Lite framvagnsfunderingar

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

tribaliztic

Re: Lite framvagnsfunderingar

Post by tribaliztic » Tue 25 Feb 2014, 21:18

Ok, jag fick då höra att kravet på skärmar var borttaget...

För att återgå till topic, om jag BARA kör med sänkspindlarna så ändras inte geometrin i övrigt och då behöver jag inte ha de där spindellederna för "sänkt framvagn" utan kan köra med de vanliga?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

kg-student

Post by kg-student » Tue 25 Feb 2014, 23:56

Någon har haft för lite att göra... att man bara kan komma på att skriva regler så detaljerat?
Vad blev egentligen sagt i texten?
Att man behöver men inte behöver och finns det så skall det vara utformat enligt följande.....
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

tribaliztic

Post by tribaliztic » Wed 26 Feb 2014, 07:54

Ungefär så jag tolkade det också ja =)
Lagar är ju utformade för att det ska finnas så mycket som möjligt som kan misstolkas för att våra kära advokater/åklagare ska ha nåt att göra om dagarna...
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Wed 26 Feb 2014, 08:14

har du bara sänkspindlar behöver du inte lederna, korrekt.
kan säga att dessa leder inte fanns när jag sänkte min röde, och den är rejält sänkt. Risken finns dock att lederna bottnar=otrevligt. Är dock löst med rejäla dämpare som är STUMMA.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 26 Feb 2014, 16:03

tribaliztic wrote:Ok, jag fick då höra att kravet på skärmar var borttaget...
Ja om du har en bil årsmodell 1953 (?) eller tidigare som levererades utan skärmar så är det ok...
kg-student wrote: Någon har haft för lite att göra... att man bara kan komma på att skriva regler så detaljerat?
Vad blev egentligen sagt i texten?
Att man behöver men inte behöver och finns det så skall det vara utformat enligt följande.....
Såsom nöjd skattebetalare 8) gläds man åt att våra lagstiftande byråkrater ängnar sådan frenesi att uttrycka sig högtravande och byråkratist så att det inte skall finnas någon som helst möjlighet till egen tolkning. Det är ju bra att dessa författare av lagar och förordningar kan fylla sin arbetstid till fullo, och märk väl, det är inte bara författandet som tar tid, man har suttit i åtskilliga arbetsgrupper, såväl sådana där teknikialiteter diskuterats, till sådana där man diskuterat definitioner, som exempelvis i detta fall, vad är en stänkskärm? och vilka motordrivna köksredskap skall räknas in inom kategorin "personbil"? Därtill tillkommer en kommite som ser över ordval, meningsbyggnad och andra språkliga företelser, denna kommité rekommenderar sedan sina språkliga ändringar för en redaktion som sedan efter många korrekturgenomgångar, återremitterar det hela till författarna som då måste omformulera sig, eller göra om allt från början... Till slut lyckas man då få sina förslag till lagar och förordningar godkännda av riksdagens utskott, vad nu det kan heta. Och om man då har tur så får man en lagändring till stånd som träder i kraft första vardagen i juni eller januari...
Ok, jag kanske missade några led i processen, men det tar tid, energi och massvis med arbetskraft att ro runt administrationen i ett demokratiskt land... :|

Å andra sidan är vi nog ense om att vi inte vill ha nån envådshärskare, typ en Idi, Adolf eller annan som rakt av bestämmer att vita buggys inte får framföras på svarta vägar, eller att buggys som är byggda av någon etnisk minoritet alla skall koncentreras till en stor parkeringsplats där de offentligt skrotas....

Är det förresten nån som hört vad den senast födda princessan skall heta eller få för titel :?:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Wed 26 Feb 2014, 23:18

Nja, nånting i stil med "mamma sviker landet men tar pengarna med sig". Förlåt det var ju översättningen på det appache-indianska (uramerikanska) namnet.
Kan det bli "Hertiginnan av Amerika"? Sveriges nya landskap......
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 27 Feb 2014, 13:32

Ugh!
Må deras avkomma bli vältaliga som präriens grästrån, gäller även inräknat halvgräs såsom starr ock liknande arter :o .
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sat 01 Mar 2014, 20:22

Prinsessan ska heta Leonore Lilian Maria
http://www.expressen.se/nyheter/prinses ... ian-maria/

Post Reply