Turbo - Funderings tråden

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Turbo - Funderings tråden

Post by fgronlun » Thu 21 Jun 2007, 00:36

Tänkte ja skulle lägga hit ett öppet diskussions tips tråd om att turbo ladda en typ1 motor.

Det har ju lite diskuterats om att turbo ladda en typ 1 motor.
Ja kan kanske hjälpa till med lite basic frågor runt att göra en "enkel" turbo konvertering..

Före man börjar överladda en motor är det bra att man har vissa baskunskaper om motorer och hur dom fungerar.
Att turboladda en motor brukar inte helt vara en bolt on sak utan det kräver en del tid med just att justera bränsle å tändning..

Ja tänkte ja skulle först lägga upp en liten lista på delar å saker som behövs för att enkelt göra en 150hk maskin av en så gott som orginal 1600 typ 1 motor.

En bekant till mig byggde en sånhär motor å han hade ingen erfarenhet av turboladdning före detta bygge..

Grundmotorn bestod av följande delar

Orginal 2 ports 1600 motor med en ~280 graders trimkam.
Orginal kompressions förhållande
En dubbel Weber (skulle det vari en 44)

Denna motor utan turbo bromsades till runt 70hk.
med turbo gav den 150hk med 0.6 bars laddtryck.


Denna motor var med helt orörda toppar inget jux pux helt bolt on grejjer.
Enda trim var kammen och dubble förgasarn och grenröret.


Delar som behövdes till turbokonverteringen.

Turbo (hans fall var det en orginal turbo från en t5)
El bensin pump från en insprutad bil
Bränsletrycksregulator till turbobruk. Finns flera men dessa hittar man tex från misab etc speedshops.

Intercooler (hans fall från en gammal Nissan Patrol)
Små intercoolers finns bla i vw golf, passat etc

Resten av delarna tillverkades själv.
Som tryck box, tryckrör, grenrör å bränsle ledningar.

Detta fall användes en helt normal dubbel weber förgasare som hade "plast" flotör. Detta är ett måste för den av mässing håller inte höga ladd.

Som fördelare användes en helt orörd 009 men tändningen backad till max 28 grader. Dvs max förtändningen vid 3000rpm. Detta är en kompromiss. För förbättrad bränsle ekonmi går det att göra en turbo fördelare av den orginla och en dubbleverkande vacumklåcka..
Men detta kräver endel småpill å laborerande..

Bild på motorn
Image
Image

Fortsättning följer
Last edited by fgronlun on Sat 02 May 2009, 20:04, edited 2 times in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

viper
Posts: 135
Joined: Sat 26 Aug 2006, 09:35
Location: Köping

Post by viper » Fri 22 Jun 2007, 11:52

jätte bra att du startar en tråd om detta har en 1600cc som jag tänkte turbokonvertera, det duger alltså med en original 1600cc men man bör alltså byta kamaxeln, pallar växellådan då. måste man köra med weber eller duger original förgasaren.

User avatar
vwrob
Posts: 118
Joined: Thu 03 Aug 2006, 08:34
Location: Åland
Contact:

Post by vwrob » Sat 23 Jun 2007, 02:55

jag körde en helt original 1600 med sugturbo o en 40mm dellorto med 28mm halsring (skall vara liten halsring för o gå bra)
eget lagat avgas gjort av vattenledningsrör och färdiga böjar
ladda ca 0,7 o den gick väl ca 180 km/h en -67 bubbla, så en nyare med annan utväxling hade säkert gått fortare för ork fanndes det
och jag våga aldrig varva ur på 4:an heller för det började kännas lite lätt i framvagnen...

hade en dubbelklocka som backade tändningen lite vid turbotryck, den hade jag tagit från nån bil från skroten o monterat på vanliga bubblafördelaren

User avatar
Nordins
Posts: 87
Joined: Sun 27 May 2007, 16:35
Location: Sundsvall

Post by Nordins » Mon 09 Jul 2007, 22:10

Om man turbokonverterar, tappar man "mulllret" då?

User avatar
vwrob
Posts: 118
Joined: Thu 03 Aug 2006, 08:34
Location: Åland
Contact:

Post by vwrob » Tue 10 Jul 2007, 02:41

Nordins wrote:Om man turbokonverterar, tappar man "mulllret" då?
har du 4 - 2 system på din då ??? för med turbo blir det ju 4 - 1 så mullret försvinner nog då
kör man med turbo så behöver man knappast en ljuddämpare för turbon slår sönder ljudet, så du får ett nytt muller när turbon laddar som man vill höra hela tiden :lol:

User avatar
Stefan
Posts: 803
Joined: Wed 02 Aug 2006, 08:07
Location: Lomma

Post by Stefan » Fri 13 Jul 2007, 00:09

vwrob wrote:
Nordins wrote:Om man turbokonverterar, tappar man "mulllret" då?
har du 4 - 2 system på din då ??? för med turbo blir det ju 4 - 1 så mullret försvinner nog då
kör man med turbo så behöver man knappast en ljuddämpare för turbon slår sönder ljudet, så du får ett nytt muller när turbon laddar som man vill höra hela tiden :lol:
Det beror nog på vilket aggregat man använder på min audi a4 ts så vråla den lika mycke som en utan turbo prova att köra med rakt rör hela vägen då jag oxå trodde att turbon dödar ljudet !
Red Devil

(o\_!_/o)

mackan_berg
Posts: 1
Joined: Sun 29 Jul 2007, 02:18
Location: linköping

Post by mackan_berg » Sun 29 Jul 2007, 02:23

150hk låter ganska mycket med tanke på så lågt laddtryck. ett laddtryck på 0.6 är en effekt ökning på ca 60% av vad man har utan turbo rätta mig om jag har fel men så är vad jag har lärt mig

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Post by fgronlun » Sun 29 Jul 2007, 22:36

mackan_berg wrote:150hk låter ganska mycket med tanke på så lågt laddtryck. ett laddtryck på 0.6 är en effekt ökning på ca 60% av vad man har utan turbo rätta mig om jag har fel men så är vad jag har lärt mig
En annan polare bänkade sin 1600 till 170hk med 0.8 iladd. Samma grundmotor men med insprutning.
Att man räknar om ladd till % effektökning är ju endast en tumregel att gå efter.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
vwrob
Posts: 118
Joined: Thu 03 Aug 2006, 08:34
Location: Åland
Contact:

Post by vwrob » Tue 31 Jul 2007, 09:19

fgronlun wrote:
mackan_berg wrote:150hk låter ganska mycket med tanke på så lågt laddtryck. ett laddtryck på 0.6 är en effekt ökning på ca 60% av vad man har utan turbo rätta mig om jag har fel men så är vad jag har lärt mig
En annan polare bänkade sin 1600 till 170hk med 0.8 iladd. Samma grundmotor men med insprutning.
Att man räknar om ladd till % effektökning är ju endast en tumregel att gå efter.
jo i verkligheten blir det nog mindre, kanske 80%

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Post by fgronlun » Tue 31 Jul 2007, 20:19

Själv så brukar ja inte hissa så högt denna % ökning. Vad laddtrycket är säger egentligen inte så mycke. Beror ganska mycke på vad du kör med för turbo. En lite turbo med 1 bar jämförd med en storre så ger ju helt olika effekter.

Dessa motorer som ja nämt här tidigare har ju båda ganska nya turbo agg. Skulle man ha en gammal to3 tror ja starkt effektkurvan skulle se annorlunda ut..
Tex den med 170hk så bänkade 50hk mindre med en garret to2 å en mitt monterad dellorto. Grunmotorn va densamma
Har inte själv gjort desto djupare laborationer i avgas mottryck. Men ja har läst mig fram till det att tex en to3 med sin "gammalmodiga" design bygger mera motryck än jämföreösevis ett aggregat av nyare design.

Men vill man ha en litet extra skutt isin gamla folka så duger dessa to3 utmärkt.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Turbo funderings tråden

Post by fgronlun » Thu 04 Sep 2008, 21:57

Nu får man lite uppdatering av turbo tråden.

Byggde en budjet turbo motor till min brors Baja Buggy.
Nu har projektet kommit så långt att bilen är igång och tekniskt ganska färdig.
Syftet med hela projektet var att bygga en motor med minimal kostnad men endå fungerbar.

Som motor har vi en helt normal 1300 block från mitten 60-tal (1 Ventilers)
Cylindrarna är utbytta mot 1600 och topparna är uppsvarvade 1300 2-ports till att passa 1600 cyl.

Kompressionen ligger ganska nära orginal. Topparna är smått uppfilade men endå ganska orginala.

Tyvärr har jag ingen spec på kamaxeln men den borde ligga runt 280-290 och lyft runt 10mm. Den kan klassas till ren sugtrim kam.

Inga high perf delar har använts..

Sedan till förgasaren. Det är helt vanliga Dellorto drla 45 med gummi packning och turbo Emulsions rör. Munstycken för tillfället är 175luft och 150 huvud.
34mm halsringar.
Tryckboxarna själv svetsade av aluminium och tryckrören har dimension på 52mm.

Intercooler är tagen ur Ford Ecort Rs turbo (typ slut 80-tal)

Turbon är tagen ur Nissan 200sx 1.8 (S13)
Nu har jag ej exakta måtten men borde vara god för ca 230-250hk..

Grenröret är ett helt vanligt buggy system med ombyggd collektor och svetsade skarvar.

Tändsystem är orginal vw folka med lumenition brytarlöst system (hittade liggandes iknutarna) och volvos dubbelverkande vacumklocka.

Nu efter första provkörningarna skulle jag gissa att effekten ligger på runt 120-150hk. Har ännu lite sökande med inställningarna men har förhoppningar att slippa till ca 160hk.

Har problem med slirande koppling så den kommer att fördröjja projektet en aning..

Kommer framöver att bänka motorn för att få lite mera exakt data ur den. Tänkte även att denna maskin kunde vara lite vägledande för er som söker effektökning enkelt och billigt.
Sugmaskin med samma effekter kostar dubbelt så mycke. Bra med denna motor är att den består till 90% av orginal delar.
Klart vill man få en säker maskin kräver det en hel del bättre delar än orginal. Men för söndags gasande räcker dessa orginal delar bra till

Här är lite grov räkning vad allt blivit att kosta.

Bottendel ca 2000kr
toppar 1000kr
Insug (nya från Ebay) 900
Turbo (begga) 1500kr
Slangar och rör ca 1000kr
Bensin Pump (begga Bmw 318i -88) 200kr
Tryck regulator 700kr
Intercooler (ford Escort rs turbo) 200kr
Dellorto 45 (så gott som nya) 4500kr
Annat material 500kr

Lite suddiga bilder
Image

Image

Image


Återkommer när projektet framskrider
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
karlsson
Posts: 886
Joined: Fri 04 Jul 2008, 19:44
Location: munsala, finland

Re: Turbo funderings tråden

Post by karlsson » Fri 05 Sep 2008, 11:07

nice fgronlund! :shock:
tror jag skruvar löst min motor å kommer med den till vasa åt dig å så hämtar jag den till våren turboladdad,de e väl okej? :lol: :lol: :P
man blir sugen på att försöka själv men e kanske lite väl högt siktat för min del ännu...men NÅNGÅNG ska jag å :mrgreen:
-buggy är även en bil-

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Turbo funderings tråden

Post by fgronlun » Sat 06 Sep 2008, 21:26

karlsson wrote:nice fgronlund! :shock:
tror jag skruvar löst min motor å kommer med den till vasa åt dig å så hämtar jag den till våren turboladdad,de e väl okej? :lol: :lol: :P
man blir sugen på att försöka själv men e kanske lite väl högt siktat för min del ännu...men NÅNGÅNG ska jag å :mrgreen:

Inte skall man vara blyg för att testa sig fram. Turbo trimningen är just lika enkel som vanlig motortrimning. Det positiva är att man kan komma upp till samma effekter med mindre ekonomiska satsningar och endå bibehålla körbarheten.

Klart jag kan bygga ihop en buggy turbo sats ifall du vill. Synd bara att järnpriset är lite högt nu just..
Maskinen du har nu i buggy lämpar sig mycke bra med lite sänkt kompression

Har nu testat logga lite med bredbands lambdan jag köpte. Det lilla jag testade fick jag den bra att hålla sig på fetare sidan. Det är bra för jag tycker jag har lite laddtryck undangömd ännu. Är lite fundersam när laddet stiger lite segt...

Kopplingen fick jag nu att bita fast. Troligen va det bara lite fett som gjorde att kopplingen slirade...
Men när ett fel försvan så uppkom det några till. Orginal vevhus ventilationen räckte inte till utan den vill börja svettas lite olja efter fullgas körningar. Detta var dock förväntat..

Å för de andra så är inte den slutkörda bottendelen i ngt toppskick. Så maskinen fungerar lite som på lånetid nu redan..

Men bara ja får rpm konverteraren så återkommer jag med lite grafer etc
Last edited by fgronlun on Sat 09 May 2009, 23:46, edited 1 time in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Turbo funderings tråden

Post by fgronlun » Sat 20 Sep 2008, 19:06

Lite uppdate igen...

Blev en hel del laborerande men bestyckning och tändning. Och till slut så började den dra bra med ca 1 bar iladd.. Inget loggande med bredbands lamdan blev det inte, för maskinen började blåryka ganska friskt..

Nå efter lite längre testrunda så började maskinen röka mera ur vevhus ventilationen än avgas röret...
Som testresultat fick man att slutkörda orginal kolvar tål inte 1Bar och 6000rpm :D

Konstit att det inte kom som överraskning :mrgreen:
Image

Till följande blir det att söka fram några billiga smidda ex.

Målet är att få totalkostnaden att hållas nere..

Men måste säja att det är länge sedan man haft såhär roligt för så lite pengar :lol:
Last edited by fgronlun on Mon 22 Sep 2008, 21:06, edited 1 time in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

User avatar
fgronlun
Posts: 1706
Joined: Thu 05 Oct 2006, 14:50
Location: Vasa/Finland

Re: Turbo funderings tråden

Post by fgronlun » Sat 20 Sep 2008, 19:16

Nu blev motorprojektet från lowtech till hightech. :lol:

Blir nämligen smidda 88 kolvar. Dvs maskinen blir 1700cc stoooor. Smidda kolvar borde underlätta att trycket hålls sådär innanför cylindrarna och inte vid vevhuset;)
(uppdate dessa kolvar har inte ännu heller anlänt fast ja beställde dom för ett halv år se )
Om bredbands lamdan så har jag införskaffat mapp sensor så jag får in laddtrycket till bredbands lamdan. Detta är ju underlättande med bestyckning när man ser varvtalet, laddtrycket och lamdan. Måste bara bygga enkel strömkälla på 5V.
Har köpt elkomponenten 8705 som man borde enkelt få kopplat till så man får ut stabila 5V



Här har ni link till videor som presenterar Innovates bredbands lamda mätare.

Den jag skall använda är av modellen Lm-1

http://www.innovatemotorsports.com/reso ... videos.php
Last edited by fgronlun on Thu 14 May 2009, 14:38, edited 2 times in total.
Glöm inte införa din presentation i Beach Buggy Sweden-tråden!

en sug motor suger

Post Reply