Torisionsstav?

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Björn J.

Torisionsstav?

Post by Björn J. » Wed 11 May 2016, 12:23

Jag tror jag har kört sönder min vänstra torsionsstav , i samband med en närkontakt av en anfallande trottoarkant.
Magoo noterade ju att jag redan förra sommaren hade lätt slagsida åt vänster, särskilt vid acceleration, nu slår islagsgummit i sitt mothåll vid minsta lilla gupp. Klart "bad camber" på vänster sida nu och en skev fälg gör inte saken bättre.
Jag minns inte hur man gör när man byter dessa stavar, finns dom att köpa nya, finns det olika längd, är det olika på höger och vänster sida?
Kan det djälkas och sitta fast så in i helskotta, och den första frågan sist, kan dom gå av?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

mettis

Re: Torisionsstav?

Post by mettis » Wed 11 May 2016, 16:46

Jag har inte hört om någon som.... -men visst kan dom väl gå av ?

De finns i olika längd, beroende på årsmodell ("genomgående locket, eller platt lock"?) samt olika diametrar.

Om du skall byta/köpa är det säkert ett par - och du köper/byter bägge, men längden skall ju stämma med dina bärarmar ,-)

Björn J.

Re: Torisionsstav?

Post by Björn J. » Wed 11 May 2016, 22:51

mettis wrote:Jag har inte hört om någon som.... -men visst kan dom väl gå av ?

De finns i olika längd, beroende på årsmodell ("genomgående locket, eller platt lock"?) samt olika diametrar.

Om du skall byta/köpa är det säkert ett par - och du köper/byter bägge, men längden skall ju stämma med dina bärarmar ,-)
Om inte du själv råkat ut för sådant axelbrott eller hört nån annan som gjort det är jag lugn 8) , då är det mer osannolikt att det som hände i Harrisburg faktiskt hände där och inte här, eller om en himla massa apor med var sin skrivmaskin tillsammans verkligen kan skriva en hel roman...

www.wikipedia.org/wiki/Satsen_om_oändligt_många_apor
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Satsen_ ... många_apor
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply