Spindel/ledbult

Här ställer du frågor om bottenplatta, fram-/bakvagn, styrning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Stisse

Spindel/ledbult

Post by Stisse » Wed 09 Aug 2017, 18:54

Hej det är så att jag har problem med trög styrning på buggyn har en ny styrsnäcka och den går lätt, alla styrleder är nya upptäckte att hjulspindlarna går trögt på bägge sidor, jag har provat att smörja upp det utan resultat så här ser hjulspindlarna ut. Hur svårt är det att fixa det, är inget glapp i dom är det en sådan sats som denna jag behöver, http://www.classicvw.se/spindel-ledbult ... cts_id/327.
Attachments
image.jpeg
Hjulspindel buggy 65 års modell
Hälsningar Stefan

mettis

Re: Spindel/ledbult

Post by mettis » Fri 11 Aug 2017, 00:32

Är det "inget glapp" (ovanligt!) på din ledbultsframvagn, så är den 1; ihoprostad eller 2: fel ihop shimsad, "renoverad" alltså.

Skall finnas ett litet spel i alla shims så fettet kommer in, framvagnen skulle smörjas var 250mil på dessa.....

När man byter spindelled, måste man brotscha bronsbussningarna efter de pressats i, kanske är det här felet ligger?
Annars kan ju shimsbrickorna placerats fel? Man kan inte "ställa in" hjulvinkeln med dessa, utan de skall vara till antal som VW verkstadshandbok visar.

Googla lite, och sök på Boxerville så får du nog tips ?

Stisse

Re: Spindel/ledbult

Post by Stisse » Fri 11 Aug 2017, 20:18

Japp det är i bronsbussningarna som det går trögt, vet ej om han som hade den innan har gjort det ordentligt för det går så trögt att ratten ej går tillbaks som den skall, grejerna är nog nya annars för det var lätt att demontera fick ut dom stora bussningarna skall bara pressa ut det andra med till ledbulten. Skall se om jag kan få tag i en som kan brotcha bussningarna.
Hälsningar Stefan

Post Reply