Orolig styrning
Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Orolig styrning
Varför beter sig styrningen oroligt?
Dels har jag lite glapp i styrväxeln, det är jag medveten om, men när rattvridningen får lite motstånd så överstyr bilen
(likt en gokart).
Är det hela på grund av: kort hjulbas, lätt vikt, felaktig hjulinställning (statiskt justerad enligt diskussionstrådar i forumet), fel vinkel på rattstång i förhållande till styrsnäcka, liten ratt eller något annat?
Den självstyr inte, så den går bra rakt fram, men vill vingla till vid hålor (bumpsteer) där jag dock får uppfattningen att det är bakhjulen som svajjar till?
Hade varit skönt att få ordning på det onödiga obehaget.
Ni som kör på strippen i ~150 km/h! Har ni liknande upplevelser?
Dels har jag lite glapp i styrväxeln, det är jag medveten om, men när rattvridningen får lite motstånd så överstyr bilen
(likt en gokart).
Är det hela på grund av: kort hjulbas, lätt vikt, felaktig hjulinställning (statiskt justerad enligt diskussionstrådar i forumet), fel vinkel på rattstång i förhållande till styrsnäcka, liten ratt eller något annat?
Den självstyr inte, så den går bra rakt fram, men vill vingla till vid hålor (bumpsteer) där jag dock får uppfattningen att det är bakhjulen som svajjar till?
Hade varit skönt att få ordning på det onödiga obehaget.
Ni som kör på strippen i ~150 km/h! Har ni liknande upplevelser?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Orolig styrning
Jag besiktigade "Hebben" i förrgår, U.A., men när jag kör på ett litet gupp med ena hjulet börjar hela framvagnen "wobbla" - och ratten är bara att släppa....
Något glapp hittade jag inte heller, men misstänker styrsnäckan och största anledningen; styrdämparen är "slut" (men det sitter ju egentligen ingen alls på 1955 års mod...?)
Något glapp hittade jag inte heller, men misstänker styrsnäckan och största anledningen; styrdämparen är "slut" (men det sitter ju egentligen ingen alls på 1955 års mod...?)
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Orolig styrning
Hmm, Hebben har väl ändå ganska styvt chassie, iom cabbe? Kan det annars vara pga vridningar/krängningar i chassit?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Orolig styrning
Har du kollat styrdämparen?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Orolig styrning
Den sitter där!
Den skall väl bara "stabilisera"(eller vad man säger) styrningen. En så att säga tröghet i rörelsen.
Som en stötdämpare......bara dämpa rörelsen. Jag kan inte påstå att jag tycker ratten går extremt lätt.
Jag kan dessutom hålla ratten stilla och köra rakt fram utan oroligheter. Varför mitt "glapp" inte är betydande.
Men om jag rör ratten 3 cm händer nästa ingen ting. Mycket liten hjulrörelse men dock svängrörelse. Men rör jag 1 cm till girar bilen i sidled. Som om det var en utväxling. (Hjulrörelsen ökar i kvadrat mot rattrörelsen
)
Mettis: Du byggde om din styrning med brickan som förlängde pitmanarmen. Innebär det inte att styrningen blir "aggressivare" (överstyrd)? Mer svängrörelse på mindre rattrörelse?
Kan vinkeln på styrsnäckan påverka? Jag har vinklat ner snäckan lite(ca 2-5mm och justerat hjulvinklarna efter det)
Jag gjorde det för att kunna få ratten lägre utan att få en "brytvinkel" på Hardyskivan; innan jag satte kardanknut. Sen bara satt allt kvar som innan.

Som en stötdämpare......bara dämpa rörelsen. Jag kan inte påstå att jag tycker ratten går extremt lätt.
Jag kan dessutom hålla ratten stilla och köra rakt fram utan oroligheter. Varför mitt "glapp" inte är betydande.
Men om jag rör ratten 3 cm händer nästa ingen ting. Mycket liten hjulrörelse men dock svängrörelse. Men rör jag 1 cm till girar bilen i sidled. Som om det var en utväxling. (Hjulrörelsen ökar i kvadrat mot rattrörelsen


Mettis: Du byggde om din styrning med brickan som förlängde pitmanarmen. Innebär det inte att styrningen blir "aggressivare" (överstyrd)? Mer svängrörelse på mindre rattrörelse?
Kan vinkeln på styrsnäckan påverka? Jag har vinklat ner snäckan lite(ca 2-5mm och justerat hjulvinklarna efter det)
Jag gjorde det för att kunna få ratten lägre utan att få en "brytvinkel" på Hardyskivan; innan jag satte kardanknut. Sen bara satt allt kvar som innan.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Orolig styrning
Jag tror jag löst det! I alla fall teoretiskt.....
Bump steer! På bakvagnen! Har läst mig till att fel Caster och Toe Out skapar bump steer på bakhjulen. Precis så upplever jag det. Så en bakvagnsinställning kanske inte skulle skada. Det är inte gjort efter demonteringen. Inte så noga bak trodde jag.
Framvagnen har jag justerat så den känns bra. Dock det där "glappet" i styrsnäckan som troligen är slitage på snäckskruven för justerar jag till den blir det för hårt i vissa läge. Får kolla det längre fram.
Bump steer! På bakvagnen! Har läst mig till att fel Caster och Toe Out skapar bump steer på bakhjulen. Precis så upplever jag det. Så en bakvagnsinställning kanske inte skulle skada. Det är inte gjort efter demonteringen. Inte så noga bak trodde jag.

Framvagnen har jag justerat så den känns bra. Dock det där "glappet" i styrsnäckan som troligen är slitage på snäckskruven för justerar jag till den blir det för hårt i vissa läge. Får kolla det längre fram.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Orolig styrning
Jag har precis samma problem, "bump steer", och mina bakdäck ser ut att ha ganska hög castervinkel (blev det rätt?). Vilken vinkel bör man ha och hur ställer man den? Jag är en fullständig rookie 

| VW Buggy 1500 -67 |
Re: Orolig styrning
antar att det är camber du syftar på...
det du kan justera i bak är just camber (höj/sänk bilen) och toe-in om jag minns rätt...
finns rephandbok länkad i howto om detta.
det du kan justera i bak är just camber (höj/sänk bilen) och toe-in om jag minns rätt...
finns rephandbok länkad i howto om detta.

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Orolig styrning
Camber eller caster......
Inte lätt att skilja på. Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel) och Toe in/out kan justeras med de tre skruvarna som fäster svärdet i bakaxeln(bakaxeln justeras framåt/bakåt).
KPI (king pin inclination/SAI) och Caster är oväsentligt eftersom hjulet inte är styrbart. Förklaring av begreppen;
http://waystoworld.com/2013/03/steering ... &gsc.tab=0
https://www.youtube.com/watch?v=PVGnLI9Fx1Y
https://www.youtube.com/watch?v=_D_vg8gnMms
Mått och förfarande finns i verkstadhandböcker i HpwTo.
Där påstås iof att caster inte kan justeras vilket är "fel" då det finns castershims. KPI kan dock ej justeras.

KPI (king pin inclination/SAI) och Caster är oväsentligt eftersom hjulet inte är styrbart. Förklaring av begreppen;
http://waystoworld.com/2013/03/steering ... &gsc.tab=0
https://www.youtube.com/watch?v=PVGnLI9Fx1Y
https://www.youtube.com/watch?v=_D_vg8gnMms
Mått och förfarande finns i verkstadhandböcker i HpwTo.
Där påstås iof att caster inte kan justeras vilket är "fel" då det finns castershims. KPI kan dock ej justeras.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Orolig styrning
nånstans i nån låda torde jag ha en uppsättning castershims...casteshimsen är för framvagnen....
Tyvärr blev bilen ännu oroligare med dom, så jag kör utan och castern är åt #¤&#¤&
Tyvärr blev bilen ännu oroligare med dom, så jag kör utan och castern är åt #¤&#¤&

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Re: Orolig styrning
Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?kg-student wrote:Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel)
¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
Re: Orolig styrning
Det är minst trettio år sedan jag mekade med tjockbubbla, men det är väl likadant både för caster och camber, shimsbrickor ute vid/under fästena för de yttersta lagren, spindlarna, fast innanför olika fästpunkter då.Buggsan wrote:Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?kg-student wrote:Men camber justeras genom att höja/sänka fjädringen (jag vet inget annat sätt på VW med swingaxel)
Jag skall inom kort ta vara på en sådan bakvagn, säg till om det är något du/ni behöver, skrotar en hel 1303 från -75, en del grejer är redan tingade.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
VW Buggy 1600 -68.
Re: Orolig styrning
Kontakter/kablage från bakom rattstången är alltid mkt bra att ha 


http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
- kg-student
- Posts: 3122
- Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
- Location: Helsingborg
Re: Orolig styrning
IRS har jag ingen erfarenhet av så det vet jag inte.Buggsan wrote:Menar du att det finns nåt bra sätt, som jag har missat, att justera på IRS..?
Jag har också shims. Blir den oroliga av dem?Magoo wrote:nånstans i nån låda torde jag ha en uppsättning castershims...casteshimsen är för framvagnen....
Tyvärr blev bilen ännu oroligare med dom, så jag kör utan och castern är åt #¤&#¤&


Om man tänker en cykel. Är framgaffeln för rak blir cykeln orolig i styrningen. Om den lutar mer så blir den mer behaglig och man kan cykla utan att hålla i styret. För mycket blir den svårstyrd (chopperstuk).
Det borde ju vara likadant med framvagnen? Eller?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Re: Orolig styrning
i min rödes fall så har jag ju sänkt bra mycket mer än vad som kan rekommenderas, dvs ALLA vinklar utom toe-in är år fanders...
Jag tror snarare att i mitt fall så gjorde shimsen att jag hamnade prick på den punkten när det är som värst...
Jag tror snarare att i mitt fall så gjorde shimsen att jag hamnade prick på den punkten när det är som värst...

http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite

Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.