Dragkrok

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Säljaren

Dragkrok

Post by Säljaren » Thu 14 Feb 2013, 20:35

Är det möjligt att sätta drag på en beach buggy?

mettis

Re: Dragkrok

Post by mettis » Thu 14 Feb 2013, 22:44

Jag har sett ett par stycken....
Drog "Combi-Camp" dvs en lätt tältvagn bakom.
I princip passar ett äldre 60-tals drag, då det hänger fastsatt i torsionsröret framför vxl-lådan och i "gafflarna".
Men dessa är svåra att hitta.....

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 15 Feb 2013, 07:20

man kan även bygga eget, dock ska det till en hel del beräkningar och underlag... men i princip så ja, det går.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

kg-student

Post by kg-student » Fri 15 Feb 2013, 09:30

Enligt SFRO och mitt förslag går det att bygga själv. Dock är det inte byggt riktigt ännu och därför inte besiktningsgodkännt. Altså vet jag inte dragvikten, men ritning och tillåten dragvikt på origanintyg är max 750 kg vilket borde räcka mer än väl för en buggy. Dock tror jag inte på mer än bilens tjänstevikt(vilket är ca 600-650 kg).
När detta är klart kommer en tråd om detta(troligen före sommaren). Ev kommer de att kunna köpas färdiga om mina planer fungerar som jag vill men det är endast en spekulation och inget löfte. Återkommer som sagt om detta när jag vet mer.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Rydh

Post by Rydh » Fri 15 Feb 2013, 09:42

kg-student wrote:Enligt SFRO och mitt förslag går det att bygga själv. Dock är det inte byggt riktigt ännu och därför inte besiktningsgodkännt. Altså vet jag inte dragvikten, men ritning och tillåten dragvikt på origanintyg är max 750 kg vilket borde räcka mer än väl för en buggy. Dock tror jag inte på mer än bilens tjänstevikt(vilket är ca 600-650 kg).
När detta är klart kommer en tråd om detta(troligen före sommaren). Ev kommer de att kunna köpas färdiga om mina planer fungerar som jag vill men det är endast en spekulation och inget löfte. Återkommer som sagt om detta när jag vet mer.
Det låter mycket intressant! jag har gått och funderat allvarligt på det där med dragkrok ett antal gånger till min!

Bara säg till om du behöver några beräkningar, min erfarenhet är att det inte krävs så jättemycket beräkningsunderlag för att det ska imponera på bilprovningen, jag har totalberäkningar på ett hemmabyggt båtsläp samt ett typgodkännande för tillverkning av egna lastnät för helbilsgodkända lätta lastbilar på mitt samvete!

Jag kan tänka mig att en rapport på en FEM-beräkning av hela kroken kan smörja processen granska bra!

//Rydh
Image
Buggy-67 V70 2.5T-05 Micra-05
http://www.brumm-brumm.se

Buggsan

Post by Buggsan » Fri 15 Feb 2013, 11:55

Jag har letat dragkrok till min i omgångar, utan resultat, så om det blir aktuellt är jag helt klart intresserad av att köpa.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 15 Feb 2013, 14:18

En dragkrok är väl någonting att hänga upp sig på! :oops:
Ställer mig i kön av hugade spekulanter.
Skönt att veta att det finns kunniga människor i denna kretsen!

Skulle en sådan "draginrättning" kunna kombineras med en stötfånagnde "bur" runt motorn?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sat 16 Feb 2013, 00:39

Rydh wrote: Det låter mycket intressant! jag har gått och funderat allvarligt på det där med dragkrok ett antal gånger till min!

Bara säg till om du behöver några beräkningar, min erfarenhet är att det inte krävs så jättemycket beräkningsunderlag för att det ska imponera på bilprovningen, jag har totalberäkningar på ett hemmabyggt båtsläp samt ett typgodkännande för tillverkning av egna lastnät för helbilsgodkända lätta lastbilar på mitt samvete!

Jag kan tänka mig att en rapport på en FEM-beräkning av hela kroken kan smörja processen granska bra!

//Rydh
:lol: Kanske hade räckt? Jag har 4st A4 sidor plus ett med sammanfattning och underskrift från SFRO. SFRO-killen har gjort en mycket imponerande uträkning med beskrivning och ritning. Dyr men troligen guld värd. Så min beräkning borde definitivt imponera på SBP och troligen bara gå rakt igenom. Frågan är hur mycket dragvikt de godtar?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

kg-student

Post by kg-student » Sat 16 Feb 2013, 21:17

mettis wrote:Jag har sett ett par stycken....
Drog "Combi-Camp" dvs en lätt tältvagn bakom.
I princip passar ett äldre 60-tals drag, då det hänger fastsatt i torsionsröret framför vxl-lådan och i "gafflarna".
Men dessa är svåra att hitta.....
Camplett/Combi-Camp är väl vad en buggy tål. Dock kan det fungera lika bra med ett vanligt släp som laståsna. Måste ju inte vara en husvagn?
Är de dragen inte väldigt långa då en buggy slutar vid motorn medan en orginal-bagge har kaross bakom? Måste ju sticka ut en 30-40 cm bakom buggyn? Ganska oväsentligt då de är svåra att få tag på, men ändå.
Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.

Kom precis på att mitt drag nog inte passar rakt av på IRS, utan måste i så fall byggas bredare i främre infäsningen(utanför IRS-infästningen). :cry: Inga problem, men innebär en ny ritning. Påverkar troligen inte belastningsberäkningen iof?

aorange

Post by aorange » Thu 21 Feb 2013, 02:02

Jag gjorde om en original VW dragkrok och drog det här ekipaget från England till Tyskland förra året..

Image

Ser ut så här bakifrån

Image

och från sidan

Image
My country is the world and my religion to do good

Rydh

Post by Rydh » Wed 27 Feb 2013, 23:30

kg-student wrote:
Camplett/Combi-Camp är väl vad en buggy tål. Dock kan det fungera lika bra med ett vanligt släp som laståsna. Måste ju inte vara en husvagn?
Är de dragen inte väldigt långa då en buggy slutar vid motorn medan en orginal-bagge har kaross bakom? Måste ju sticka ut en 30-40 cm bakom buggyn? Ganska oväsentligt då de är svåra att få tag på, men ändå.
Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.

Kom precis på att mitt drag nog inte passar rakt av på IRS, utan måste i så fall byggas bredare i främre infäsningen(utanför IRS-infästningen). :cry: Inga problem, men innebär en ny ritning. Påverkar troligen inte belastningsberäkningen iof?
Jag år som sagt intresserad av all info man kan få/köpa!

Jag har ju ormbo på bes motorn men det går ju att bygga om!

Jag hade fått en Max totalvikt på släpet vid B-körkort på 2760 kg! :D

//Rydh
Image

Buggsan

Post by Buggsan » Thu 28 Feb 2013, 09:32

kg-student wrote: Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.

Jag har både IRS och collector, så nu känns det lite tungt igen riktigt sugen på krok.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

kg-student

Post by kg-student » Thu 28 Feb 2013, 09:58

Problem är till för att lösas! Små justerningar så funkar det. Kollector behöver inte vara ett problem men läggmärke till var kroken finns och var kollectorn brukar sitta. IRS-fästena sitter ungefär där draget fäster i torsionsaxeln men det går att vinkla/bredda draget så det passar.
Mycket beror på om det blir "färdigförsäljning", men annars delar jag med mig av tillverkningstips när/om draget blivit godkänt.
Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?

Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?

Rydh

Post by Rydh » Thu 28 Feb 2013, 10:50

kg-student wrote:Problem är till för att lösas! Små justerningar så funkar det. Kollector behöver inte vara ett problem men läggmärke till var kroken finns och var kollectorn brukar sitta. IRS-fästena sitter ungefär där draget fäster i torsionsaxeln men det går att vinkla/bredda draget så det passar.
Mycket beror på om det blir "färdigförsäljning", men annars delar jag med mig av tillverkningstips när/om draget blivit godkänt.
Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?

Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?
Gör man för eget bruk så tror jag bara det är till att köra på, annars lär det vara lite mer meck.

Jag och en kollega undersökte för några år sedan vad det skulle innebära att bli "tillverkare av släpvagnar" och det ver inte vidare dyrt, 3500:- för löpande tillverkning vill jag minnas, jag tror att det var transportstyrelsen som höll i det.

//Rydh
Image

kg-student

Post by kg-student » Thu 28 Feb 2013, 10:52

kg-student wrote:Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?
Glöm det! http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... kannanden/ Inte aktuellt!
Draget kommer att kräva registreringsbesiktning, sk "enklare ändring" från var och en. Så vi får se.

Precis Rydh. Hann inte besvara min fråga innan du skickat inlägg.

Post Reply