Deformationselement

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Marcus

Deformationselement

Post by Marcus » Fri 11 Jul 2014, 20:08

Hej,
Jag råkade ut för ett litet missöde några timmar före årets besiktning, när jag skulle parkera bilen på jobbet gick deformationselementet på styrstången av.
Jag har ringt runt till skrotar i närheten och bara en hade en bubbla stående, tyvärr av för ny årsmodell med ledad styrning.
Så mina frågor är:
1: Vet någon till vilket år var styrningen rak och hade detta def. element?
2: Någon sida som säljer detta? Har kollat vwimporten, classicvw, dahlhems och paruzzi.
3: Någon som har ett sådant liggande eller sittande i reservdelsbil och kan tänka sig att gälda detta mot SEK? Skicka ett PM i så fall så kan vi reda ut detaljer.

Björn J.

Re: Deformationselement

Post by Björn J. » Fri 11 Jul 2014, 20:20

Inte helt säker, men den tudelade rattstången med kardan kom med "tjockbubblorna".
Möjligtvis hade 1302 som sista modell deformationselementet.
Vi diskuterade detta för att tag sedan, och frågan var då till och med vilken årsmodell man kunde ha rattstång utan deformarionszon, så beroende på årsmodell kanske du kan ha en odelad stång, men det blir ju inte så bra om du krockar.
Lägg ut en köpesannons på Boxerville, troligtvis finns det nån som har hela rattstänger på lager. Jag vet inte hur det är på andra samtida bilar, men kanske kan det finnas passande sådan här på annan tysk eller kanske svensk bil..?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Marcus

Post by Marcus » Fri 11 Jul 2014, 20:49

Tack för svaret, jag får göra ett test på den vägen!
Mannen på skroten sa att det var en 76:a så min misstanke när jag tänkte lite på det var att "tjockbubblorna" introducerade den delade stången.

kg-student

Post by kg-student » Fri 11 Jul 2014, 21:00

Jag har helt klart för mig att rattstången INTE är omodifierad i en buggy. Dvs den är kortad(eller längre?).
Skall du korta en rattstång kan du lika gärna svetsa den du har, vill jag mena med detta.
Jag kan emellertid ha fel, men alla buggy jag har pulat med har haft en svetsförstärkning mitt på stången varför jag fått för mig att de kortats. (Långbuggy kan ju iom sittställningen möjligen förlänga och sänka rattstången.)

Det kan ju vara läge att se över rattstången nån gång då o då. Har hört en del som råkat ut för samma sak. Fy :shock:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Marcus

Post by Marcus » Fri 11 Jul 2014, 21:14

Jo det låter ju rimligt att stången är modifierad åt något håll beroende på modell.
Jag skulle i så fall gissa på att min är kortad framför hardyskivan eftersom det ser liknande ut som på bilder jag sett från bubblan där def. elem. sitter direkt på rattstången i "motorhuven"..
Har tyvärr inte fått tillfälle att bevittna detta live som sagt :)

Det var en otrevlig upplevelse men som tur var hände det i knappt styrfart då belastningen är som högst.

tribaliztic

Post by tribaliztic » Fri 11 Jul 2014, 22:32

Min deformationszon sitter lite snett, kanske dags att kika på den också. Att-göra-listan blir bara längre och längre =/
/Fredrik
1500 -69:a
Fler buggysar på Gotland?

Björn J.

Post by Björn J. » Fri 11 Jul 2014, 22:33

Jag har en -68, men jag tror att min rattstång är äldre, men nu modifierade jag den med rör och rattstångshuvud från en 1303.
Längst ned så sitter deformationselementet direkt framför hardyskivan. Och def.elementet är fäst direkt i styrväxeln.
Min rattsång är inte skarvad.

Jag kan inte se att det skulle vara nån vits med att korta rattsången då bottenplattan är kortad i någonstans bakom förarstolarnas plats. Däremot är ju växelförarens stång kortad.
VW Buggy 1600 -68.

Marcus

Post by Marcus » Fri 11 Jul 2014, 22:45

Ojdå, det här verkar inte vara någon standardiserad lösning alltså.
Men jag ser lite ljus i tunneln ändå nu. Pratade med en vän med mer skrotvana än mig och jag har tydligen ställt fel fråga när jag ringt runt. Givetvis har ingen denna del demonterad i lager, och förtjänsten att leta i sina objekt och demontera är för liten, ska försöka mig på att fråga efter stående bubblor där jag själv kan komma och demontera.
För att bidra med nån info själv så trodde min mer vw-upplysta vän att denna def. element/zon fanns mellan -64 och -72.

Ledsen att jag lägger på saker på folks TODO-listor, med förhoppningsvis så är det mödan värt.

kg-student

Post by kg-student » Sat 12 Jul 2014, 07:46

Björn J. wrote:Längst ned så sitter deformationselementet direkt framför hardyskivan. Och def.elementet är fäst direkt i styrväxeln. Min rattsång är inte skarvad.
????? Deformationselementet FRAMFÖR??? hardyskivan, direkt på styrväxeln? Hur har du lyckats med det?
Jag vet inte OM stången är kortad men alla verkar ha en svetsning mitt på som om de är kortade. Kan ha att göra med att ratten vinklas ned och då passar bättre med kortare stång?
Hittade en bild som visar ?original? Kanske den förtydligar något???
Rattaxel.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Björn J.

Post by Björn J. » Sat 12 Jul 2014, 08:42

Nej jag skrev fel, det ser ut som på bilden.
VW Buggy 1600 -68.

Marcus

Post by Marcus » Sat 12 Jul 2014, 09:16

Se där, det där är precis hur det ser ut genom mitt hjulhus :)

kg-student

Post by kg-student » Sat 12 Jul 2014, 13:16

Så ser det ut! Men höger utanför bild upp på stången har jag råkat ut för en svetsning som jag förutsatt var en kortning.
Alla rattstänger jag hör "gå av" har varit med deformationselement så frågan är om man inte skall skippa det?

Post Reply