Rattstång/Rattnav

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
lövis

Rattstång/Rattnav

Post by lövis » Mon 08 Jul 2013, 18:06

Hej killar och tjejer! Kan ni berätta för mig vad jag har för rattstång i min buggy? Har köpt två st nav nu ett från dahlhems och ett från sportstolen och båda var lika fel. Ska passa vw typ 1 upp till 73 och min är reggad första gången 69.
http://sportstolen.se/rattnav-vw-bubbla-p-1638.html

här ser ni fenomenet att axeln når inte igenom så mutter går att sätta på.
Eller är det någon av er som har ett att sälja?
Attachments
rattstång2.jpg
ratt.jpg
nya rattnavet3.jpg
Ser konstigt ut.
nya rattnavet 2.jpg
Axeln för kort.

Björn J.

Re: Rattstång/Rattnav

Post by Björn J. » Mon 08 Jul 2013, 19:29

Det ser ut som om navets nedre del, kragen, är för lång. Det ser ut som om den tar i blinkspaken... Är det så?
Passar annars splinsen på axeln? Kan man kapa av den nedre delen av navet med bågformig eller vinkelslip eller helst i en svarv? Min rattstång från 1968 ser nästan likadant ut, men saknar de fyra spårskruvarna som håller fast hela blinkersarmaturen.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

lövis

Post by lövis » Mon 08 Jul 2013, 19:47

splinsen verkar stämma om man mäter men kan ju inte trä på den för att pröva! kanske kan kapa men navet kostar nästan 700kr så om det inte går :(
Attachments
nya rattnav.jpg

Buggsan

Post by Buggsan » Mon 08 Jul 2013, 21:53

Den ser lika ut som min vad jag kan se från bilderna. I så fall bör den sitta fast med 2st skruvar upp emot "instrumentbrädan", men även med typ en slangklämma lite längre ner på röret. Om du lossar på dessa kan du skjuta röret mer framåt och på så vis få fram mer av själva rattstången och därmed även splines och gängor. Väldigt enkelt att kolla.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

lövis

Post by lövis » Mon 08 Jul 2013, 22:02

Stämmer väldigt bra! Men om jag skjuter den kommer inte låsringen fel då som håller styrhylsan på plats?
Vad är det för årsmodell på din? Vad är den byggd på för modell?

lövis

Post by lövis » Mon 08 Jul 2013, 22:03

Gamla rattnavet typ formuling passa 100% med detta utstick på axeln! :?

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 08 Jul 2013, 23:42

Nu ser jag, ditt nav är för en senare modell, typ 1302 eller 1303. De där blanka fjädrande stiften man ser på senaste bilden är till tutan, skall löpa mot en kontaktring som finns på 1302 och 1303s spakställ. Axeldiametern är den samma, splinsen likaså, men det där med tutans överföring mellan ratt och rattstång skiljer.
Ett sätt kan vara att flytta ditt spakställ längre in på rattstången, men då blir det långt mellan vänster pekfinger till blinkspaken, om du håller handen på ratten. Spakstället har en låsskruv ungefär "klockan åtta".
VW Buggy 1600 -68.

lövis

Post by lövis » Tue 09 Jul 2013, 07:10

Det trodde dom på Dalhems också men sen visa dom bild på sådasn rättegång och den här tändningslås och spak för torkade på höger sida.
Drar jag upp stången börjar den glappa för styr bussningen i plast ligger inte rätt då. :shock: Kan någon lagt igen hålet för tändningslås och spak?
Måste vara fler än jag som har samma Beskymer?

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 09 Jul 2013, 08:49

lövis wrote:Det trodde dom på Dalhems också men sen visa dom bild på sådasn rättegång och den här tändningslås och spak för torkade på höger sida.
Drar jag upp stången börjar den glappa för styr bussningen i plast ligger inte rätt då. :shock: Kan någon lagt igen hålet för tändningslås och spak?
Måste vara fler än jag som har samma Beskymer?
Rättstavningsprogram?
-Eller, nej det blir inget åtal om man missbrukar tändningslås :lol:
Samma problem på Ipaden, det blir en massa andra ord istället för dem man vill ha...

Tändningslåret har jag också funderat på, sitter det i en egen "konsoll" på rattstången? eller fanns det inget kombinerat tändningslås/rattlås fram till en viss årsmodell?
jag har inget rattlås på rattstången, har ett separat på panelen.

Jag minns bara mina 1302 0ch 1303 som jag mekade flitigt med i slutet av 1970-talet, och där var tändn.lås/rattlås monterade i en vad jag upplevde det, ett fastgjutet litet eget hus på rattstången.
Jag minns detta tydligt eftersom (hör och häpna) backljuset försörjdes över 30, det vill säga + på tändspolen, via en säkring, men kabeln hade kommit i kläm nånstans innan säkringen och kortslöt, då stannade naturligtvis motorn (på nuvarande E20 i höjd med Partille) och kontakterna i tändningslåset brändes sönder. Fick uppsöka en kompis som bodde i närheten, lånat en hyslnyckelsats, fick skruvat bort ratten och fick ut hela tändningslåset så att jag kunde tjuvkoppla bilen och åka tillbaka med hylsnyckelsatsen för att sedan åka hem till The Hising-island.

Då kunde man köpa en ny kontaktmodul på VAG på Grafiska vägen, och montera denna under det mekaniska låset, så var allt som vanligt igen.

Och som redan sagts, så fanns det på dessa bubblor en kontaktring ovanför spakstället, mot ratten, på vilka två kontaktstift från rattens tutknapp löpte, denna kontaktring var sedan ansluten till kabeln inuti rattstången.
VW Buggy 1600 -68.

lövis

Post by lövis » Tue 09 Jul 2013, 16:43

:lol: Blir lite roligt ibland när man använder telefon och t9.
Ni förstår vad jag menar i alla fall!

lövis

Post by lövis » Tue 09 Jul 2013, 20:02

Blir nog att jag får svarva av ytterkransen lite! finns ingen som har svar :shock:
Har samma bilder och frågor på Boxerville och det verkar inte vara någon där heller som vet säkert.
Jag är lite oturs förföljd :roll: men i kväll fick jag motorn att gå silkes lent på tomgång och körning! :D

kg-student

Post by kg-student » Wed 10 Jul 2013, 04:45

Skönt att det löst sig. Då blir det raska kliv framåt nu då. Det finns inga problem! Det finns bara lösningar man inte känt till tidigare.
Det är lite som reklam. Inte förrän du får reklambladet får du reda på hur många saker du inte kan leva utan, som inte finns i din ägo ännu. Hur har du klarat dig utan?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

lövis

Post by lövis » Wed 10 Jul 2013, 20:43

Byggde eget nav av botten på Formuling navet och Opel överdel! Svetsa ihop dessa med gott resultat och är super nöjd just nu!
Men kommer säkert andra beskymer.
Nya ratten monterad.
Attachments
nya ratten.jpg

Post Reply