offroad buggy/dune buggy?

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
hakno
Posts: 21
Joined: Sun 06 Apr 2014, 13:20

offroad buggy/dune buggy?

Post by hakno » Sun 06 Apr 2014, 13:31

Har en Beach Buggy på gång, byggd på en 1970 vw1500. Sugen på att bygga den i samma stil som -70 tals Dune buggys.
D.v.s. pervers 70-tals färg, höjd fjädring, stora däck och båge/bur. Är det någon av medlemmarna som byggt något liknande och kan dela med sig av lite tips eller bilder på snygga retro dune buggies?

Det blir ingen värsting och den ska besiktigas.

Denna gillar jag http://www.oldbug.com/bretbuggy.htm

tribaliztic
Posts: 1175
Joined: Thu 14 Mar 2013, 20:13
Location: Gotland

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by tribaliztic » Sun 06 Apr 2014, 14:16

Jag har samma funderingar, velar mellan låg och "sportig" eller hög och "offroadig". Stora frågan för mig är hur man höjer den enkelt och billigt?
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Magoo » Sun 06 Apr 2014, 15:09

jag försöker få ner mina så att de får problem med grässtrån ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

tribaliztic
Posts: 1175
Joined: Thu 14 Mar 2013, 20:13
Location: Gotland

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by tribaliztic » Sun 06 Apr 2014, 15:41

Ja, det är väl det enklaste alternativet, finns ju massor av info osv om just sänkning =)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

hakno
Posts: 21
Joined: Sun 06 Apr 2014, 13:20

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by hakno » Sun 06 Apr 2014, 18:27

Jag resonerar offroad stuk även om jag mest kommer att köra i stan. Buggyn blir liksom mer användbar och jag tror inte väghållningen påverkas särskilt negativt heller.

Så jag instämmer i frågan hur höjer man dem?
Och hur man får vettiga hjulvinklar, speciellt bak?

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Björn J. » Sun 06 Apr 2014, 19:52

hakno wrote:Jag resonerar offroad stuk även om jag mest kommer att köra i stan. Buggyn blir liksom mer användbar och jag tror inte väghållningen påverkas särskilt negativt heller.

Så jag instämmer i frågan hur höjer man dem?
Och hur man får vettiga hjulvinklar, speciellt bak?
Dom är väl sällsynta numera, men bakaxlarna till de första bussarna, de hade en reduktionsväxel längst ut vid hjulet, för att få högre markfrigång. Kübelwagen och den första generationen av 181 hade också dessa bakaxlar.
Att bara sänka svärden bak ger ju en "bad camber" positiv camber.
I framvagnan har jag sett att sandrails har en variant med längre bärrmar, såndana finns att köpa från USA, men kostar nog en del...

Kolla denna diskussionen:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=17461

Image
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

tribaliztic
Posts: 1175
Joined: Thu 14 Mar 2013, 20:13
Location: Gotland

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by tribaliztic » Sun 06 Apr 2014, 20:22

De jag har sett har kört egentillverkade fram/bakvagnar, typ rörchassi men det är inget JAG kan göra själv iaf och då försvinner hela grejen för min del =)
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Magoo » Sun 06 Apr 2014, 21:33

Höja fram är en baggis, bak är även det en baggis... till en viss gräns, sen blir det instabilt.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

hakno
Posts: 21
Joined: Sun 06 Apr 2014, 13:20

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by hakno » Mon 07 Apr 2014, 12:50

Har också sett dem med rörchassie men det blir överkurs för mig. Får helt enkelt prova mig fram. Det hade varit smutt med portalaxlar från en tidig buss men hittar man någon lär de vara värd sin vikt i guld?

Tak för alla tips. Ska lägga upp en tråd om det blir affär.

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Magoo » Mon 07 Apr 2014, 13:13

en sniklösning annars är att sätta på ett body-lift-kit, dvs en "ram" som man sätter karossen på.
Dock höjer man inte bilen utan får mer "sida"
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Björn J. » Mon 07 Apr 2014, 15:11

Image
Inte direkt någon lowrider...
Är det så här du vill ha det? :P
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by Björn J. » Fri 11 Apr 2014, 20:55

Här är en annons på Blocket som innehåller bl.a. en busslåda med tillhörande axlar och reduktionsväxlar.
http://www.blocket.se/alvsborg/VW_1200_ ... 225951.htm
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
mettis
Posts: 1266
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: offroad buggy/dune buggy?

Post by mettis » Sun 13 Apr 2014, 22:44

hakno wrote:Det hade varit smutt med portalaxlar från en tidig buss men hittar man någon lär de vara värd sin vikt i guld
Nja, för några år sedan fick jag en sådan "till skänks" för att den tog för stor plats hos ägaren (!).
Jag försökte sedan sälja den, men gick inte, så jag slaktade bort drivaxlarna, vände kronhjulet och satte den i en vanlig typ1.... :)
Som vanligt gäller det att "hitta" - priset är nog inget bekymmer?

Post Reply