpmedel vid förgasarbestyckning....??
Det har ju annars varit poppis med hembyggda system o lysdiod-display.
Blir ganska dålig upplösning o inte helt lätt med calibreringen.
//mats
Re: Lambdamätare
Det är väl inte omöjligt att det finns en ganska stor marknad för egt mätare?, jag vet många som har det i sina bilar och det har varit ont om prisvärda alternativ, fast då handlar det ju om vattenkylda 4-5-6cylindriga maskiner med turbo och 500+ hästar....mettis wrote: Annan intressant mätare är "avgastemp" http://www.biltema.se/Documents/manualer/32/32-217.pdf
Undrar hur de tänker? "Ah, detta är något som alla vill ha! -eller....?-)
Elda upp turbos och avgasventiler kan också bli dyrt i längden!
//Rydh
Re: Lambdamätare
Denna tråd borde flyttas till Raceforum, så vi kan fortsätta diskussion...? -Moderatooooor !?
Re: Lambdamätare
Instämmer,det blev kanske lite fel från början!!!mettis wrote:Denna tråd borde flyttas till Raceforum, så vi kan fortsätta diskussion...? -Moderatooooor !?
Re: Lambdamätare
Your wish is my command 


http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Lambdamätare
Är nu i sverige på övervintring,ska i morgon bänka lillmotorn å fick rådet att flytta hålet
för lambdan.
Ska tydligen sitta i ungefär 45 graders lutning,spelar kanske ingen större roll då "guben"
med bromsbänken har nån annan typ av lambda.
Hans lambda har nån sond som man sticker in i änden av avgaset,ungefär som SBPs
avgastest......
Fick en liten lektion om lambdamätning!!!
Smalbandslambda=ungefär som motorstyrningen på standardmotorer,mäter katalytiskt
överskotts-syret i avgaserna.
Bredbandslambda=ungefär som ovan fast ordentligt uppspeedat,vilket betyder att den är
betydligt exaktare.
Real bredbandslambda:Avgaserna måste cirkulera genom mätsonden som ger en digital-
signal,vilket ger ett ännu bättre mätresultat.
Kan inte vara permanent monterat,p.g.a. ganska begränsad livslängd o dessutom dyr.
Får nog bli en Biltema-lambda,för att ha lite koll på förbränningen.(Förg. bestyckn.)
Bara små funderingar //mats
för lambdan.
Ska tydligen sitta i ungefär 45 graders lutning,spelar kanske ingen större roll då "guben"
med bromsbänken har nån annan typ av lambda.
Hans lambda har nån sond som man sticker in i änden av avgaset,ungefär som SBPs
avgastest......
Fick en liten lektion om lambdamätning!!!
Smalbandslambda=ungefär som motorstyrningen på standardmotorer,mäter katalytiskt
överskotts-syret i avgaserna.
Bredbandslambda=ungefär som ovan fast ordentligt uppspeedat,vilket betyder att den är
betydligt exaktare.
Real bredbandslambda:Avgaserna måste cirkulera genom mätsonden som ger en digital-
signal,vilket ger ett ännu bättre mätresultat.
Kan inte vara permanent monterat,p.g.a. ganska begränsad livslängd o dessutom dyr.
Får nog bli en Biltema-lambda,för att ha lite koll på förbränningen.(Förg. bestyckn.)
Bara små funderingar //mats
Re: Lambdamätare
Biltemabesök i dag,blev en lambdamätare + 3-trådg sond.
Ska kul att prova om det är nånting att rekommendera.
Tänker så här:Om nånting skulle hända så att motorn får för mycket/litet bränsle så finns
det ju risk för motorskador=dyrt.
Hinner man stänga av i tid så kanske mätaren kan bli intjänad.
Havererade en motor en gång,troligtvis flödade ena förgasaren,antagligen åkte bensinen
ner i vevhuset,spädde motoroljan.Oljan luktade bensin...
Å det tog inte lång tid innan motorhaveri.
Bara små funderingar //mats
Ska kul att prova om det är nånting att rekommendera.
Tänker så här:Om nånting skulle hända så att motorn får för mycket/litet bränsle så finns
det ju risk för motorskador=dyrt.
Hinner man stänga av i tid så kanske mätaren kan bli intjänad.
Havererade en motor en gång,troligtvis flödade ena förgasaren,antagligen åkte bensinen
ner i vevhuset,spädde motoroljan.Oljan luktade bensin...
Å det tog inte lång tid innan motorhaveri.
Bara små funderingar //mats