Insugningsrör

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Insugningsrör

Post by mats » Wed 29 Jul 2009, 18:06

[img]
Insug.jpg
[/img]
Under "övervintringen" har jag pillat ihop en motor av delar på hyllan,ungefär så här:Std vev/stakar, VWs original trim 86mm trimcyllar kam vippor 1.25.Std dubbelportstoppar portade+renoverade m nya styrningar ventiler fjädrar samt planade till ca 9,5:1 i komp.
Motorn kördes in i ett par timmar,därefter utfördes ett helt ovetenskapligt test.
Vi testade med 2 olika insugningsrör samt 2olika förgasare Solex 40PII och Weber 40 IDF
Resultatet blev att det vänstra insuget ihop med Solex 40 visade sig vara bästa kombinationen,som näst bäst blev Weber 40 ihop med vänstra insuget.
Vad är det som gör att det höga vänstra insuget verkar vara betydligt bättre???
Det vänstra röret gjutet på ett litet lokalt gjuteri närheten.
Det högra röret antagligen tillverkat i US,sålt ihop med Webrarna
Nu har jag bara ett par av de höga rören kvar,de behöver lite svetsning å bearbetning.Ska sparas för framtiden.
//mats

icka
Posts: 194
Joined: Fri 25 Jan 2008, 10:44
Location: Munkfors värmland

Re: Insugningsrör

Post by icka » Wed 29 Jul 2009, 19:19

Jag har nått sittandes långt bak i huvet att jag läste något för länge sen att det skulle
vara bra med höga insug,

Men om det var för hastigheten på blandningen eller kylningnen på det hela kommer jag inte ihåg.

User avatar
mettis
Posts: 1252
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Insugningsrör

Post by mettis » Wed 29 Jul 2009, 21:48

Jag har oxå i tankarna att "långa" insug är bra.
Men hur testade du? Flödestest, effekt, toppfart - eller...?

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Insugningsrör

Post by mats » Wed 29 Jul 2009, 22:43

mettis wrote:Jag har oxå i tankarna att "långa" insug är bra.
Men hur testade du? Flödestest, effekt, toppfart - eller...?
En slumpvis vald sträcka ca 500 m,stående start,full acc start-mål.
En duktig streetracegosse var utvald till testen en tidig morgon på flygfältet.
Han körde 5 gånger med varje uppsättning utan att veta vilken förg/insug som satt inmont.
Fotocell vid start och fotocell vid mål =tiden. Alltså dr utan julgran.
Prylar lånade av streetracegossarna.
Han fick även ge ett omdöme om hur motorn uppförde sej,ansåg att Solex/långt insug gav bästa respons hela varvtalsreg.
Tänk om man hadde tillgång till flödestest,bromsbänk,bredbandslamda.
Solex förg var bestyckad i det utförandet som VAG levererade den till rallybilarna.
Webern skulle vara bestyckad för 1600cc
Testet var ju som sagt helt ovetenskapligt men ger ändå en liten fingervisning
Var ute å åkte en sväng i kväll med den "nya" motorn,den funkar verkligen fint.Drar riktigt fint över hela varvtalsregistret,ingen racer men
absolut bättre än 44hk/5000v....

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Insugningsrör

Post by mats » Thu 30 Jul 2009, 23:15

Ny test.
Under gårdages test kördes motorn i typ-1 med SS 1 1/2 tums merged collector med stinger o baffel.(Dvs lite i smalast laget för en varvvillig 1600 maskin)
Dagens test kördes motorn i en lätt BB med dels Californiapipes och dels med ett billigt 4-1 system.
Visserligen var det kallare idag,men inga direkta hjulspinn uppmärksammades.Samma bakdäck som igår.
Som referens kördes samma setup som bästa igår.
Noterbart är att avgassystemen har väldigt stor betydelse för lätt trimmade VW-motorer.(Antar att den här motorn ger 65-75Hk kanske 80).
Verkar vara nån funktion av Insugs/avgas-längd.
Sämst var helt klart californiapipes,men kanske funkar bättre med korta insug.
Tidsbrist gjorde dock att det inte var tid att testa.
//mats

G Man
Posts: 317
Joined: Sat 06 Aug 2016, 09:31

Re: Insugningsrör

Post by G Man » Sun 11 Sep 2016, 11:45

Hur långa är runners na på det vänstra innsuget?

Magoo
Moderator
Posts: 8299
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Insugningsrör

Post by Magoo » Mon 12 Sep 2016, 10:29

tror inte du kommer få svar... Mats är "missing", tyvärr mest troligt inte vid liv då han kämpade mot cancer
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

G Man
Posts: 317
Joined: Sat 06 Aug 2016, 09:31

Re: Insugningsrör

Post by G Man » Mon 12 Sep 2016, 17:48

Ok. Läskigt det där skiten cancer! :(

Post Reply