Författare Meddelande

<  Racehörnan  ~  Turbo - Funderings tråden

InläggPostat: ons 11 aug 2010, 00:21
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
mettis skrev:
pinkrabbit skrev:
du har ingen bild på vart ifrån man tar oljan ifrån hänger nog inte riktigt med på vart..

så man gör en koppling i ventilkåpan så oljan bara rinner rakt ner in tillbaka till motorn igen? Blir inte oljan väldigt varm när den båda ska kyla motorn samt turbon (turbon har ju en förmåga att bli väldigt varm)

Man kan tänka så...men faktum är att oljan inte kyls förräns den pumpats upp ifrån tråget, och sedan passerar oljekylaren.
Så frågan är; vart skall man mäta oljetemp - i tråget (som en del förespråkar) eller efter oljekylare (som jag själv är inne på...eg i slangen mellan extern och "på väg" tillbaka igenom originalkylaren) innan den går vidare till lagren...?
Bara mina nattfunderingar....Mettis

Vet inte vadsom är den rätta men egentligen är det oljetempen till lagren som borde mätas.. Men oljetråget är endå ganska ok ställe att mäta. För temp skilnan från oljetråget till vad den får till lagren går ju endå han i hand??

Tänker:
Men liten oljekylare kyls oljan sämre= varmare olja till lagren och till tråget?

Stor oljekylare =kallare olja dvs kallare olja i tråget..

Mina nattfunderingar :wink:

Offline Profil
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 19:49
AnvändarvisningsbildInlägg: 1706Ort: Vasa/FinlandBlev medlem: tor 05 okt 2006, 14:50
Lite updatering kring turbo bygget. Hittade min EVO lista som jag inte updaterat. Vill bara visa att med en 1600 motor gjord på vanliga trimdelar och bara överstressad med allt för mycke laddtryck så kan man ha en hel del roligt.

Förgasarna så kom gränsen imot vid 1.4bar. Kördes på 1.7bar men då va de över risk gränsen.
Med större grund effekt kunde man kanske fått lite mera säkerhet men problemet blev också att inte nålventilerna till förgasarna räckte..
Konverering till insprutning gjorde då möjlighet att förbättra tillförlitningen med bränsle systemet. Efter att ja bytt till insprutning så har inte jag lidigt ännu an en enda kolv haveri.

Evo 1 1600 90hk med orginal förgasare och lite turbo
Evo II 1600 120hk med samma turbo men dubbla förgasare och intercooler
Evo III 1600 210hk 1600 med t25 turbo intercooler å dubbla dellorto
Evo IV 1600 240 med dubbla garret gt15 å dubbla dellorto å dubbla intercooler
Evo V 1641 300hk med Stor Holset och insprutning
Evo VI 1641 395hk med samma motor som Evo V men med Methanol

Kvartsmils tiden med första 1600 motorn blev hög 14s tid i en baja kaross och 10.93s som bäst i Beachbuggyn. Dvs 10.93s från 0-188km/h med en så gått som en vanlig 1600 med raggar toppar (inte race toppar) och mycke laddtryck. I ärlighetens namn så va Evo V motorn lite skrämmande på gatan och Evo VI vågade jag inte testa pga halt underlag..

Vinterns projekt blev inte längre att förbättra 1600 utan en VW bekant frågade om jag ville bygga Turbo motor till Oval Bubblan hans.
Detta är allt annat än budjet bygge.
Motorn innehåller en del godingar Bla svensk turbo kamaxel, fina toppar och den blir på 2.3l
Effektmålet är runt 360-430hk beroende på laddtryck. Detta dock med vanlig pump bensin. Med E85 å bättre turbo borde inte 100hk till vara omöjligt..

Några bilder på halv färdiga motorn

Mallning av grenrör etc
Bild

Bild

Bild

Motorn halv gjord. Topparna skall ännu ses över och cylindrarna shimmas om för lite lägre komp
Bild

Bilen väntandes på motorn. Intercoolern blir för ovanlighetens skull monterad med turbon in "i kabin". Dock blir det en låda runt de hela å fläktarna skall blåsa frisk luft från motorummet..
Bild

Updaterar sedan igen när jag har lite effekt siffror.

Karlsson du kunde ju uppdatera med några bilder på din Turbo installation!

Offline Profil
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 05:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
ja jag kunde ju det, OM jag hade bilder å nåt blev gjort :evil:
har ju snöat en del och allt har gått i arbetets tecken dag som natt på sistone, men hoppas man ska finna lite tid snart..har tänkt en del på motorn hur man ska kanske göra nu..
jag hamnar en sväng till vasa och hämta lite delar av dig :wink:
snygg motor dedära, men snyggt pris med och enorma hästkrafter :twisted:

InläggPostat: lör 15 jan 2011, 14:12
karlsson skrev:
ja jag kunde ju det, OM jag hade bilder å nåt blev gjort :evil:
har ju snöat en del och allt har gått i arbetets tecken dag som natt på sistone, men hoppas man ska finna lite tid snart..har tänkt en del på motorn hur man ska kanske göra nu..
jag hamnar en sväng till vasa och hämta lite delar av dig :wink:
snygg motor dedära, men snyggt pris med och enorma hästkrafter :twisted:

Tisda torsda på kvällarna är ja i garaget så välkommen.

Visst hade du fixat så du hade 2st förgasare?

Offline Profil
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 14:26
AnvändarvisningsbildInlägg: 886Ort: munsala, finlandBlev medlem: fre 04 jul 2008, 19:44
jadå,köpt ju till en dellorto 40mm, så parar ihop dom...men måste köpa lite reservdelar till den bara....
lite mycket med jobbet nu s.s så lär int bli mycket meckande på en tid framöver :cry:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 9 av 9
125 inlägg
Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori