Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Obefintlig tomgång och ojämn gång under 2500 varv

InläggPostat: tis 06 jul 2010, 12:18
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Magoo skrev:
mats skrev:
Magoo skrev:
jo, du kan grundställa en 009 på 0 grader med en lampa, men sen måste du stroba in den. Räkna ALDRIG med att lamp-justeringen blir bra.
Hjälpte en polare med precis samma problem idag... var en kombination av feljusterad fugge och tändning åt h-vete.

Grundinställning på 7-8 grader (009-an)om man har en graderad remskiva,originalremskivor kan ha tändläges-markeringarna lite olika.
009-förd har en kortare utslagskurva än vacuum-förd.

//mats

sant, du kan ställa efter markeringarna i remskivan. På min enda motor som har den finns dock bara ett hack...tankevurpa från min sida.

Man kan nog nästan säja att förd. hör ihop med remskivan....
Ett tips kan vara att skriva ut en grad skiva och sen markera med små körnslag t.ex. 5,10,30 grader eller vad man nu vill ha.
Har man sen fått till tändn. så det funkar bra,är det bra att fila ett litet hack för grundinst.
Behöver bara provlampan i fortsättn.
//mats

Offline Profil
InläggPostat: mån 19 jul 2010, 15:28
Bra tips det där med grundinställningen när tändningen väl fungerar som den ska på varv. Jag har ju graderad remskiva så det är enkelt.

Men, ett problem kvarstår och nu när jag dessutom bytt avgassystem och tändkablar börjar jag få slut på options. Ibland på lägre varv "dör" motorn under bråkdelen av en sekund så att bilen rycker till. Ofta blir det sedan en baktändning, men inte riktigt alltid.

Jag bytte tändkablarna och upptäckte då att på de gamla kablarna var treans kabel väldigt oxiderad vid tändstiftet. Treans tändstift såg också nästan oanvänt ut med helt vit och ren porslinssockel och bara lite lite brun beläggning på elektroden, medan de andra var lite brunsvarta som de brukar se ut. Kan detta hänga ihop med tändnings/baktändningsproblemen?

Är det spikning som orsakar rycket? Fast jag upplever att den missade tändningen är längre än en cylinder som missar, troligen en hel tändcykel.

/M

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 2
17 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori