Insugningsrör

Detta är kategorin för dig som satsar mer på POWER än krom!

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Insugningsrör

Inläggav mats » ons 29 jul 2009, 18:06

[img]
Insug.jpg
[/img]
Under "övervintringen" har jag pillat ihop en motor av delar på hyllan,ungefär så här:Std vev/stakar, VWs original trim 86mm trimcyllar kam vippor 1.25.Std dubbelportstoppar portade+renoverade m nya styrningar ventiler fjädrar samt planade till ca 9,5:1 i komp.
Motorn kördes in i ett par timmar,därefter utfördes ett helt ovetenskapligt test.
Vi testade med 2 olika insugningsrör samt 2olika förgasare Solex 40PII och Weber 40 IDF
Resultatet blev att det vänstra insuget ihop med Solex 40 visade sig vara bästa kombinationen,som näst bäst blev Weber 40 ihop med vänstra insuget.
Vad är det som gör att det höga vänstra insuget verkar vara betydligt bättre???
Det vänstra röret gjutet på ett litet lokalt gjuteri närheten.
Det högra röret antagligen tillverkat i US,sålt ihop med Webrarna
Nu har jag bara ett par av de höga rören kvar,de behöver lite svetsning å bearbetning.Ska sparas för framtiden.
//mats
Bilagor
Insug.jpg
mats
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Insugningsrör

Inläggav icka » ons 29 jul 2009, 19:19

Jag har nått sittandes långt bak i huvet att jag läste något för länge sen att det skulle
vara bra med höga insug,

Men om det var för hastigheten på blandningen eller kylningnen på det hela kommer jag inte ihåg.
icka
 
Inlägg: 194
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 10:44
Ort: Munkfors värmland

Re: Insugningsrör

Inläggav mettis » ons 29 jul 2009, 21:48

Jag har oxå i tankarna att "långa" insug är bra.
Men hur testade du? Flödestest, effekt, toppfart - eller...?
Användarvisningsbild
mettis
 
Inlägg: 1247
Blev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Insugningsrör

Inläggav mats » ons 29 jul 2009, 22:43

mettis skrev:Jag har oxå i tankarna att "långa" insug är bra.
Men hur testade du? Flödestest, effekt, toppfart - eller...?


En slumpvis vald sträcka ca 500 m,stående start,full acc start-mål.
En duktig streetracegosse var utvald till testen en tidig morgon på flygfältet.
Han körde 5 gånger med varje uppsättning utan att veta vilken förg/insug som satt inmont.
Fotocell vid start och fotocell vid mål =tiden. Alltså dr utan julgran.
Prylar lånade av streetracegossarna.
Han fick även ge ett omdöme om hur motorn uppförde sej,ansåg att Solex/långt insug gav bästa respons hela varvtalsreg.
Tänk om man hadde tillgång till flödestest,bromsbänk,bredbandslamda.
Solex förg var bestyckad i det utförandet som VAG levererade den till rallybilarna.
Webern skulle vara bestyckad för 1600cc
Testet var ju som sagt helt ovetenskapligt men ger ändå en liten fingervisning
Var ute å åkte en sväng i kväll med den "nya" motorn,den funkar verkligen fint.Drar riktigt fint över hela varvtalsregistret,ingen racer men
absolut bättre än 44hk/5000v....
mats
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Insugningsrör

Inläggav mats » tor 30 jul 2009, 23:15

Ny test.
Under gårdages test kördes motorn i typ-1 med SS 1 1/2 tums merged collector med stinger o baffel.(Dvs lite i smalast laget för en varvvillig 1600 maskin)
Dagens test kördes motorn i en lätt BB med dels Californiapipes och dels med ett billigt 4-1 system.
Visserligen var det kallare idag,men inga direkta hjulspinn uppmärksammades.Samma bakdäck som igår.
Som referens kördes samma setup som bästa igår.
Noterbart är att avgassystemen har väldigt stor betydelse för lätt trimmade VW-motorer.(Antar att den här motorn ger 65-75Hk kanske 80).
Verkar vara nån funktion av Insugs/avgas-längd.
Sämst var helt klart californiapipes,men kanske funkar bättre med korta insug.
Tidsbrist gjorde dock att det inte var tid att testa.
//mats
mats
 
Inlägg: 1069
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 11:31
Ort: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Insugningsrör

Inläggav G Man » sön 11 sep 2016, 11:45

Hur långa är runners na på det vänstra innsuget?
G Man
 
Inlägg: 306
Blev medlem: lör 06 aug 2016, 09:31

Re: Insugningsrör

Inläggav Magoo » mån 12 sep 2016, 10:29

tror inte du kommer få svar... Mats är "missing", tyvärr mest troligt inte vid liv då han kämpade mot cancer
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Magoo
Moderator
 
Inlägg: 8277
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Ort: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Insugningsrör

Inläggav G Man » mån 12 sep 2016, 17:48

Ok. Läskigt det där skiten cancer! :(
G Man
 
Inlägg: 306
Blev medlem: lör 06 aug 2016, 09:31


Återgå till Racehörnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron