Styrsnäckan går trögt.

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Björn J.

Styrsnäckan går trögt.

Post by Björn J. » Mon 09 Jun 2014, 15:01

Litet tungt att svänga, ratten/styrningen går inte tillbaka efter en fullbordad sväng när man släpper ratten.
Dessutom finns det en speciell känsla i ratten, ungefär som om det skulle vara grus i ett kullager.
Har provat två olika övre rattstångslager (nållager från 1303) men det är inte där det kinkar sig.
Misstänker att jag får renovera styrsnäckan, finns det renoveringssatser till den?
Nån som har erfarenhet av stryrsnäckor?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Re: Styrsnäckan går trögt.

Post by kg-student » Mon 09 Jun 2014, 15:51

Att ratten inte går tillbaka självmant är nog inget ovanligt på buggy. Kan det kanske ha att göra med låg vikt på hjulaxeln?
Trögstyrt har jag med vid låg fart. Kan det vara stora (breda) däck? Original är väl 155, jag har 195.
Har du glapp i ratten? Annars kan det vara för tight justerat och då bör du lossa genom att justera med skruven/kontramuttern på ovansidan styrsnäckan. Har hört att styrväxeln kan spricka om den står för hårt. Ha gärna lite glapp i ratten. Jag har justerat och slutade på ca 10 grader glapp där det faktiskt kändes bäst men varje år är jag på väg att justera igen för det är ganska mycket glapp. Justerar jag mindre glapp blir den trög och "knakar" som om där är grus i snäckan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Mon 09 Jun 2014, 21:22

Låter som du beskriver min buggy, känns precis sådär! Hittar du nåt som är galet får du gärna uppdatera så jag kan göra samma reparation sen.
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 09 Jun 2014, 21:45

Ok, det låter alltså som det är normalt...
Bara det att det kommit denna säsongen. Jag hade ju isär, eller åtminstånde försökte att ta bort och byta rattstången, men lyckades inte, det var en del skruvande och kanske "något" hammarslag... Men jag har aldrig varit på den stora justeringsmutern ovanpå, kanska skulle släppa på den litet? Nej jag har inget glapp, hade en del, men det var rattstången som inte var ordentligt fastskruvad nere vid det där kollapsskyddet. Nu är den det.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Mon 09 Jun 2014, 22:18

Med glapp menar jag i rotationen. Dvs du kan vrida ratten innan hjulen rör sig. Se till att ha lite i alla fall. Inte i rattaxeln.
Hittat möjliga orsaker som man kan kolla:
Oljan i styrsnäckan, fett på gummipackningen på röret(?lager och plasthylsa? vet inte vad de menar annars), breda däck, felaktig hjulinställning, rattaxel tar mot något, rattaxel är skev eller skadad, nya leder i framvagnen, trög styrdämpare.
Min blev ofantligt mycket trögare i styrningen av nya spindelleder (alla fyra). Kommer inte ihåg om jag bytte styrleder också i samband.
Lite fint fett på styrdämparens kolv-arm och rattaxellagret vid rattnavet kan nog göra lite nytta. I övrigt sliter det mesta till sig vad det lider.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 09 Jun 2014, 23:04

Ja, ja, jag fattar, inget axialt eller radiellt glapp alls.
Skall hissa upp framvagnen och se om det blir nån skillnad.
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 10 Jun 2014, 13:03

Prova att lossa så du får lite, lite glapp. Bara precis någon grad.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 10 Jun 2014, 15:22

kg-student wrote:Prova att lossa så du får lite, lite glapp. Bara precis någon grad.
Ja jag tänkte det.
VW Buggy 1600 -68.

Buggsan

Post by Buggsan » Tue 10 Jun 2014, 19:40

Björn J. wrote:Men jag har aldrig varit på den stora justeringsmutern ovanpå, kanska skulle släppa på den litet?
Om du har lika styrsnäcka som mig så är den stora muttern du pratar om en M8 = 13mm Den låser en liten bult som justeras med en vanlig flat mejsel.
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

Torslund

Post by Torslund » Tue 10 Jun 2014, 21:32

Fick samma fel här om veckan. Rev ratt stång och började leta. Det var tanken som hade sjunkit ner och låg mot Hardy skivan.

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 10 Jun 2014, 21:40

Buggsan wrote:
Björn J. wrote:Men jag har aldrig varit på den stora justeringsmutern ovanpå, kanska skulle släppa på den litet?
Om du har lika styrsnäcka som mig så är den stora muttern du pratar om en M8 = 13mm Den låser en liten bult som justeras med en vanlig flat mejsel.
Japp, så är det, skall skruva litet när temperaturen i garaget minskat till under 30 grader.
I vintras klagade jag på kylan...
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 13 Jun 2014, 12:13

Buggsan wrote:
Fixade det, men det är ju inte M8, snarare M10, då jag fick använda 17mm ringnyckel. Men det kanske är olika, på olika modeller av styrsnäckor? Jag fick iallafall borra hål i karossen för att komma åt spännskruven med skruvmejsel.
Lossade skruven ungefär 1/4 varv. Nu går det mycket lättare att svänga, men framhjulen återställer sig inte helt självklart efter en sväng. Inte säkert att dom gjorde det innan heller.
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply