Justera toe-in, camber, caster
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Justera toe-in, camber, caster
Nån som har nåt tips på hur man ska mäta upp allt? blir inte klok på detta.

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Justera toe-in, camber, caster
Magoo wrote:Nån som har nåt tips på hur man ska mäta upp allt? blir inte klok på detta.
Vill öppna denna gamla länk igen,har egentligen inget bra tips,men skulle väldigt gärna få bra inställningsvärden.
BBn är ju oftast kortad VW,så orig inst behöver nog förändras.
"Camberjusteringarna" behöver säkert bytas till modifierade(finns kanske hos csp) för att få hjulen att peka ihop lite i överkant,vattenpass kanske funkar för att få till det lite grovt.
"Toe-in" kan ochså grovt fixas till med hjälp av raka trälister och måttband.Borde vara 0 eller något Toe-in.
"Casterinställningen" är litet svårare att få,till men "casterschimsen" som finns hos Csp borde få till det ungefärligt.
Viktigt är ochså att bärarma i framvagnen är "vågräta",vill man sänka mer är sänkta spindlar att föredra.Folka framvagnen är ju ingen höjdare med olika långa styrstag mm,vill ju bumperstyra.För att få bra väg egenskaper får man inte ha för hårda stötd.fram,jag ska anv ställbara Konikopior från japan.Lite hårdare kräningshämmare är ochså bra.
När man har fått till det någorlunda är det dags att fixa till resten i en hjulinställningsapparat.
Den som har ställt in i hjulinst.app och är nöjd kan väl lägga in värdena här.
Mats på GC
Re: Justera toe-in, camber, caster
när jag skulle ställa cambern fram hängde jag en lina med en tyng i som ett lod bredvid hjulen. Gick väldigt lätt att se med ögat eller att mäta från linan till däcket / fälgen både uppe och nere.
Kan man få förklarat caster? Har inte fattat vad detta är ännu :S
Kan man få förklarat caster? Har inte fattat vad detta är ännu :S
Re: Justera toe-in, camber, caster
Lite enkel förklaring,om man schimsar ut nedre framvagnsröret så ökas castervinkeln.ljuungan wrote:när jag skulle ställa cambern fram hängde jag en lina med en tyng i som ett lod bredvid hjulen. Gick väldigt lätt att se med ögat eller att mäta från linan till däcket / fälgen både uppe och nere.
Kan man få förklarat caster? Har inte fattat vad detta är ännu :S
När man sänker framvagnen så minskas oftast castervinkeln,man brukar ju ochså fläska till med lite rejälare bakdäck samtidigt och det orsakar
ju att castervinkeln försämras ytterligare.Hoppas att blev rätt...
Re: Justera toe-in, camber, caster
Camber, Caster och Toe
Vad är vad, förklaring (engelsk) : http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
och en lite enklare svensk förklaring:
Det är många saker som avgör hur en bil uppför sej och har kontakt med vägbanan. En Gokart av den typ som finns här i Gokarthallen är egentligen mycket enkel. Den har en stel bakaxel och saknar helt fjädring och stötdämpare. Trots detta är det några olika saker som avgör hur den fungerar. Jag skall visa några av de viktigaste.
Cambervinkeln är den lutning som hjulen har enligt bilden. Man använder nästan alltid negativ camber, alltså att hjulen lutar inåt i ovankanten. Anledningen är att bilen alltid “rollar” lite vid kurvtagning. På det sättet får hjulet mer kontakt med vägbanan när det behövs bäst. Rakt fram behövs inte så mycket kontaktyta. Kompromissen blir oftast hur däcket slits.

“Toe-in” är som det låter - tå in. Även i detta fallet framhjulens lite inåtpekande vinkel. Det rör sej om en till två millimeter och ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m.
Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen nervös, känslig och nästan svår att hålla i rak kurs. Tvärtom med stor vinkel strävar bilen rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man märker tydligt att bilen lyfter sej fram när man styr. Hyrkartarna har rätt stor castervinkel för att uppföra sej “snällt”, nackdelen blir att det fordrar lite mera kraft i armarna genom svängarna.
Gokartbilarna har stel bakaxel och därmed kan inga justeringar göras.. Därmed är det egentligen bara camber, caster och toe-in som behöver kollas på framhjulen på våra bilar.
Bakaxeln är helt stel och saknar diffrential. Det blir enkelt, det räcker med en bromsskiva och ett drev för broms och drivning.

Vad är vad, förklaring (engelsk) : http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
och en lite enklare svensk förklaring:
Det är många saker som avgör hur en bil uppför sej och har kontakt med vägbanan. En Gokart av den typ som finns här i Gokarthallen är egentligen mycket enkel. Den har en stel bakaxel och saknar helt fjädring och stötdämpare. Trots detta är det några olika saker som avgör hur den fungerar. Jag skall visa några av de viktigaste.
Cambervinkeln är den lutning som hjulen har enligt bilden. Man använder nästan alltid negativ camber, alltså att hjulen lutar inåt i ovankanten. Anledningen är att bilen alltid “rollar” lite vid kurvtagning. På det sättet får hjulet mer kontakt med vägbanan när det behövs bäst. Rakt fram behövs inte så mycket kontaktyta. Kompromissen blir oftast hur däcket slits.

“Toe-in” är som det låter - tå in. Även i detta fallet framhjulens lite inåtpekande vinkel. Det rör sej om en till två millimeter och ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m.
Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen.

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen nervös, känslig och nästan svår att hålla i rak kurs. Tvärtom med stor vinkel strävar bilen rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man märker tydligt att bilen lyfter sej fram när man styr. Hyrkartarna har rätt stor castervinkel för att uppföra sej “snällt”, nackdelen blir att det fordrar lite mera kraft i armarna genom svängarna.
Gokartbilarna har stel bakaxel och därmed kan inga justeringar göras.. Därmed är det egentligen bara camber, caster och toe-in som behöver kollas på framhjulen på våra bilar.
Bakaxeln är helt stel och saknar diffrential. Det blir enkelt, det räcker med en bromsskiva och ett drev för broms och drivning.

Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Re: Justera toe-in, camber, caster
Detta är ju lite intressant
Hur justerar man camber på en 66- framvagn? skull gärna vilja ha lite mer vinkel på framhjulen...
och jag har funderat lite på det här och är det inte så att ackermans vinkel sett till bakhjulen inte blir original när man kortar plattan?
Hur justerar man camber på en 66- framvagn? skull gärna vilja ha lite mer vinkel på framhjulen...
och jag har funderat lite på det här och är det inte så att ackermans vinkel sett till bakhjulen inte blir original när man kortar plattan?
Re: Justera toe-in, camber, caster
om det gör likadant på en -67a framvagn gör du det genom att skruva på de "konade" muttrar som har ett ocentrerat hål i sig, riktigt lätt gjort faktiskt 
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... ber#p11940
scrolla ner till typ inlägg 10 så ser du bilder på de konade muttrarna och var de sitter

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... ber#p11940
scrolla ner till typ inlägg 10 så ser du bilder på de konade muttrarna och var de sitter
Re: Justera toe-in, camber, caster
tack ska hem o skruva på dessa efter jobbet och hockeyn och ja om generatorn kommit jo det blir denna veckan...ljuungan wrote:om det gör likadant på en -67a framvagn gör du det genom att skruva på de "konade" muttrar som har ett ocentrerat hål i sig, riktigt lätt gjort faktiskt
http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... ber#p11940
scrolla ner till typ inlägg 10 så ser du bilder på de konade muttrarna och var de sitter

Re: Justera toe-in, camber, caster
Ackermanvinkeln kan du bara glömma tyvärr, den är körd.
du kan dock få rätt camber och caster samt Toe.
har du sänkt så skiter sig castern.
Jag har kört med endast Toe och cambern korrekt och det funkar riktigt bra.
du kan dock få rätt camber och caster samt Toe.
har du sänkt så skiter sig castern.
Jag har kört med endast Toe och cambern korrekt och det funkar riktigt bra.

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Justera toe-in, camber, caster
Biltema har ett "Camberverktyg" 19-1302 329:- ,har inte provat men verkar vettigt.Gummiverkstan tar väl omkring 600-700
för en framvagnsinställning.
för en framvagnsinställning.
Re: Justera toe-in, camber, caster
förutsätter inte ett sådant att man har däcken absolut spikrakt fram?
Och sedan är Toe-in viktigare
Och sedan är Toe-in viktigare


http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Justera toe-in, camber, caster
Den verkar vettig och lätthanterad. Men priset var ju avskrämmande för detta förkrymta vattenpass med grademarkering. Men som du säger så kostar det ännu mer på verkstad. Synd att inte toe in också kunde mätas med den. Jag satsar på två vatttenpass med laser, se bild. Dessa kan man ha användning för även i andra sammanhang och de är billigare(båda för ungefär samma pris). Det är smålänningen i mig som resonerar.....
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Justera toe-in, camber, caster
cambern skall egentligen mätas på trumman, inte på däcket.

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Justera toe-in, camber, caster
Ren lathet att inte orka skruva av hjulet..... 

Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Justera toe-in, camber, caster
vet att det är en gammal tråd, men hur justerar man cambern bak jag har en positiv...