Huven

Har ställer du frågor om kaross, plastning, vindruta samt inredning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Torslund

Huven

Post by Torslund » Sun 18 Sep 2011, 09:31

Är huven fastsatt på bugys så att man kan bulta lös den? Rutramen sitter i den men är det tanken att det ska gå att lossa och lyfta bort så man kommer åt under?

Cheezez

Re: Huven

Post by Cheezez » Sun 18 Sep 2011, 10:45

Smaksak som skiljer sig från buggy till buggy. Vissa har huvar som enkelt kan lossas, vissa bygger om huven så att den är öppningsbar och vissa plastar fast dem så det inte går att öppna. Själv har jag en lösning där jag lossar två bultar i bakkant under instrumentbrädan och två stycken i bakkant. Rutramen sitter bultad i huven och jag kan då lyfta bort med allting på plats. Det som är drygt är att lossa instrumentbrädan och tanklocket som sitter dumt bultade, men antar att jag inte skall klaga då det är gjort på 10min.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Sun 18 Sep 2011, 13:59

min röde ligger fast med 2 snäppfästen i bakkant.
Den blåe är skruvad med 15 cm mellanrum...

Har även sett ihopplastade. KGstudent har sin öppningsbar...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Torslund

Post by Torslund » Sun 18 Sep 2011, 15:15

Så då bygger man om så det passar en själv, och bilprovningen har ingen åsikt?

Ducce

Post by Ducce » Sun 18 Sep 2011, 16:07

Tror inte att bilprovningen har nån åsikt så länge den sitter fast och inte lossnar vid en kraftig inbromsning :mrgreen:

På min sitter huven fast med två bultar i framkant undertill, och två i bakkant. rutramen sitter fast i huven och följer med när man lufter av huven, men precis sim på Magoos så måste jag lossa instrumentbrädan (lite jobbigt). Sen måste även kablarna till torkaren och påfyllningsslangen lossas, men det är gjort på en kvart.
Arbete är tillflykten för människor som inte har något bättre att sysselsätta sig med.

MIN PROJEKTTRÅD

Torslund

Post by Torslund » Sun 18 Sep 2011, 17:36

Lutar åt att göra en instrumentbräda som inte behöver följa med. Den i plast ser ändå tråkig ut. Torkarna kan följa med, snabbkoppling på strömen bara. Tanklocket måste göras om redan nu så då kan man göra den smartare.
Sen blir elsystemet åtkommligt, framvagnen åtkommlig mm.
Nån som har flyttat tanken bak?

Cheezez

Post by Cheezez » Sun 18 Sep 2011, 18:07

Torslund wrote:Lutar åt att göra en instrumentbräda som inte behöver följa med. Den i plast ser ändå tråkig ut. Torkarna kan följa med, snabbkoppling på strömen bara. Tanklocket måste göras om redan nu så då kan man göra den smartare.
Sen blir elsystemet åtkommligt, framvagnen åtkommlig mm.
Nån som har flyttat tanken bak?
Nackdelen med att flytta tanken bakåt är att det redan innan är väldigt lite vikt i/på framvagnen. Dock ser det väldigt bra ut med en s.k Moon-tank i lastutrymmet och jag kan ju spoila att jag har en liggandes i garaget just nu för att testa hur det skulle se ut på min buggy. Fick låna den av en polare som har ett avstannat hotrod projekt och eventuellt hade andra planer för tanken. Så skall prova hur det ser ut i vår när bågen svetsats klar.
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Torslund

Post by Torslund » Mon 19 Sep 2011, 00:09

Cheezez

Post by Cheezez » Mon 19 Sep 2011, 11:04

Nja, jag har en mindre modell som skall sitta monterad lägre ner mellan stöttorna i bågen (om jag skall köra med tanken bak dvs). Den du länka är en kille i USA som bygger och är faktiskt riktigt prisvärda om man jämför med vad dem små moontankarna kostar nya. Tror du hittar honom om du söker på "moon gas tank" eller liknande på ebay.com

Post Reply