Axeln på styrsnäckan

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Stisse

Axeln på styrsnäckan

Post by Stisse » Tue 28 Jul 2015, 19:03

Är det nån som vet vad det är för storlek och antal splines på styrsnäckan, jag skall sätta i en ny styrkolumn i min buggy till en Flamming river tilt, men jag behöver styrknutar måste veta dimmersion på axeln, jag har hittat en styrknut med 3/4" 36 splines kan det vara rätt. Hälsningar Stefan Nilsson. Har fått reda på vilken som kan passa det skall gå med 5/8" 36-splines.
Hälsningar Stefan

kg-student

Re: Axeln på styrsnäckan

Post by kg-student » Wed 29 Jul 2015, 20:03

Eftersom axeln även har ett urgröpt spår där skruven löper går det med "fel" antal splines om dimensionen är någorlunda rätt. Mät hålet och mät axeln och jämför så de passar. Jag har en med få splines som sitter på min rattaxel och det funkar bra.
no-09 001.jpg
Vill du ta reda på hur många splines jag har är det en rattaxel från Skoda Oktavia.
Annars kan du ta plattan som Hardyskivan sitter på och göra en anslutning (svetsa e dyl). Då vet du att det passar. Eftersom jag varit delaktig i båda konstruktionerna vet jag att de funkar.
RattaxelAlex.jpg
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 29 Jul 2015, 22:19

KG, det ser så rent och blankt ut att man först tror att du snott delar från din hylsnycketsats och monterat dit... :lol:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Stisse

Post by Stisse » Sat 01 Aug 2015, 19:52

När man monterar styrsnäckan vilken vinkel är att föredra, jag har inga tappar som det sitter original dom är bortslipade, skall man sträva efter att styrstagen skall vara så raka som möjligt eller lite uppåt spelar det någon roll med tanke på bump Steer.Mina sitter nu ganska rakt utan att det tar i någonstans.
Hälsningar Stefan

kg-student

Post by kg-student » Sun 02 Aug 2015, 09:19

Rattaxellinjen skall vara så rak som möjligt för att inte påfresta hardyskivan för mycket. Det kan på en buggy innebära att snäckan blir något nedvinklad jfr original. Men det tror jag inte påverkar styrningen och/eller bumpsteer något nämnvärt. Det handlar om så små mått.
Har du eller skall du sätta rattaxelknut kan du vinkla ned ratten lägre men bör då behålla styrsnäckan i normal vinkelmontering. Knutarna tåler vinkelbelastning mer än hardyskivan.
Varför har du inga "styrtappar" kvar?
Har någon tagit bort dem för att ändra vinkeln till "buggyläge"?
Har buggyn betett sig som bumpsteer?
Annars behöver du nog inte vara orolig för det.
Om framvagnen är sänkt på något sätt(genom torsionen eller spindlar) är ändå geometrin förstörd och du löper större risk för bumpsteer än om du vinklar snäckan lite. Med knutar kanske du kan vinkla upp snäckan för att motverka sänkningsgeometrin lite?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.

Stisse

Post by Stisse » Sun 02 Aug 2015, 13:56

Föregående ägare har tagit bort tapparna på undersidan bara tapparna kvar på översidan, bytat styrsnäckan och skall byta till en ny styrkolumn till en flaming river tilt missade att markera upp styrsnäckan innan jag tog bort den gamle. Nu är styrstagen ganska raka ligger ej imot någonstans, eftersom jag ej märkte upp styrsnäckan innan jag tog bort den gamle så är jag ej säker på vinkeln, jag skall köra med knutar.buggyn är ej sänkt vad jag vet.
Hälsningar Stefan

kg-student

Post by kg-student » Sun 02 Aug 2015, 22:59

Ok. Sträva då efter att rattaxeln och axeln på styrsnäckan skall bilda en så rak linje som möjligt när ratten sitter i ett för buggy vanligt läge.
Markera/sätt fast snäckan. Och vinkla därefter rattaxeln och tiltmodulen efter behag.
Men om du har allt inställt så att du tror det blir bra kan du prova så.
Förresten så finns det ju stoppar för pitmanarmen. En skruv åt vä och en åt hö. Träffar pitmanarmen dessa är vinkeln rätt eller väldigt nära.

Stisse

Post by Stisse » Mon 03 Aug 2015, 18:51

Dom har plockat bort stopparna för pitmanarmen, som det sitter nu så är axeln för styrsnäckan lägre än rattaxeln och styrstagen ligger nära chassit utan att ta i och då är de ganska raka, hur mycket kan man höja snäckan utan problem med tanke på styrstagen för man skall väl ha styrstagen så raka som möjligt. jag kommer att köra med knutar.
Hälsningar Stefan

kg-student

Post by kg-student » Mon 03 Aug 2015, 18:57

Då skall du nog vinkla upp snäckan(rattaxeln) Jag trodde du beskrev i ovankant. Jag har ett par cm till godo mellan chassi(napoleonhuvudet) och stagen.
Och jag har vinklat ned min något lite.
Du kan ju alltid prova och se hur den beter sig och ändra sen eftersom du är medveten om det möjliga felet.

Stisse

Post by Stisse » Mon 03 Aug 2015, 20:05

Skall testa och vinkla upp den lite, tackar för alla bra tips man får. Nu när värmen kommit tillbaka vill man ut och köra en runda måste få rätt på styrningen bara.
Hälsningar Stefan

kg-student

Post by kg-student » Tue 04 Aug 2015, 08:27

Se bara till att när tanken är på plats, att det går fritt uppåt också (särskilt om du har originaltank).

Björn J.

Post by Björn J. » Tue 04 Aug 2015, 12:52

kg-student wrote:Se bara till att när tanken är på plats, att det går fritt uppåt också (särskilt om du har originaltank).
Med en jysst slägga och litet finmekanisk justering så fixar man det!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Tue 04 Aug 2015, 18:58

Vi mekar inte spårvagnar nu!!!!! :lol: :lol:

G Man

Post by G Man » Mon 12 Sep 2016, 18:06

Flaming river tilt?

G Man

Post by G Man » Tue 13 Sep 2016, 06:30

Ok hitta..Styrkolumn. :lol: beställde du från usa? får man fråga total kostnad?

Post Reply