Justera toe-in, camber, caster
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Re: Justera toe-in, camber, caster
när du höjer/sänker bilen i bak påverkas cambern.
låg bil=däcken lutar / \
hög bil=däcken lutar \ /
låg bil=däcken lutar / \
hög bil=däcken lutar \ /

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Justera toe-in, camber, caster
VAd har du för bakvagn?
Buggyn såld - Kör nu VW Golf Mk1 Cab -89 + mina andra bilar
Re: Justera toe-in, camber, caster
Rätt tänkt smajly, jag tog för givet att det inte var en IRS.Smajly wrote:VAd har du för bakvagn?

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Justera toe-in, camber, caster
Oj det vet jag inte.
Men den ser ut såhär.

Men den ser ut såhär.

Re: Justera toe-in, camber, caster
då stämmer min teori om höj/sänk.
det där är en svingaxel.
om du t.ex hissar upp bilen i bak blir den kobent ...
det där är en svingaxel.
om du t.ex hissar upp bilen i bak blir den kobent ...

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Justera toe-in, camber, caster
Har en PDF-fil med ett examensarbete om hjulvinklar där killen tar upp alla fenomen och termer som berör fram-/bakvagnar. Finns på https://pure.ltu.se/ws/files/32738537/L ... 636935.pdf
Ett utdrag ur Niklas Anderssons examensarbete om Hjulspindlar som tar upp hjulvinklar: Klicka på bilden så går den att förstora!
En viktig sak att tänka på är att hjulvinklar mäts när de är som när man kör, dvs hjulen i marken. För att underlätta ändring av hjulets läge (vridning) kan man ta en plastpåse(större modell typ shopping/ICA...) med lite fett i och lägga under hjulet.
Att mäta med upphissad bil(avtaget hjul) kan innebära felaktiga hjulvinklar. Har själv gjort misstaget så jag mäter på däcket eller fälgkanterna med bilen nedsänkt. Man KAN göra en adapter som passar till fälgen och sitter "säkert". Men en proffsinställning är som sagt att rekommendera när man pillat färdigt med fram-/bakvagnen och inte kommer att påverka inställningarna mer.
Ett utdrag ur Niklas Anderssons examensarbete om Hjulspindlar som tar upp hjulvinklar: Klicka på bilden så går den att förstora!
En viktig sak att tänka på är att hjulvinklar mäts när de är som när man kör, dvs hjulen i marken. För att underlätta ändring av hjulets läge (vridning) kan man ta en plastpåse(större modell typ shopping/ICA...) med lite fett i och lägga under hjulet.
Att mäta med upphissad bil(avtaget hjul) kan innebära felaktiga hjulvinklar. Har själv gjort misstaget så jag mäter på däcket eller fälgkanterna med bilen nedsänkt. Man KAN göra en adapter som passar till fälgen och sitter "säkert". Men en proffsinställning är som sagt att rekommendera när man pillat färdigt med fram-/bakvagnen och inte kommer att påverka inställningarna mer.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Justera toe-in, camber, caster
sökt på u tuban om det där med camber caster hittar inge alls? kollat på min fram vagn kan inte riktigt se var shimsen ska sitta.verkar dock som övre spindeln är vridbar? ser på mitt vänstra hjul det lutar ut! högra lutar lite in = ok. Nogon som har ider? har en fram vagn med kräng hämmare.Vilket år kom det?
Re: Justera toe-in, camber, caster
My bad läste lite nogranare. Mr magoo hade bild på min fråga .Så japp det går och vrida på 
