Dragkrok
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
Re: Dragkrok
Jag har sett ett par stycken....
Drog "Combi-Camp" dvs en lätt tältvagn bakom.
I princip passar ett äldre 60-tals drag, då det hänger fastsatt i torsionsröret framför vxl-lådan och i "gafflarna".
Men dessa är svåra att hitta.....
Drog "Combi-Camp" dvs en lätt tältvagn bakom.
I princip passar ett äldre 60-tals drag, då det hänger fastsatt i torsionsröret framför vxl-lådan och i "gafflarna".
Men dessa är svåra att hitta.....
Re: Dragkrok
man kan även bygga eget, dock ska det till en hel del beräkningar och underlag... men i princip så ja, det går.

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Enligt SFRO och mitt förslag går det att bygga själv. Dock är det inte byggt riktigt ännu och därför inte besiktningsgodkännt. Altså vet jag inte dragvikten, men ritning och tillåten dragvikt på origanintyg är max 750 kg vilket borde räcka mer än väl för en buggy. Dock tror jag inte på mer än bilens tjänstevikt(vilket är ca 600-650 kg).
När detta är klart kommer en tråd om detta(troligen före sommaren). Ev kommer de att kunna köpas färdiga om mina planer fungerar som jag vill men det är endast en spekulation och inget löfte. Återkommer som sagt om detta när jag vet mer.
När detta är klart kommer en tråd om detta(troligen före sommaren). Ev kommer de att kunna köpas färdiga om mina planer fungerar som jag vill men det är endast en spekulation och inget löfte. Återkommer som sagt om detta när jag vet mer.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Dragkrok
Det låter mycket intressant! jag har gått och funderat allvarligt på det där med dragkrok ett antal gånger till min!kg-student wrote:Enligt SFRO och mitt förslag går det att bygga själv. Dock är det inte byggt riktigt ännu och därför inte besiktningsgodkännt. Altså vet jag inte dragvikten, men ritning och tillåten dragvikt på origanintyg är max 750 kg vilket borde räcka mer än väl för en buggy. Dock tror jag inte på mer än bilens tjänstevikt(vilket är ca 600-650 kg).
När detta är klart kommer en tråd om detta(troligen före sommaren). Ev kommer de att kunna köpas färdiga om mina planer fungerar som jag vill men det är endast en spekulation och inget löfte. Återkommer som sagt om detta när jag vet mer.
Bara säg till om du behöver några beräkningar, min erfarenhet är att det inte krävs så jättemycket beräkningsunderlag för att det ska imponera på bilprovningen, jag har totalberäkningar på ett hemmabyggt båtsläp samt ett typgodkännande för tillverkning av egna lastnät för helbilsgodkända lätta lastbilar på mitt samvete!
Jag kan tänka mig att en rapport på en FEM-beräkning av hela kroken kan smörja processen granska bra!
//Rydh
Re: Dragkrok
Jag har letat dragkrok till min i omgångar, utan resultat, så om det blir aktuellt är jag helt klart intresserad av att köpa.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
Re: Dragkrok
En dragkrok är väl någonting att hänga upp sig på!
Ställer mig i kön av hugade spekulanter.
Skönt att veta att det finns kunniga människor i denna kretsen!
Skulle en sådan "draginrättning" kunna kombineras med en stötfånagnde "bur" runt motorn?

Ställer mig i kön av hugade spekulanter.
Skönt att veta att det finns kunniga människor i denna kretsen!
Skulle en sådan "draginrättning" kunna kombineras med en stötfånagnde "bur" runt motorn?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Rydh wrote: Det låter mycket intressant! jag har gått och funderat allvarligt på det där med dragkrok ett antal gånger till min!
Bara säg till om du behöver några beräkningar, min erfarenhet är att det inte krävs så jättemycket beräkningsunderlag för att det ska imponera på bilprovningen, jag har totalberäkningar på ett hemmabyggt båtsläp samt ett typgodkännande för tillverkning av egna lastnät för helbilsgodkända lätta lastbilar på mitt samvete!
Jag kan tänka mig att en rapport på en FEM-beräkning av hela kroken kan smörja processen granska bra!
//Rydh

Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Camplett/Combi-Camp är väl vad en buggy tål. Dock kan det fungera lika bra med ett vanligt släp som laståsna. Måste ju inte vara en husvagn?mettis wrote:Jag har sett ett par stycken....
Drog "Combi-Camp" dvs en lätt tältvagn bakom.
I princip passar ett äldre 60-tals drag, då det hänger fastsatt i torsionsröret framför vxl-lådan och i "gafflarna".
Men dessa är svåra att hitta.....
Är de dragen inte väldigt långa då en buggy slutar vid motorn medan en orginal-bagge har kaross bakom? Måste ju sticka ut en 30-40 cm bakom buggyn? Ganska oväsentligt då de är svåra att få tag på, men ändå.
Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.
Kom precis på att mitt drag nog inte passar rakt av på IRS, utan måste i så fall byggas bredare i främre infäsningen(utanför IRS-infästningen).

Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Dragkrok
Jag gjorde om en original VW dragkrok och drog det här ekipaget från England till Tyskland förra året..

Ser ut så här bakifrån

och från sidan

Ser ut så här bakifrån
och från sidan
My country is the world and my religion to do good
Re: Dragkrok
Jag år som sagt intresserad av all info man kan få/köpa!kg-student wrote:
Camplett/Combi-Camp är väl vad en buggy tål. Dock kan det fungera lika bra med ett vanligt släp som laståsna. Måste ju inte vara en husvagn?
Är de dragen inte väldigt långa då en buggy slutar vid motorn medan en orginal-bagge har kaross bakom? Måste ju sticka ut en 30-40 cm bakom buggyn? Ganska oväsentligt då de är svåra att få tag på, men ändå.
Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.
Kom precis på att mitt drag nog inte passar rakt av på IRS, utan måste i så fall byggas bredare i främre infäsningen(utanför IRS-infästningen).Inga problem, men innebär en ny ritning. Påverkar troligen inte belastningsberäkningen iof?
Jag har ju ormbo på bes motorn men det går ju att bygga om!
Jag hade fått en Max totalvikt på släpet vid B-körkort på 2760 kg!

//Rydh
Re: Dragkrok
Jag har både IRS och collector, så nu känns det lite tungt igen riktigt sugen på krok.kg-student wrote: Den jag skissat på och skall bygga slutar precis bakom remskivan. Vilket i sig kan innebära problem för de som har collector och/eller rören dragna bakom motorn, men det kan funka precis. Min kommer även att fungera som en "kofångare"/motorskydd utan släp kopplat. Tyvärr verkar det omöjligt att göra hemmabygge med avtagbar dragkrok. Annars stod det högst på önskelistan.
Kom precis på att mitt drag nog inte passar rakt av på IRS, utan måste i så fall byggas bredare i främre infäsningen(utanför IRS-infästningen).Inga problem, men innebär en ny ritning. Påverkar troligen inte belastningsberäkningen iof?
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Problem är till för att lösas! Små justerningar så funkar det. Kollector behöver inte vara ett problem men läggmärke till var kroken finns och var kollectorn brukar sitta. IRS-fästena sitter ungefär där draget fäster i torsionsaxeln men det går att vinkla/bredda draget så det passar.
Mycket beror på om det blir "färdigförsäljning", men annars delar jag med mig av tillverkningstips när/om draget blivit godkänt.
Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?
Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?
Mycket beror på om det blir "färdigförsäljning", men annars delar jag med mig av tillverkningstips när/om draget blivit godkänt.
Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?
Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Dragkrok
Gör man för eget bruk så tror jag bara det är till att köra på, annars lär det vara lite mer meck.kg-student wrote:Problem är till för att lösas! Små justerningar så funkar det. Kollector behöver inte vara ett problem men läggmärke till var kroken finns och var kollectorn brukar sitta. IRS-fästena sitter ungefär där draget fäster i torsionsaxeln men det går att vinkla/bredda draget så det passar.
Mycket beror på om det blir "färdigförsäljning", men annars delar jag med mig av tillverkningstips när/om draget blivit godkänt.
Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?
Fråga till "aorange": Vilken dragvikt blev ditt godkänt för?
Jag och en kollega undersökte för några år sedan vad det skulle innebära att bli "tillverkare av släpvagnar" och det ver inte vidare dyrt, 3500:- för löpande tillverkning vill jag minnas, jag tror att det var transportstyrelsen som höll i det.
//Rydh
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Dragkrok
Glöm det! http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... kannanden/ Inte aktuellt!kg-student wrote:Vet någon hur man typgodkänner för tillverkning?? Är det dyrt? Är det svårt? Vart vänder man sig?
Draget kommer att kräva registreringsbesiktning, sk "enklare ändring" från var och en. Så vi får se.
Precis Rydh. Hann inte besvara min fråga innan du skickat inlägg.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop