sänkning av buggy

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

mats

Re: sänkning av buggy

Post by mats » Sat 18 Sep 2010, 10:50

kg-student wrote:Ledsen att göra er besvikna men det är inte så lätt som det verkar. Hittade ett reportage om just denna sänkningsanordningen för ett bra tag sedan. Nuvarande centrumfäste kläms i inpressningar i balken som måste bort för att fästet skall kunna rotera (se baksidan på framvagnsbalkarna, fördjupningar). Ställhacken som fungerar som stöd måste också svetsas mot balken. I reportaget erkände de att de lurat sig själv med hur lätt det skulle vara men hur svårt det i verkligheten var.
Hade själv en teori om att bara göra ett nytt hål för befintlig fästbult. Då kunde centrumfästet rotera och bulten monterat i nya hålet, men även där kommer inpressningarna i balken och förstör. Alltså går det inte att komma undan svetsning eller kapning när framvagnen skall sänkas/göras ställbar.
Kommer inte riktigt ihåg hur det var men 914 har justeringar vid varje länkarm. Skall forska mer i det senare.
914 har väl samma framvagnstyp som typ-3.
Jag menade nog att om man byter hela framvagnsstommen till en med sänksats monterad,
så slipper man kapning/slipning/svetsning.
Vill man inte lägga ner arbete eller pengar på sänkningen så blir det väl till att fylla
tanken med blyskrot/betong å köra med en liten båttank bak????

lovebuggy

Post by lovebuggy » Sat 18 Sep 2010, 12:27

men passar den ens på typ 1 i fästena och vad händer om ja skruvar ut muttrarna som sitter där?

lovebuggy

Post by lovebuggy » Sat 18 Sep 2010, 17:38

krävs det nått speciellt för att sänka bak då?

kg-student

Post by kg-student » Sat 18 Sep 2010, 22:59

Skrot, vikter, byta framvagn, jag vet inte om det finns några "genvägar" antingen gör man jobbet eller betalar man för det.... :roll: Jag misstänkte att du syftade på hela framvagnen, Mats (din kunskap ifrågasätts inte då du visat att du vet vad du pratar om) men det kunde enligt min uppfattning tolkas som sänkningssatsen inte krävde ingrepp(synd att lura någon).
Jag har faktiskt tagit en annan väg genom att kila packningen mellan kaross och bottenplatta så att dubbla lister bak höjer. Då blir bakänden högre och framänden lägre. Nu pratar vi max 1-2 cm. Ställbar framvagn är att föredra och sänksatser finns att köpa i de gamla vanliga butikerna för en billig peng. Jobbet är för många det besvärliga. Kolla om någon är villig att hjälpa med den biten.
Jag har inte en susning om Typ 3 framvagn passar. Det får kollas närmare senare.
Sänka bakvagnen kräver bara arbete (inget kapa, svetsa): http://www.beachbuggy.se/forum/viewtopi ... =12&t=2164
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

mats

Post by mats » Sun 19 Sep 2010, 06:59

I typ-3 sitter bärarmarna på splines,framvagnen passar inte på typ-1.
Ett annat sätt att få ner bottenplattan lite i framkant är väl annars 14 tummare med riktigt låg profil.
Men det kommer inte att se sänkt ut då det blir ännu mer luft mellan hjul-skärm........

G Man

Post by G Man » Wed 31 Aug 2016, 20:11

Hi hi lite roligt Om än gammal tråd...Sand säckar torde va de enklaste :roll: ..

Post Reply