Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mats » Mon 18 Oct 2010, 12:31

Fick tips om en länk om VW-motorns smörjsystem.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=280293

Tror att jag vet var problemet med okontrollerat oljetryck i lillmotorn finns..

En bra länk som lika gärna kunde ligga under HOWTO.

Thaihälsningar //mats

Edit fgronlun
Öppnar en ny tråd angående tippset som mats gjorde. Vi kunde ju samla lite info och tipps som man kan göra till smörjesystemet på typ1 motorn

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: VW typ1 motorns smörjesystem

Post by fgronlun » Mon 18 Oct 2010, 12:36

Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mats » Fri 05 Nov 2010, 13:42

Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by fgronlun » Fri 05 Nov 2010, 18:29

mats wrote:Skruvade av plåtarna på 1628 an i dag,ingen vacker oljekylare,har gått med
alldeles för högt oljetryck. (Doghousekylare)
Har ingen riktigt frisk på hyllan,däremot typ-4 kylare,ser ut att passa,men större.
Kräver nog lite plåtslageriarb. men borde bli bättre kylning.
Borde funka bra på motorer upp till 80-100 Hk.
Kan kanske vara ett sätt att förbättra oljekylningen.

Finns det nån som provat,eller har synpunkter??
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..

User avatar
mettis
Posts: 1250
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mettis » Tue 09 Nov 2010, 21:42

Vi är några i VW-maffian som har/haft typ 4 kylare monterat istället för original doghouse-kylaren.
Den är väl "två rader" större, och får plats om man kapar och svetsar i en plåtremsa i "huset".
Jag har läst om tveksamheter angående detta, som att eftersom kylluftsflödet är samma, så blir inte värmeavledningen större (??).

Magoo
Moderator
Posts: 8295
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by Magoo » Wed 10 Nov 2010, 08:18

fgronlun wrote:
typ4 kylaren är väll ett mycke populärt knep att förbättra kylsystemet. Problemet för mig på min buggy blev att jag inte har rum mellan motor och bakre väggen för en typ4 kylare. Orginal doghouse går just å just..
På min röde går inte ens doghouset på då det tar i...
funderingar fanns på att stoppa i extern kylare
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mats » Wed 10 Nov 2010, 11:34

Instämmer med mettis tankar,men ändå inte.
Med den större kylaren borde man få större kylande yta,alltså något lägre oljetemp.
Antar att konstruktörerna tänkte på detta när typ-4an konstruerades.
Om man tänker i ytterligheter,minimal kylare (kopparrörs u) med samma luftblås,
alternativt en jätte-jätte kylare utan luftblås.
Misstänker att jätte-jättekylaren skulle klara kylningen bättre.
Skillnaden mellan typ-1 o typ-4 kylarna kanske i praktiken är minimal.
Tänker i alla fall prova när den ändå ligger på hyllan o skräpar.

Plats?? Ska i alla fall flytta fram väggen framför motorn så det åtminstone blir
lika mycket plats som i en plåtkaross.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mats » Mon 23 May 2011, 11:23

Sitter o klurar på smörjsystem/kylning??
Anledning:Vill ha all kylluft till motorn."Topparna".

Lånade en tempmätare o kan konstatera att topparna blir lite för varma vid trevlig
bergskörning.
Vid normalkörning inga problem.

Alltså ingen originalkylare.
Men finns flera varianter.
1.Uttag till kylaren via adapter där originalkylare sitter.
2.Mellan oljefilter o motor,"fullflow oljefilter".

Vet att det finns för o nackdelar med båda varianterna.

Nån som har synpunkter eller har provat??
Lite beslutsvånda!!

GC hälsn. //mats

Witlock
Posts: 108
Joined: Fri 11 May 2007, 13:53

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by Witlock » Sat 28 May 2011, 09:57

Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Image


Det borde hjälpa på lite.

/W

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by mats » Sun 29 May 2011, 11:00

Witlock wrote:Någon som kör oljekyl ink fläkt.
Image




Det borde hjälpa på lite.

/W
Jo tänkte nog göra nåt liknande men budgetvarianten.
D.v.s. oljekylare fr lastbilsskroten o kylfläkt fr nån småbil.
Thermostatgivare fr Saab....
Blev visst 350 Skr för allt.

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by karlsson » Sun 29 May 2011, 11:30

kör med liknande kylare fast utan fläkt och en aningen mindre, men då är det inklusive oljefilter....tycker det funkar bra samt man får en del mer olja i motorn, och inte alls dyrt set från dahlhems....kvalitet? nåja, det får var och en avgöra men jag kan rekommendera
-buggy är även en bil-

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Tipps angående VW typ1 motorns smörjesystem

Post by Cheezez » Sun 29 May 2011, 14:34

Bilden som Karlsson länka, måste säga att oljekylaren ser väldigt lik en oljekylare från nyare automatlådor. Har en sådan liggande till fars roadster objekt, kan försöka ta en bild och visa nästa gång jag kommer till garaget.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

ALEXANDER
Posts: 597
Joined: Fri 28 Aug 2009, 22:01
Location: malmö/arlöv

Re: VW typ1 motorns smörjesystem

Post by ALEXANDER » Tue 16 Aug 2011, 21:01

fgronlun wrote:Skall bygga en stroker motor åt en bekant eller de innebär att bygga en +300hk oval bubbla åt en polare.

Skall försöka göra alla grund prepp till den motorn hoppandes på ökad livslängd och kallare drifttemp på högre effekter.

Ifall de finns ngn som sitter på bra tipps på mod som är bra å göra så klistra gärna in hit å kommentera

vet inte om jag missuppfattat frågan men jag har styrhylsor av cromoly mellan blockhalvorna för att inte halvorna ska gnugga mot varandra o knipa om lagerna..
borde ju absolut göra en skillnad för driftsäkerheten.
sen hade vi nån olje sprutar grejer som vi byggde om o satte i mindre hylsor. tror munstyckena va från porshe. dom monterades i blocket under kolvarna så de ska spruta olja upp under kolvarna. man får borra en kanal till olje kanalerna i blocket med då.
Vet inte om hålen i blocket påverkar hållfastheten så pass att de e skitsamma om man får kylning under kolvarna men de känns bra=)

Post Reply