Hål fyllt med vatten i plattan.

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Grulvel

Hål fyllt med vatten i plattan.

Post by Grulvel » Sun 04 May 2014, 13:06

Tjenare!

Nu var det ett tag sen jag var här men för någon dag sen blev det tydligen en ny beach buggy att
projektera med.

Så... elen var skarvad säkert 5 gånger per sladd med både sockerbitar och eltejp. Det fanns en hel del jordkabel som det gick + igenom osv. Så jag tänkte att jag drar om hela elsystemet så att allt blir 100% och jag får det som jag vill ha det.

Hur som helst, själva problemet jag funderar över är när jag tog bort huven och tank så fick jag syn på ett, som såg ut att vara ett ur-kapat hål ner i kardantunneln(tror jag att det heter) fyllt med vatten. Det är även ett liknande hål en bit bakom handbromsen. Ska det vara så och finns det någon dränering för vattnet som tar sig in som är igentäppt? Eller är det meningen att det ska vara tätt så att inget vatten tar sig in?

Elen och bränsleledningen var draget igenom och om jag 'täpper' igen hålet vart drar jag det bäst?

Sorry om jag kommer med knäppa frågor men tips på hur man bäst löser det uppskattas.

Tack på förhand!

Image
Image

kg-student

Re: Hål fyllt med vatten i plattan.

Post by kg-student » Sun 04 May 2014, 13:19

Det brukar vara "tätt" där. Där är hål men inte så stort. Du kan borra ett hål nedåt så vattnet kan rinna ut, för det skall INTE stå vatten i tunneln. Kanske all idé att vända bottenplattan på högkant och tömma ut allt vatten och sen rostskydda invändigt. Frågan är hur rostskadad den är redan. Elen kan/bör du byta om den har så många skarvar och kan då dra den på bättre sätt eller annan väg.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Grulvel

Post by Grulvel » Sun 04 May 2014, 15:10

Okej!

Fixa en dränering, tömma på vatten och täta? Hur kommer jag åt att rostlaga/skydda där inne enklast? Kanske är helt blåst men de ser ganska klurigt ut att komma åt där inne. :-)

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 04 May 2014, 16:24

Iallafall där bak sitter det ett lock.
Det kanske det gör där fram också??
Det är ju lätt att klippa till en plåtbit och skruva fast över hålen. Att vatten står kvar där inne är ju föga hälsosamt.

Rostskydda...kanske inte så miljövänligt men låt det vädra ut, om möjligt led ner varmluft på något sätt. Häll sedan in nån olja, motorolja eller liknande... Kanske det finns lättflytande rostskyddsvätska att hälla i?

Jag hade nog tömt genom att ställa bilen i nedförsbacke och borrat ett dräneringshål eller använd det lock som redan finns fram i ramhuvudet. Öppnat där och låtit vattnet rinna ur.
Sedan hade jag nog tagit mig en funderare på hur husets avfuktare fungerar, om man kan få den att suga luft inne i tunneln, annars hade jag nog blåst på med en billig varmluftspistol på mellaneffekt, någon timma.

När det sedan är torrt börjat fundera på något lättflytande rostskyddsdmedel, som jag hällt i och tippat bottenplattan åt olika håll.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Sun 04 May 2014, 17:59

Finns typ Tectyl att köpa på sprayburk med tillhörande slang ca 1m för just hålrum. Då kan du genom de tre olika hålen (1 fram "nedersta bilden" eller mellan rören på framvagnen, 2 mitten, växelspaken, 3 bak "översta bilden"). Har du möjlighet går det bra med spillolja, men svårt att få dit utan att spruta. Känner du någon på bilverkstad kanske han kan hjälpa dig.
Huruvida DU har ett lock eller ej men det skall sitta ett lock över hålet där bak (översta bilden).
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Sun 04 May 2014, 18:30

Tänk, jag vågade inte föreslå spillolja...
Men det hällde jag in i min tunnel, skvalpade där i några mil, men nu är det nog bara oljefilmen kvar.
Det ser ut som om styrdämparen läcker också, kolla den och byt om det är så.
VW Buggy 1600 -68.

Grulvel

Post by Grulvel » Mon 05 May 2014, 16:01

Okej, toppen!

Som jag kan se nu är det bara en hel del ytrost där i. Räcker det med att rostskydda med olja eller dylikt för att hålla rosten borta helt? Om man nu skulle vilja få bort rosten helt, kan man kapa underifrån och svetsa tillbaka i omvänd ordning? Bara funderar. :-)

Tack för alla svar!

Kapa och svetsa.... En jäkla massa jobb... Är det värt det?
Jag funderade på sådan där vätska som omvandlar järnoxid till "någontingannat" roststopp, eller vad den heter... Men den kanske är avsett för mindre rostangrepp?? Kan ju bli rätt så dyrt att behandla en större yta.
Nä, jag skulle låtit det torka ut och hällt i nån olja eller rostskyddsvax eller "nånting".

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 05 May 2014, 19:46

Grulvel wrote:Okej, toppen!

Som jag kan se nu är det bara en hel del ytrost där i. Räcker det med att rostskydda med olja eller dylikt för att hålla rosten borta helt? Om man nu skulle vilja få bort rosten helt, kan man kapa underifrån och svetsa tillbaka i omvänd ordning? Bara funderar. :-)

Tack för alla svar!

Jag funderade på sådan där vätska som omvandlar järnoxid till "någontingannat" roststopp, eller vad den heter... Men den kanske är avsett för mindre rostangrepp?? Kan ju bli rätt så dyrt att behandla en större yta.
Nä, jag skulle låtit det torka ut och hällt i nån olja eller rostskyddsvax eller "nånting".
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 05 May 2014, 19:47

Grulvel wrote:Okej, toppen!

Tack för alla svar!
VW Buggy 1600 -68.

Grulvel

Post by Grulvel » Mon 05 May 2014, 20:06

Okej! Ja, det låter som det bästa alternativet.

Tack igen för all hjälp. Mycket uppskattat! :-)

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 05 May 2014, 20:56

Grulvel wrote:Okej! Ja, det låter som det bästa alternativet.

Tack igen för all hjälp. Mycket uppskattat! :-)

Ingen orsak, i gengäld kan du väl visa oss en bild på din buggy, eller starta en projekttråd :?: om du har tid.
VW Buggy 1600 -68.

Grulvel

Post by Grulvel » Tue 06 May 2014, 01:00

Ja, det skulle jag kunna göra. Jag är inte direkt supervass på det jag gör men jag försöker lära mig så gott det går. En projekttråd kanske vore en bra idé, enkelt att få tips och tricks eller svar på småfrågor som kanske inte är ett ämne för sig. :-)

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Tue 07 Oct 2014, 00:37

Grulvel wrote:Ja, det skulle jag kunna göra. Jag är inte direkt supervass på det jag gör men jag försöker lära mig så gott det går. En projekttråd kanske vore en bra idé, enkelt att få tips och tricks eller svar på småfrågor som kanske inte är ett ämne för sig. :-)
Nu är väl problemet redan löst, men hade tänkt föreslå en sådan där grovdammsugare som suger vatten också. Sedan försöka måla med sådan där "rostomvandlare" som du föreslog. Därefter krydda med tunnflytande rostspray och därefter tjockflytande.

Känner igen mig i det du skrev. Bytte till mig en Buggy i somras för 15000. Visste att det var "lite" fel på den. Har inte mekat med bilar på säkert 25 år. Även på min Buggy så verkade elsystemet vara draget av någon som gick på LSD. Till det så kom ihoprostade bromsar, vatten i tanken ( 10 liter ), skräp i förgasaren, obefintlig tomgång. Av elen så funkade endast park.ljuset. Blev tvungen att lämna bilen till en mek. Körde därifrån, då pajade kopplingsgaffeln och gjorde sönder alla prylar som har med kopplingen att göra. Nu går den att köra, men antingen utan tomgång, eller också med tokhög tomgång. Ett tändstift blir igensotat efter 5 min. den bluddrar och går ojämnt när man gasar. Har väl kört totalt 45 min. i sommar. :cry:

Men det är bara att gilla läget. Har inte ångrat mig än. Fast det hade väl varit smartare om jag sålt MC:n och sedan letat upp en Buggy som var i bra skick från början. Jag är ju inte någon mek precis, men nu måste jag lära mig. Tur att detta forum finns, och att de har tålamod med mig. :D

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Tue 07 Oct 2014, 06:30

som det redan har beskrivits så ska det bakre hålet där man kommer åt växelförarbussningen finnas där, det till höger om det större hålet ska inte vara där... täcks med en plåtbit som sitter med en skruv.
Det främre ska inte vara där...
jag hade borrat ett dräneringshål och sedan när det är torrt haft i spillolja med hjälp av lämpligt tryckluftsverktyg (har en oljekanneliknande pryl som är tryckluftsdriven+slang)

i fram hade jag satt igen hålet, likaså eländet brevid det bakre hålet.
Nån lustigkurre har dragit slangar och liknande genom dessa hål... måste gå att dra på ett annat vis.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply