Page 1 of 1

end bumber gummi

Posted: Wed 24 Aug 2016, 08:41
by G Man
Ska det va så litet mellan rum :?:

Re: end bumber gummi

Posted: Wed 24 Aug 2016, 11:09
by Björn J.
Kallas på svenska "Genomslagsgummi" eller "genomslagsdämpare".

Mellanrummet beror ju på hur dina torisionsstavar är ställda, vridna.
Om bilen är sänkt så blir ju mellanrummet litet, och tvärt om den är hissad.

Upplever du detta som ett problem? slår det igenom då du passerar exempelvis ett väggupp?

Re: end bumber gummi

Posted: Wed 24 Aug 2016, 11:57
by G Man
He ha hi nja väntar fortfarande på soppa pump. har inte enns startat den :P . mest nyfiken bara....

Re: end bumber gummi

Posted: Sat 27 Aug 2016, 20:13
by Björn J.
Jag kollade på din bild en gång till.
Med den bilen skall du nog inte passera vägbulor snabbare än 20km/h, om ens det, det kommer att slå emot!

Re: end bumber gummi

Posted: Sat 27 Aug 2016, 22:48
by G Man
oki bra att veta...

Re: end bumber gummi

Posted: Sun 28 Aug 2016, 14:03
by Buggsan
Blir torsionsstavarna slitna med tiden, eller är det bara dämparna..? Upplever nämligen att bilen säckar mer å mer för varje år, å allt kan ju inte bero på airbagen som sitter i förarstolen.

Re: end bumber gummi

Posted: Sun 28 Aug 2016, 14:32
by G Man
bra fråga. någon som vet?

Re: end bumber gummi

Posted: Mon 29 Aug 2016, 08:48
by Magoo
Buggsan wrote:Blir torsionsstavarna slitna med tiden, eller är det bara dämparna..? Upplever nämligen att bilen säckar mer å mer för varje år, å allt kan ju inte bero på airbagen som sitter i förarstolen.
tror nog att dina dämpare är en av orsakerna, har inte varit med om "slitna" torsionsstavar, men de tär ju iofs inte omöjligt att materialet blir lite tänjt...

Re: end bumber gummi

Posted: Mon 29 Aug 2016, 18:43
by Buggsan
Magoo wrote:
Buggsan wrote:Blir torsionsstavarna slitna med tiden, eller är det bara dämparna..? Upplever nämligen att bilen säckar mer å mer för varje år, å allt kan ju inte bero på airbagen som sitter i förarstolen.
tror nog att dina dämpare är en av orsakerna, har inte varit med om "slitna" torsionsstavar, men de tär ju iofs inte omöjligt att materialet blir lite tänjt...
Har ju inte haft lös de bakre dämparna. Men om de fungerar precis som fram så hjälper de ju inte direkt till att lyfta bilen, utan mer bara att göra rörelserna lite segare. Men ska ta å ringa upp till Marre å höra med honom vilka han rekommenderar nån dag när jag får en stund över.

Re: end bumber gummi

Posted: Tue 30 Aug 2016, 07:25
by Magoo
helt rätt, en dämpare lyfter inte bilen, den dämpar svängningen.... dock... är de säckiga så kan det bli den effekten (kolla gamla volvo240 t.ex)

Re: end bumber gummi

Posted: Sat 03 Sep 2016, 07:54
by G Man
hittade en mystisk klack på bakre innfäst..är det orginal eller är det bara för att förhindre fullt svingande på bladet? tycker även att avsåndet melan end bumber gummit och stopet i upp hisat läge är litet..Men vet ej. någon som vet?

Re: end bumber gummi

Posted: Sat 03 Sep 2016, 08:36
by Magoo
Klacken är inte orginal, men jag tror int du vill ta bort den då det skulle innebära HEMSKA kurvtagningsegenskaper (ena däcken kränger sig under bilen)

Re: end bumber gummi

Posted: Sat 03 Sep 2016, 10:18
by G Man
Njaa tänkte nog inte ta bort .Och jag reffade till den där lilla extra biten.Jag vill nog ha fult swing på den :men vet som sagt inte hur mycke orginal rörelsen är= hur tjock klacken ska va? så info om det vore snällt..Men magoo du säger den är tjockare än orginal?

Re: end bumber gummi

Posted: Mon 05 Sep 2016, 21:04
by mettis
Man svetsar dit en sådan "klack" för att inte innerhjulet skall "vika in sig" när du svänger.
Gör man en "älgundanmanöver" med en VW så välter den...eller iallafall lättar på det yttre bakhjulet.

Ett utfjädrinsstopp, alltså. Hissar du upp Buggyn/VW'n skall bakhjulen vara vertikala pga "klacken"....

Genomslagsgummit går att såga av en bit.....

Re: end bumber gummi

Posted: Tue 06 Sep 2016, 07:15
by G Man
ok