Byta O-ring vid bakhjul-axel.

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Tintinikongo

Byta O-ring vid bakhjul-axel.

Post by Tintinikongo » Sun 26 Jul 2015, 12:26

Hej. Skulle behöva lite råd och moraliskt stöd. Hade ju Buggyn hos en mek förra året. Han gjorde iordning den så att den gick igenom bes. Jag hade inte tid att meka då, och ville köra lite.

Nu har ju olja läckt ut sedan ett tag, vid höger bakhjul. Jag inhandlar packningssats och några nödvändiga verktyg. Har också kollat på Youtube där en VW-mek visar allt pedagogiskt, steg för steg.

Nåväl jag börjar med att ta bort saxsprinten, som dessutom är sönder, bara en pinne kvar. Sätter dit hylsan och förbereder mig på att ta i så jag får blodstörtning. Då tycker jag att hylsan rör sig, innan jag ens satt ditt skaftet. Mycket riktigt, centrum-muttern kan skruvas av med vänster hand. :cry: Vad jag förstår, så har en enda saxpinne hindrat hjulet från att lossna? Meken måste ha dragit åt alldeles för dåligt.

Sedan fortlöper arbetet bra, tills jag skall få av tätringen som är av hårdgummi. VW-meken slår runt kanten med en dorn, och den lossnar på 40 sek. Det funkade inte här, kan man säga. Efter 40 minuters slit med avbitare, mejslar och mattkniv, så fick jag loss fanskapet. Hade liksom etsat sig fast.

Konstaterar vidare att en metallbricka fattas i satsen, nåja, jag fixar till den gamla. Nu försöker jag få i den nya tätringen i "lager-huset". På filmen så knackar mekanikern med 36 mm hylsan. "Ever so gently". Jo visst, kyss mig någonstans. Har smetat fett och försökt knacka ner denna tätring. Efter att ha använt metoder som inte är lämpliga, så har den rört sig några millimeter. Typ en centimeter kvar. Har också skadat tätringen och fjädern som sitter i den, så den är bara att kassera. Min fråga är. Har ni något tips på hur man får ner tätringen utan att skada den? Känns som den är tre nummer för liten. Eller kan man köpa hela lagerhuset komplett, med tätring i? :roll:

Torslund

Re: Byta O-ring vid bakhjul-axel.

Post by Torslund » Sun 26 Jul 2015, 13:47

Låter skumt, ska bara vara att knacka ner med lite kraft. Putsa ytan med smärgelduk vid nästa försök. Och köp delarna från nån som säljer rätta delar.

Tintinikongo

Re: Byta O-ring vid bakhjul-axel.

Post by Tintinikongo » Sun 26 Jul 2015, 19:06

Fick en ide'. Tog metallringen från den gamla tätringen och slog på den. Använder handslägga och träkloss. Har fått ner den hyfsat, men inte helt. De två betongblock jag hade som städ ( 7 cm ) tjocka, de flyttar sig mer än tätringen gör. :(

Packningssatsen är från en erkänd firma.

Post Reply