Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby mettis » Thu 17 Feb 2011, 00:38

Inte för att detta är för "race" (?), men tror det passar i hörnan ändå?

"Vi" som nått upp över 2,2l volym får ju problem med för högt kompressionsförhållande med originaltoppar som bara är upptagna till 94:or.
Jag har lånat ett verktyg av en klubbkamrat och tagit upp några andra kamraters (och mina) gat-toppar. Bilder;

Image

Om man tar "för hela slanten", dvs ned till tändstiftet, så får man tillräkligt med cc....

Image

Här tog jag inte riktigt så mkt, men med urslipning runt ventiler gav det 62 cc - vilket ger 9,5 : 1 i komp på 2,4 liters motor.

Image

Enligt Gene Berg blir det flera fördelar med detta förbränningsrum, såsom långsammare förbränning, kallare motor osv....
User avatar
mettis
 
Posts: 1247
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby mats » Thu 17 Feb 2011, 09:59

Har en sån här förträfflig fräsanordning som även kan anv för att köra ur för större cyllar,högre komp,eller bara för att dra av en tiondel
på tätningsplanet.
Å visst verkar det funka som du beskriver om förbränningen.
Med större ventiler så får man putsa lite runt sätena för att hjälpa flödet lite.
Vanlig handelsbesin tillåter väl inte mer än 10:1 i komp å kanske inte ens det i en luftkyld motor.
E85 klarar väl lite mer.
mats
 
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby mettis » Thu 17 Feb 2011, 19:31

Jo, som hobbyverktyg känns det klockrent! (wobblar lite, men det är ju inga problem i min kinesiska pelarborr - det svajar med...-)
Tyvärr går det inte att ta upptoppar/block till 94mm cylindrar - verkar som gränsen ligger vid 92mm (och 90,5mm), -när Gene Berg tog fram och började sälja detta verktyg för snart 50 år sedan (!) fanns ju inte 94:or....
User avatar
mettis
 
Posts: 1247
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby mats » Sat 19 Feb 2011, 16:59

Mettis,man kan använda adapterplatta om man vill köra ur för 94mm cyllar.
Å man ska köra sakta kanske runt 300 rpm så skär det fint.
Går även att köra ur vevhuset för större cyllar men lite pyssligt att centrera.

Image
mats
 
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby Nobbe » Mon 26 Sep 2011, 12:35

Trevlig pryl :=)
Men hur vet man att man kommit exakt lika djup i båda förbränningsutrymmena?
Nobbe
 
Posts: 44
Joined: Fri 12 Dec 2008, 23:58
Location: Norra Sverige

Re: Gene Berg Semi-Hemi fräsning i toppar

Postby mats » Mon 26 Sep 2011, 18:34

Finns en stoppring som man ställer in på önskar djup.
På std toppar ställer jag ner fräsen mot tätningsplanet och sen ställer in djupet,
oftast bara 1/10 mm för att reconda tätningsplanet. (bladmått))
Vill man höja kompen så får jag använda nåt annat med rätt tjocklek. (kanske borr??)
När jag kör ur för större cyllar så kör jag först ner till ursprungligt tätningsplan
å sen ställer in stoppringen till önskat djup.

Funkar faktiskt riktigt bra
mats
 
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern


Return to Racehörnan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron