"Något" om bränslepump

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

"Något" om bränslepump

Post by mats » Wed 10 Aug 2011, 14:22

Har gjort ett helt ovetenskapligt experiment med en standard bränslepump.
Anledningen var krångel med en helt ny pump.(För högt tryck)
Löstes med hjälp av magoo!!!!

Men nu till ämnet.......
Ville veta hur mycket en originalare klarade av,oavsett tryck.
Kapade ner bakelitbiten under pumpen så långt att det blev maximal slaglängd
på pumpen.

Bristen på mätutrustnig gjorde att det fick bli en jämförelse mellan en elpump
med känt flödesvärde o den mekaniska lösningen.

Elpump=Facet som ger 110l/tim
Mekanisk=Bra begagnad fr nånstans 67-68.

Elpumpen kördes först och pumpade ca 0,6 l/20 s ,stämmer väl med spec.
Markerades med ett streck flaskan.

Mekaniska pumpen kördes sen med ca 3000 rpm under 20 sek,
resultatet blev nästan dubbelt mot elpumpen.

Tänker nu provköra det här lilla experimentet i 1628 motorn.
Pump-tryckregulator-IDK 48 förgasaren.
tryckreg.JPG
tryckreg.JPG (11.24 KiB) Viewed 2667 times
Har sedan tidigare dubbla bränslerör då tankar på insprutning funnits.
Ja tryckregulatorn är egentligen avsedd för konv inspr till förg.

User avatar
mettis
Posts: 1254
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: "Något" om bränslepump

Post by mettis » Wed 10 Aug 2011, 23:42

Intressant!
Hur mkt fick du fila ned bakeliten ? (Och hur mätte du/kom fram till detta....)

Själv har jag tidigare gått en annan väg i o m E85...
Dubbla, parallella insprutningspumpar med bränsleregulator "Lotusventil" och retur till cache-tank.

Magoo
Moderator
Posts: 8302
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: "Något" om bränslepump

Post by Magoo » Thu 11 Aug 2011, 07:42

Mettis, tipset att fila och ev lägga packningar kommer från
http://www.vw-resource.com/fuel_pump.html#replace

Dock ... jag minns inte alls var jag såg det första gången (meanbugs när det fanns?) då det var någon som hade siffror på hur mycket var packning sänker trycket. Bakvänt blir ju då en nerfilning av bakeliten en packningsstorlek en ökning...
Dock funkar det ju bara till en viss gräns ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: "Något" om bränslepump

Post by mats » Thu 11 Aug 2011, 10:31

mettis wrote:Intressant!
Hur mkt fick du fila ned bakeliten ? (Och hur mätte du/kom fram till detta....)

Själv har jag tidigare gått en annan väg i o m E85...
Dubbla, parallella insprutningspumpar med bränsleregulator "Lotusventil" och retur till cache-tank.
Gamla modellen av pump som man kunde skruva isär/renovera,sträckte ut fjädrarna
lite grann.
Svarvade av bakeliten i ca 1/2 mm i taget tills pumpstången låg emot å satte tryck
mot pumpen.
Tog sen ett skär till för att kompensera packningarna.
Mätte just inte hur mycket jag tog av men tror att tryckstången stack upp runt 6-7 mm.

Provkörde i morse (handla bröd o tidning) å kunde inte se att 1628an gick magert
på bredbandslambdan.Befarade att pumpen skulle få "ventilsläpp" vid högre varv.

Tänkte provköra motorn med 2x48 IDA å de gasarna kan vara lite kinkiga med
bränsletrycket,0,28 kg.

Har annars lite svårt att få upp temperaturen på motorn,kanske beror på
E85/vacuumfördelare/utflyttad oljekyl.
Byter nog till original 1200 kåpa/fläkt,utan termostat/kona.
Ja vad gör man inte för att behålla originallook........

Lite annat om originalpumpen,Gene B körde 12or på strippen med stock pump,
men det var väl på den tiden han fortfarande använde kam.

Post Reply