Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  "Något" om bränslepump

InläggPostat: ons 10 aug 2011, 14:22
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Har gjort ett helt ovetenskapligt experiment med en standard bränslepump.
Anledningen var krångel med en helt ny pump.(För högt tryck)
Löstes med hjälp av magoo!!!!

Men nu till ämnet.......
Ville veta hur mycket en originalare klarade av,oavsett tryck.
Kapade ner bakelitbiten under pumpen så långt att det blev maximal slaglängd
på pumpen.

Bristen på mätutrustnig gjorde att det fick bli en jämförelse mellan en elpump
med känt flödesvärde o den mekaniska lösningen.

Elpump=Facet som ger 110l/tim
Mekanisk=Bra begagnad fr nånstans 67-68.

Elpumpen kördes först och pumpade ca 0,6 l/20 s ,stämmer väl med spec.
Markerades med ett streck flaskan.

Mekaniska pumpen kördes sen med ca 3000 rpm under 20 sek,
resultatet blev nästan dubbelt mot elpumpen.

Tänker nu provköra det här lilla experimentet i 1628 motorn.
Pump-tryckregulator-IDK 48 förgasaren.

Bilaga:
tryckreg.JPG
tryckreg.JPG [ 11.24 KiB | Visad 2174 gånger ]



Har sedan tidigare dubbla bränslerör då tankar på insprutning funnits.
Ja tryckregulatorn är egentligen avsedd för konv inspr till förg.


Offline Profil
InläggPostat: ons 10 aug 2011, 23:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 1238Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Intressant!
Hur mkt fick du fila ned bakeliten ? (Och hur mätte du/kom fram till detta....)

Själv har jag tidigare gått en annan väg i o m E85...
Dubbla, parallella insprutningspumpar med bränsleregulator "Lotusventil" och retur till cache-tank.


Offline Profil
InläggPostat: tor 11 aug 2011, 07:42
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Mettis, tipset att fila och ev lägga packningar kommer från
http://www.vw-resource.com/fuel_pump.html#replace

Dock ... jag minns inte alls var jag såg det första gången (meanbugs när det fanns?) då det var någon som hade siffror på hur mycket var packning sänker trycket. Bakvänt blir ju då en nerfilning av bakeliten en packningsstorlek en ökning...
Dock funkar det ju bara till en viss gräns ;)



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 11 aug 2011, 10:31
Inlägg: 1069Ort: Arvika....San Bartolome GC på vinternBlev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
mettis skrev:
Intressant!
Hur mkt fick du fila ned bakeliten ? (Och hur mätte du/kom fram till detta....)

Själv har jag tidigare gått en annan väg i o m E85...
Dubbla, parallella insprutningspumpar med bränsleregulator "Lotusventil" och retur till cache-tank.


Gamla modellen av pump som man kunde skruva isär/renovera,sträckte ut fjädrarna
lite grann.
Svarvade av bakeliten i ca 1/2 mm i taget tills pumpstången låg emot å satte tryck
mot pumpen.
Tog sen ett skär till för att kompensera packningarna.
Mätte just inte hur mycket jag tog av men tror att tryckstången stack upp runt 6-7 mm.

Provkörde i morse (handla bröd o tidning) å kunde inte se att 1628an gick magert
på bredbandslambdan.Befarade att pumpen skulle få "ventilsläpp" vid högre varv.

Tänkte provköra motorn med 2x48 IDA å de gasarna kan vara lite kinkiga med
bränsletrycket,0,28 kg.

Har annars lite svårt att få upp temperaturen på motorn,kanske beror på
E85/vacuumfördelare/utflyttad oljekyl.
Byter nog till original 1200 kåpa/fläkt,utan termostat/kona.
Ja vad gör man inte för att behålla originallook........

Lite annat om originalpumpen,Gene B körde 12or på strippen med stock pump,
men det var väl på den tiden han fortfarande använde kam.


Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
4 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori