Justera toe-in, camber, caster

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Justera toe-in, camber, caster

Post by Magoo » Mon 27 Nov 2006, 16:29

Nån som har nåt tips på hur man ska mäta upp allt? blir inte klok på detta.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by mats » Fri 01 May 2009, 14:08

Magoo wrote:Nån som har nåt tips på hur man ska mäta upp allt? blir inte klok på detta.

Vill öppna denna gamla länk igen,har egentligen inget bra tips,men skulle väldigt gärna få bra inställningsvärden.
BBn är ju oftast kortad VW,så orig inst behöver nog förändras.
"Camberjusteringarna" behöver säkert bytas till modifierade(finns kanske hos csp) för att få hjulen att peka ihop lite i överkant,vattenpass kanske funkar för att få till det lite grovt.
"Toe-in" kan ochså grovt fixas till med hjälp av raka trälister och måttband.Borde vara 0 eller något Toe-in.
"Casterinställningen" är litet svårare att få,till men "casterschimsen" som finns hos Csp borde få till det ungefärligt.
Viktigt är ochså att bärarma i framvagnen är "vågräta",vill man sänka mer är sänkta spindlar att föredra.Folka framvagnen är ju ingen höjdare med olika långa styrstag mm,vill ju bumperstyra.För att få bra väg egenskaper får man inte ha för hårda stötd.fram,jag ska anv ställbara Konikopior från japan.Lite hårdare kräningshämmare är ochså bra.
När man har fått till det någorlunda är det dags att fixa till resten i en hjulinställningsapparat.
Den som har ställt in i hjulinst.app och är nöjd kan väl lägga in värdena här.
Mats på GC

ljuungan
Posts: 102
Joined: Mon 03 Nov 2008, 11:48
Location: Helsingborg

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by ljuungan » Sat 02 May 2009, 15:37

när jag skulle ställa cambern fram hängde jag en lina med en tyng i som ett lod bredvid hjulen. Gick väldigt lätt att se med ögat eller att mäta från linan till däcket / fälgen både uppe och nere.

Kan man få förklarat caster? Har inte fattat vad detta är ännu :S

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by mats » Sat 02 May 2009, 19:12

ljuungan wrote:när jag skulle ställa cambern fram hängde jag en lina med en tyng i som ett lod bredvid hjulen. Gick väldigt lätt att se med ögat eller att mäta från linan till däcket / fälgen både uppe och nere.

Kan man få förklarat caster? Har inte fattat vad detta är ännu :S
Lite enkel förklaring,om man schimsar ut nedre framvagnsröret så ökas castervinkeln.
När man sänker framvagnen så minskas oftast castervinkeln,man brukar ju ochså fläska till med lite rejälare bakdäck samtidigt och det orsakar
ju att castervinkeln försämras ytterligare.Hoppas att blev rätt...

User avatar
Smajly
Posts: 3526
Joined: Wed 11 Oct 2006, 14:01
Location: Landskrona
Contact:

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Smajly » Sat 02 May 2009, 20:14

Camber, Caster och Toe
Vad är vad, förklaring (engelsk) :
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

och en lite enklare svensk förklaring:

Det är många saker som avgör hur en bil uppför sej och har kontakt med vägbanan. En Gokart av den typ som finns här i Gokarthallen är egentligen mycket enkel. Den har en stel bakaxel och saknar helt fjädring och stötdämpare. Trots detta är det några olika saker som avgör hur den fungerar. Jag skall visa några av de viktigaste.

Cambervinkeln är den lutning som hjulen har enligt bilden. Man använder nästan alltid negativ camber, alltså att hjulen lutar inåt i ovankanten. Anledningen är att bilen alltid “rollar” lite vid kurvtagning. På det sättet får hjulet mer kontakt med vägbanan när det behövs bäst. Rakt fram behövs inte så mycket kontaktyta. Kompromissen blir oftast hur däcket slits.
Image

“Toe-in” är som det låter - tå in. Även i detta fallet framhjulens lite inåtpekande vinkel. Det rör sej om en till två millimeter och ger framvagnen bättre stabilitet och kompenserar för eventuellt slitage i styrleder m.m.
Bilar som har delad bakaxel använder också toe-in på bakhjulen.
Image

Castervinkeln är hjulupphängningens lutning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen nervös, känslig och nästan svår att hålla i rak kurs. Tvärtom med stor vinkel strävar bilen rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man märker tydligt att bilen lyfter sej fram när man styr. Hyrkartarna har rätt stor castervinkel för att uppföra sej “snällt”, nackdelen blir att det fordrar lite mera kraft i armarna genom svängarna.
Gokartbilarna har stel bakaxel och därmed kan inga justeringar göras.. Därmed är det egentligen bara camber, caster och toe-in som behöver kollas på framhjulen på våra bilar.
Bakaxeln är helt stel och saknar diffrential. Det blir enkelt, det räcker med en bromsskiva och ett drev för broms och drivning.
Image
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar

User avatar
Stadig1
Posts: 161
Joined: Wed 18 Mar 2009, 16:51
Location: Värnamo

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Stadig1 » Sat 02 May 2009, 20:48

Detta är ju lite intressant
Hur justerar man camber på en 66- framvagn? skull gärna vilja ha lite mer vinkel på framhjulen...
och jag har funderat lite på det här och är det inte så att ackermans vinkel sett till bakhjulen inte blir original när man kortar plattan?

ljuungan
Posts: 102
Joined: Mon 03 Nov 2008, 11:48
Location: Helsingborg

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by ljuungan » Sun 03 May 2009, 14:41

om det gör likadant på en -67a framvagn gör du det genom att skruva på de "konade" muttrar som har ett ocentrerat hål i sig, riktigt lätt gjort faktiskt :)

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... ber#p11940

scrolla ner till typ inlägg 10 så ser du bilder på de konade muttrarna och var de sitter

User avatar
Stadig1
Posts: 161
Joined: Wed 18 Mar 2009, 16:51
Location: Värnamo

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Stadig1 » Mon 04 May 2009, 12:27

ljuungan wrote:om det gör likadant på en -67a framvagn gör du det genom att skruva på de "konade" muttrar som har ett ocentrerat hål i sig, riktigt lätt gjort faktiskt :)

http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... ber#p11940

scrolla ner till typ inlägg 10 så ser du bilder på de konade muttrarna och var de sitter
tack ska hem o skruva på dessa efter jobbet och hockeyn och ja om generatorn kommit jo det blir denna veckan... :D

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Magoo » Mon 04 May 2009, 15:29

Ackermanvinkeln kan du bara glömma tyvärr, den är körd.
du kan dock få rätt camber och caster samt Toe.
har du sänkt så skiter sig castern.
Jag har kört med endast Toe och cambern korrekt och det funkar riktigt bra.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by mats » Fri 08 May 2009, 09:43

Biltema har ett "Camberverktyg" 19-1302 329:- ,har inte provat men verkar vettigt.Gummiverkstan tar väl omkring 600-700
för en framvagnsinställning.

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Magoo » Fri 08 May 2009, 10:55

förutsätter inte ett sådant att man har däcken absolut spikrakt fram?
Och sedan är Toe-in viktigare :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by kg-student » Sat 09 May 2009, 07:27

Den verkar vettig och lätthanterad. Men priset var ju avskrämmande för detta förkrymta vattenpass med grademarkering. Men som du säger så kostar det ännu mer på verkstad. Synd att inte toe in också kunde mätas med den. Jag satsar på två vatttenpass med laser, se bild. Dessa kan man ha användning för även i andra sammanhang och de är billigare(båda för ungefär samma pris). Det är smålänningen i mig som resonerar.....
buggy.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Magoo » Mon 11 May 2009, 07:05

cambern skall egentligen mätas på trumman, inte på däcket.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by kg-student » Wed 13 May 2009, 16:48

Ren lathet att inte orka skruva av hjulet..... :wink:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Buffy
Posts: 300
Joined: Wed 11 Jul 2007, 19:36
Location: Stockholm, Hägersten

Re: Justera toe-in, camber, caster

Post by Buffy » Tue 11 Aug 2009, 19:05

vet att det är en gammal tråd, men hur justerar man cambern bak jag har en positiv...

Post Reply