Orolig styrning

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Orolig styrning

Post by kg-student » Sat 12 Jul 2014, 13:28

Varför beter sig styrningen oroligt?
Dels har jag lite glapp i styrväxeln, det är jag medveten om, men när rattvridningen får lite motstånd så överstyr bilen
(likt en gokart).
Är det hela på grund av: kort hjulbas, lätt vikt, felaktig hjulinställning (statiskt justerad enligt diskussionstrådar i forumet), fel vinkel på rattstång i förhållande till styrsnäcka, liten ratt eller något annat?
Den självstyr inte, så den går bra rakt fram, men vill vingla till vid hålor (bumpsteer) där jag dock får uppfattningen att det är bakhjulen som svajjar till?
Hade varit skönt att få ordning på det onödiga obehaget.
Ni som kör på strippen i ~150 km/h! Har ni liknande upplevelser?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
mettis
Posts: 1266
Joined: Thu 26 Apr 2007, 20:56
Location: Norrköping

Re: Orolig styrning

Post by mettis » Sun 13 Jul 2014, 15:12

Jag besiktigade "Hebben" i förrgår, U.A., men när jag kör på ett litet gupp med ena hjulet börjar hela framvagnen "wobbla" - och ratten är bara att släppa....
Något glapp hittade jag inte heller, men misstänker styrsnäckan och största anledningen; styrdämparen är "slut" (men det sitter ju egentligen ingen alls på 1955 års mod...?)

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Orolig styrning

Post by kg-student » Sun 13 Jul 2014, 19:35

Hmm, Hebben har väl ändå ganska styvt chassie, iom cabbe? Kan det annars vara pga vridningar/krängningar i chassit?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Orolig styrning

Post by Björn J. » Sun 13 Jul 2014, 21:02

Har du kollat styrdämparen?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Orolig styrning

Post by kg-student » Sun 13 Jul 2014, 22:20

Den sitter där! :lol: Den skall väl bara "stabilisera"(eller vad man säger) styrningen. En så att säga tröghet i rörelsen.
Som en stötdämpare......bara dämpa rörelsen. Jag kan inte påstå att jag tycker ratten går extremt lätt.
Jag kan dessutom hålla ratten stilla och köra rakt fram utan oroligheter. Varför mitt "glapp" inte är betydande.
Men om jag rör ratten 3 cm händer nästa ingen ting. Mycket liten hjulrörelse men dock svängrörelse. Men rör jag 1 cm till girar bilen i sidled. Som om det var en utväxling. (Hjulrörelsen ökar i kvadrat mot rattrörelsen :oops: :lol: )

Mettis: Du byggde om din styrning med brickan som förlängde pitmanarmen. Innebär det inte att styrningen blir "aggressivare" (överstyrd)? Mer svängrörelse på mindre rattrörelse?

Kan vinkeln på styrsnäckan påverka? Jag har vinklat ner snäckan lite(ca 2-5mm och justerat hjulvinklarna efter det)
Jag gjorde det för att kunna få ratten lägre utan att få en "brytvinkel" på Hardyskivan; innan jag satte kardanknut. Sen bara satt allt kvar som innan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Orolig styrning

Post by kg-student » Thu 31 Jul 2014, 08:47

Jag tror jag löst det! I alla fall teoretiskt.....
Bump steer! På bakvagnen! Har läst mig till att fel Caster och Toe Out skapar bump steer på bakhjulen. Precis så upplever jag det. Så en bakvagnsinställning kanske inte skulle skada. Det är inte gjort efter demonteringen. Inte så noga bak trodde jag. :oops:
Framvagnen har jag justerat så den känns bra. Dock det där "glappet" i styrsnäckan som troligen är slitage på snäckskruven för justerar jag till den blir det för hårt i vissa läge. Får kolla det längre fram.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

User avatar
Edeholt
Posts: 17
Joined: Wed 16 Jul 2014, 20:13
Location: Umeå

Re: Orolig styrning

Post by Edeholt » Tue 09 Sep 2014, 14:48

Jag har precis samma problem, "bump steer", och mina bakdäck ser ut att ha ganska hög castervinkel (blev det rätt?). Vilken vinkel bör man ha och hur ställer man den? Jag är en fullständig rookie :roll:
| VW Buggy 1500 -67 |

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Orolig styrning

Post by Magoo » Tue 09 Sep 2014, 19:48

antar att det är camber du syftar på...
det du kan justera i bak är just camber (höj/sänk bilen) och toe-in om jag minns rätt...
finns rephandbok länkad i howto om detta.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Orolig styrning

Post by kg-student » Tue 09 Sep 2014, 23:04

Camber eller caster...... :evil: Inte lätt att skilja på. Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel) och Toe in/out kan justeras med de tre skruvarna som fäster svärdet i bakaxeln(bakaxeln justeras framåt/bakåt).

KPI (king pin inclination/SAI) och Caster är oväsentligt eftersom hjulet inte är styrbart.
Image12.jpg
Förklaring av begreppen;
http://waystoworld.com/2013/03/steering ... &gsc.tab=0
https://www.youtube.com/watch?v=PVGnLI9Fx1Y
https://www.youtube.com/watch?v=_D_vg8gnMms


Mått och förfarande finns i verkstadhandböcker i HpwTo.
Där påstås iof att caster inte kan justeras vilket är "fel" då det finns castershims. KPI kan dock ej justeras.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Orolig styrning

Post by Magoo » Wed 10 Sep 2014, 06:17

nånstans i nån låda torde jag ha en uppsättning castershims...casteshimsen är för framvagnen....
Tyvärr blev bilen ännu oroligare med dom, så jag kör utan och castern är åt #¤&#¤&
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Buggsan
Posts: 469
Joined: Wed 15 Jun 2011, 19:11
Location: Hudiksvall

Re: Orolig styrning

Post by Buggsan » Wed 10 Sep 2014, 11:00

kg-student wrote:Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel)
Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı

User avatar
Björn J.
Posts: 3934
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Orolig styrning

Post by Björn J. » Wed 10 Sep 2014, 11:36

Buggsan wrote:
kg-student wrote:Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel)
Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?
Det är minst trettio år sedan jag mekade med tjockbubbla, men det är väl likadant både för caster och camber, shimsbrickor ute vid/under fästena för de yttersta lagren, spindlarna, fast innanför olika fästpunkter då.
Jag skall inom kort ta vara på en sådan bakvagn, säg till om det är något du/ni behöver, skrotar en hel 1303 från -75, en del grejer är redan tingade.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Orolig styrning

Post by Magoo » Wed 10 Sep 2014, 11:59

Kontakter/kablage från bakom rattstången är alltid mkt bra att ha ;)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Orolig styrning

Post by kg-student » Wed 10 Sep 2014, 22:52

Buggsan wrote:Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?
IRS har jag ingen erfarenhet av så det vet jag inte.
Magoo wrote:nånstans i nån låda torde jag ha en uppsättning castershims...casteshimsen är för framvagnen....
Tyvärr blev bilen ännu oroligare med dom, så jag kör utan och castern är åt #¤&#¤&
Jag har också shims. Blir den oroliga av dem? :shock: :?:
Om man tänker en cykel. Är framgaffeln för rak blir cykeln orolig i styrningen. Om den lutar mer så blir den mer behaglig och man kan cykla utan att hålla i styret. För mycket blir den svårstyrd (chopperstuk).
Det borde ju vara likadant med framvagnen? Eller?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Magoo
Moderator
Posts: 8346
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Orolig styrning

Post by Magoo » Thu 11 Sep 2014, 06:20

i min rödes fall så har jag ju sänkt bra mycket mer än vad som kan rekommenderas, dvs ALLA vinklar utom toe-in är år fanders...
Jag tror snarare att i mitt fall så gjorde shimsen att jag hamnade prick på den punkten när det är som värst...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Post Reply