Fråga om rattstång

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Skurt

Fråga om rattstång

Post by Skurt » Thu 28 Feb 2013, 12:45

Ut "rattröret" kommer ju själva rattstången som du skruvar fast navet på. Framför rattnavet sitter stycket med tändlås och blinkspak. Denna sitter bara "trädd" på rattröret utan någon vidare infästning. Förra ägaren använde en L-plåt som satt skruvad i stycket och sedan med tre skruv upp i instrumentpanelen. Detta var allt som hindrade "stycket" från att snurra runt fritt på rattröret. Jag vill gärna inte använda samma "snygga" lösning nu, men kan inte komma på något annat. Hur sitter det på era?

En annan fråga. Kan någon visa hur och var styrlagret sitter i rattstången? Mitt rattstång går att röra med ganska mycket glapp i "röret". Antar att styrlagret skall motverka detta.

Var ju ute och provkörde i förra veckan och jag tolererar inget glapp i rattstången. Skitstörande!
Projekt rädda bubblan -66

Magoo
Moderator

Re: Fråga om rattstång

Post by Magoo » Thu 28 Feb 2013, 13:04

oj, detta finns det lika många lösningar som buggys...
på min ena sitter det bara ett rör... inget lager
på min andra sitter det dubbla lager i röret

infästning... mina "kolumner" sitter fästade mot röret... som på den ena bilen sitter fast med en fastsvetsad avgasklämma och sen upp i en stödram.
på den blåe sitter kolumnen fästad med bult uppåt.
på den jag bygger har jag inte bestämt mig än
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Skurt

Post by Skurt » Thu 28 Feb 2013, 14:28

Hmm..en avgasklammer hade kanske gjort susen. Frågan är hur man får avgasklammern fast i kolumnen. Om jag inte minns fel så är det väl inte svetsbart material i kolumnen? Gjutjärn eller nåt sånt?

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 28 Feb 2013, 14:41

boror på vad du har för kolumn... är det "röret" eller delen som blinkersspaken sitter i du syftar på?
Image

Skurt

Post by Skurt » Thu 28 Feb 2013, 15:00

Magoo wrote:boror på vad du har för kolumn... är det "röret" eller delen som blinkersspaken sitter i du syftar på?
Delen som blinkersspaken sitter i..

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 28 Feb 2013, 15:17

då blir ju följdfrågan om du har modellen med tändningslås i eller inte...
har du låset i finns det 2 st hål för bultar.
på min blåe sitter det bultar upp genom som är fästade i en supportram under brädan.
Image

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 28 Feb 2013, 15:31

Jag har ett plattjärn fastsvetsat på röret. Plattjärnet är sedan skruvat i ramen som håller huv och instrumentbräda.
Jag har sett lösningar med avgasklammer på andra fordon, men dessa har inte varit svetsande, utan har passat väldigt bra mot stången, och sedan bara fastskruvade uppåt mot stördramen eller liknande. Även som originallösning i en engelsk bil. Kolla föresten hur simpelt det ser ut i en CV4.

I Turkiet såg jag en slags nativ hot rod med en scoutlösning på detta problem, en surrning, men det tror jag inte att SBP godkänner, inte heller infästning medelst buntband.... :roll: :roll:
Last edited by Björn J. on Fri 01 Mar 2013, 16:48, edited 2 times in total.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Cheezez

Post by Cheezez » Thu 28 Feb 2013, 19:59

Image

Så här såg min lösning med rattstången ut.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Skurt

Post by Skurt » Thu 28 Feb 2013, 20:19

Jag tror många missuppfattar vad jag menar. Som jag sa i första inlägget så skiljer jag här på själva rattstången som går till rattnavet och "rattröret" som rattstången går igenom. Infästningen för "rattröret" sitter på plats precis som på bilden ovan. Bultat i ramen för instrumentpanelen. Däremot pratar jag om det stycke som tändningslås och blinkersspak sitter i. Det sitter påträtt på rattröret utan infästning. Det är alltså det jag frågar om hur ni har löst det.

Hur som helst så har jag troligen löst det nu. Blev en avgasklammer kemiskt "fastsvetsad" på baksidan av "klumpen" som sedan kläms runt rattröret. Eftersom jag inte kunde svetsa i gjutjärn så fick det bli så. På jobbet har vi en löjligt stark kemisk metall som jag använde. Blev snyggt, men det syns ju aldrig eftersom detta hamnar bakom instrumentbrädan.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Thu 28 Feb 2013, 20:53

i bakkant på mina "stycken" finsn det plats för en bult som klämmer eländet på plats.
Image

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 28 Feb 2013, 21:42

Ok. Det skall sitta en låsskruv ungefär klockan åtta på blinkspaksnavet.
Längesedan jag mekade med 1303S, som hade två spakar, för blink och tork, men har ett svagt minne av att det fanns en låsskruv på varje sida.
Något som jag däremot glömmer ihåg, är hur jag plockade bort vattenventilen till spolaren, tog isället två kontaktbleck från ett relä, och skruvade fast dessa så att dom gav konkakt då mam drog spaken till sig, dessa kontakter gav spänning till en elektrisk spolarpump, då jag ansåg att den pneumatiska inte var speciellt bra.

Detta då jag en höskväll stod med punktering med min babyblåa 1302.a på länsväg 49 mellan Skara och Skövde och konstaterade att resevdäcket var tommt...
Efter en stund kom det en rekryt från T2 i Skövde i en baywindow buss, och erbjöd mig sitt reservhjul, det passade ju inte, så han körde med mitt tomma däck till regemnentet, eller möjligen till nån bensinstation, och fyllde däcket åt mig, så jag kunde fortsätta min resa till S2 i Karlsborg.
Världen, eller i detta fall R-län, är litet, väldigt litet. Senare under ambulanssjukvårdskursen på T2 träffade jag den där killen, han hade ryckt in ungefär samtidigt som mig och gjorde sin vpl på T2s transportkompani, och hade också blivit uttagen till ambulanskursen... Johannesson, hette han och var från nån liten håla i Skarabors län som hette "Knä" eller någonting liknande...
Så på nästa VW jag köpte byggde jag då om med elektrisk spolare.
På buggys finns det väl egentligen inget annat alternativ, om man nu skall ha spolare, än en elektrisk...

Ja detta då om rattstänger, vindrutetorkarens spak, spolarpumpar och en ödlislig länsväg en höstkväll.... eller en klar utvikning från ämnet om ni nu inte uppfattade det...
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply