Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

InläggPostat: mån 18 okt 2010, 12:31
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Fick tips om en länk om VW-motorns smörjsystem.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Tror att jag vet var problemet med okontrollerat oljetryck i lillmotorn finns..

En bra länk som lika gärna kunde ligga under HOWTO.

Thaihälsningar //mats

Edit fgronlun
Öppnar en ny tråd angående tippset som mats gjorde. Vi kunde ju samla lite info och tipps som man kan göra till smörjesystemet på typ1 motorn


Offline Profil
InläggPostat: mån 18 okt 2010, 12:36
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera


Offline Profil
InläggPostat: fre 05 nov 2010, 13:42
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??


Offline Profil
InläggPostat: fre 05 nov 2010, 18:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mats skrev:
Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??


typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..


Offline Profil
InläggPostat: tis 09 nov 2010, 21:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 1238Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Vi är några i VW-maffian som har/haft typ 4 kylare monterat istället för original doghouse-kylaren.
Den är väl "två rader" större, och får plats om man kapar och svetsar i en plåtremsa i "huset".
Jag har läst om tveksamheter angående detta, som att eftersom kylluftsflödet är samma, så blir inte värmeavledningen större (??).


Offline Profil
InläggPostat: ons 10 nov 2010, 08:18
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
fgronlun skrev:

typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..


På min röde går inte ens doghouset på då det tar i...
funderingar fanns på att stoppa i extern kylare



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 10 nov 2010, 11:34
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Instämmer med mettis tankar,men ändå inte.
Med den större kylaren borde man få större kylande yta,alltså något lägre oljetemp.
Antar att konstruktörerna tänkte på detta när typ-4an konstruerades.
Om man tänker i ytterligheter,minimal kylare (kopparrörs u) med samma luftblås,
alternativt en jätte-jätte kylare utan luftblås.
Misstänker att jätte-jättekylaren skulle klara kylningen bättre.
Skillnaden mellan typ-1 o typ-4 kylarna kanske i praktiken är minimal.
Tänker i alla fall prova när den ändå ligger på hyllan o skräpar.

Plats?? Ska i alla fall flytta fram väggen framför motorn så det åtminstone blir
lika mycket plats som i en plåtkaross.


Offline Profil
InläggPostat: mån 23 maj 2011, 11:23
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Sitter o klurar på smörjsystem/kylning??
Anledning:Vill ha all kylluft till motorn."Topparna".

Lånade en tempmätare o kan konstatera att topparna blir lite för varma vid trevlig
bergskörning.
Vid normalkörning inga problem.

Alltså ingen originalkylare.
Men finns flera varianter.
1.Uttag till kylaren via adapter där originalkylare sitter.
2.Mellan oljefilter o motor,"fullflow oljefilter".

Vet att det finns för o nackdelar med båda varianterna.

Nån som har synpunkter eller har provat??
Lite beslutsvånda!!

GC hälsn. //mats


Offline Profil
InläggPostat: lör 28 maj 2011, 09:57
Inlägg: 108Blev medlem: fre 11 maj 2007, 13:53
Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Bild


Det borde hjälpa på lite.

/W


Offline Profil
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 11:00
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Witlock skrev:
Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Bild




Det borde hjälpa på lite.

/W


Jo tänkte nog göra nåt liknande men budgetvarianten.
D.v.s. oljekylare fr lastbilsskroten o kylfläkt fr nån småbil.
Thermostatgivare fr Saab....
Blev visst 350 Skr för allt.


Offline Profil
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 11:30
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
kör med liknande kylare fast utan fläkt och en aningen mindre, men då är det inklusive oljefilter....tycker det funkar bra samt man får en del mer olja i motorn, och inte alls dyrt set från dahlhems....kvalitet? nåja, det får var och en avgöra men jag kan rekommendera



_________________
-buggy är även en bil-
Offline Profil
InläggPostat: sön 29 maj 2011, 14:34
AnvändarvisningsbildInlägg: 664Ort: Avesta // DalarnaBlev medlem: sön 05 apr 2009, 09:12
Bilden som Karlsson länka, måste säga att oljekylaren ser väldigt lik en oljekylare från nyare automatlådor. Har en sådan liggande till fars roadster objekt, kan försöka ta en bild och visa nästa gång jag kommer till garaget.



_________________
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-
Offline Profil
InläggPostat: tis 16 aug 2011, 21:01
Inlägg: 597Ort: malmö/arlövBlev medlem: fre 28 aug 2009, 22:01
fgronlun skrev:
Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera



vet inte om jag missuppfattat frågan men jag har styrhylsor av cromoly mellan blockhalvorna för att inte halvorna ska gnugga mot varandra o knipa om lagerna..
borde ju absolut göra en skillnad för driftsäkerheten.
sen hade vi nån olje sprutar grejer som vi byggde om o satte i mindre hylsor. tror munstyckena va från porshe. dom monterades i blocket under kolvarna så de ska spruta olja upp under kolvarna. man får borra en kanal till olje kanalerna i blocket med då.
Vet inte om hålen i blocket påverkar hållfastheten så pass att de e skitsamma om man får kylning under kolvarna men de känns bra=)


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
13 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori