Styvning av bakaxeln (Swingaxel)

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Witlock

Styvning av bakaxeln (Swingaxel)

Post by Witlock » Sun 24 Apr 2011, 03:21

Tjena Gottfolk,
Fick lite tid att göra annat på jobb idag, så jag började fundera på Styvning av bakaxeln.
Som ni ser på bilderna så är 2-4 egenlösningar, sen bild 5 är taget ifrån amerikansk lösning kallad "4-Link".
Inga av dessa exempel ska svetsas fast utan använda sig antingen av u-joint eller Kulled.
Har ni egna funderingar eller exempel, så kan ni dela med er.

Orginal bild som ni kan använda till Mall.
Image

Exempel 1
Image

Exempel 2
Image

Exempel 3
Image

Exempel 4
Image

Exempel 5
Image

//Witlock

Witlock

Re: Styvning av bakaxeln (Swingaxel)

Post by Witlock » Sun 24 Apr 2011, 03:47

Image
Här har vi en bild på ungefär hur det kan se ut.

Image

A-Fästet ska svetsas fast.
Grönt: B-Fästet ska svetsas fast.
Blå: Där ska där sitta en kulled.

Rött: Nr1 är samma som nr2 fast i annan vinkel.

/Witlock

mats

Post by mats » Sun 24 Apr 2011, 12:00

Intressanta tankegångar!!

Men ska försöka med lite problem-analys??
Vad är det som händer med bakvagnen när man får i lite sportigare motorer o tillhörande körning.
Kan ju bara konstatera att hjulhopp mm är vanligt,men varför??

Rambenen flexar,röret runt fjäderstavarna böjs,flexar i torsionslagringarna,även med plast(uretan),flexar i växellådsupphängningen.

Åtgärdas hur???

Vanligt är ju förstyvningsstag CSP-typ,borde kanske kompletteras med stag mellan stötd.torn-nånstans i bakdelen
av centralröret.
Men har aldrig riktigt förstått att det ska vara vantskruvar???

Cambercompensator av EMPI-typ borde förbättra kurvegenskaperna.

Stummonterad växellåda med GB-fäste på mitten av lådan.Hörselskydd rekommenderas.

Finns även kraftigare bärarmar/svärd att köpa,inte ovanligt i offroad sammanhang.

Men tror nog att ett bakre motorfäste skulle åtgärda en del problem,kanske kombinerat med dragkrok/kula.
Kanske inte helt lätt att åstadkomma på BBs,men har sett nån bild med sån lösning.

Detta är bara små funderingar.......

Witlock

Post by Witlock » Mon 25 Apr 2011, 00:00

Tanken slog mig när jag kom över denna bilden.
Image
Vad är det som händer med bakvagnen när man får i lite sportigare motorer o tillhörande körning.
Det första tanken som slår mig, är vid hård kurvtagning så får du vridningar på bärarmarna m.m, samt så har du den accelerade påfrestning.
Rambenen flexar,röret runt fjäderstavarna böjs,flexar i torsionslagringarna,även med plast(uretan),flexar i växellådsupphängningen.
Bra fråga mats, hade inte tänkt så långt. Men satt och tittade på denna konstruktionen.
Image
Vanligt är ju förstyvningsstag CSP-typ,borde kanske kompletteras med stag mellan stötd.torn-nånstans i bakdelen
av centralröret. Men har aldrig riktigt förstått att det ska vara vantskruvar???
Såg också att dom sålde sånt kit, men det var i allafall inte billigt.
Som sakt så blir det en styvning i chassiet, och inte dom drivande punkterna.

Tanken bak detta är inte för att jag inte tror att det skulle hålla orginal. Utan går det att göra, och i % fördelar..
Som sakt så är det optimala att köra en IRS bakvagn, men nu är tanken på att förbättra swingaxel modellen, för oss som har det.
Du kan svetsa dreven i växellådan m.m, och du kan stroka motor till nästan 3 liter.
Men all den kraften kommer till slut att vandra till övriga komponenter i chassiet, så som upphängning m.m.
Men genom att få bort e.v böjs,flexar m.m, måste med all min vilja få det lila extra i köregenskaper m.m.

mats

Post by mats » Mon 25 Apr 2011, 14:57

Varianten med snedstag skulle kanske förbättra något,men känner ingen som provat.
Fästet för ombyggnad till IRS kanske funkar??
Vet inte vilka laster det kommer att lägga på drivaxelrören/diffgavlarna???

Bärarmsfästet med UNI-balls är nog tänkt för rörramsbyggen med coilovers.
Känns inte riktigt genomtänkt med coilovers i stötdämparfästet.
Fjädrade vikten tas normalt upp i innerändarna av fjäderstavarna. Gäller även framvagnen.

Lite av bakvagnsproblematiken ligger i torsionsröret,som vid starter med stark motor böjer framåt,med toe-in på bakhjulen som följd.

I mitt fall har jag inte plats för snedstag,Batteri på ena sidan o stor oljekyl på den andra.
Däremot har jag en förenklad vers av CSP-stagen,men utan vantskruv,men med snedstag framåt.Kompletterat med fästen för baksträvorna till bågen.
Kommer att köra med en måttlig motor med enkelförgasare (1628) så jag skulle tro att det räcker för att styva upp bakvagnen.

Fortsätt gärna bakvagnsfunderingarna,kanske finns superlösningar för oss amatörer som gärna vill ha det enkla o billiga.

//mats

Post Reply