Huvens passform

Har ställer du frågor om kaross, plastning, vindruta samt inredning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Huvens passform

Post by Skurt » Thu 03 Jan 2013, 23:00

Min huv har tidigare legat och "gnagt" lite på karossen vilket resulterat i skavmärken och allmänt trista saker. Har någon lite bilder på hur era huvar sitter monterade? Min enda infästning är framtill bakom regplåten. Ligger du under bilen skruvar du två bultar rakt upp där huven "svänger in" så att säga. Detta känns som för lite fästpunkter. Måste ju vara tanken att det ska vara fler?

Mitt mål är att hitta en lösning som får huven att inte ligga och skava för mycket mot karossen, men fortfarande har en bra passform.
Projekt rädda bubblan -66

User avatar
Cheezez
Posts: 664
Joined: Sun 05 Apr 2009, 09:12
Location: Avesta // Dalarna

Re: Huvens passform

Post by Cheezez » Thu 03 Jan 2013, 23:13

Vette tusan var mina sista bilder på buggyn tog vägen innan jag skickade den till Norge, men det du beskriver var det sista jag åtgärdade den säsongen. Löste det enkelt genom att sätta en vanlig tätningslist som man brukar hitta runt bagageluckan på många bilar på huven så den låg med tätningen mot karossen som en dämpare. Hade min huv skruvad i fram vid regplåten tillsammans med framvagnsbultarna och sedan bak med bultar som satt med förstyvningen för rattstången. Många har bara plaststroppar bak eller ingen infästning alls. Så tror inte det behöver vara något jätteavancerat.

Åk till skroten och spana runt lite så skall du hittar någon smidig list som du kan ha emellan.
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Skurt
Posts: 240
Joined: Tue 19 Jun 2012, 15:54
Location: Halmstad

Re: Huvens passform

Post by Skurt » Thu 03 Jan 2013, 23:17

Tack för tipset! Borde säkerligen gå att köpa en ny tätningslist någonstans. Kanske till och med går att lösa med tätningslist avsett till ytterdörrar? Ska kolla runt!
Projekt rädda bubblan -66

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Huvens passform

Post by Magoo » Fri 04 Jan 2013, 10:39

på min röde har jag ingen list... och huven är fäst med 2 gummistroppar i bakkant. Fram viker den ju runt karossen. Håller för 130 km/h utan problem.
den blåe är skruvad fantamig överallt....
på den jag bygger kommer det ligga list + strategiska förskruvningar
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Huvens passform

Post by Björn J. » Fri 04 Jan 2013, 15:55

Låter enkelt.
Min huv sitter "bara" fast med två bultrar på varje sida i rutramen, rutramen är ihopsvetsad med störtbågen, störtbågen har två tvärstöttor bakåt.
För att lyfta på huven måste jag skruva loss rutramen 4 x M8, bågen, 2 x M10, och dessutom tvärstöttorna där bak 4 x M10, sedan lyfta bort hela detta paket.
Efter det måste jag vrida bort strålkastarna, och demontera torkarmekanismen och tanklocket.
Det är väldigt frestande att sätta vinkelkapen, multikuttern och sticksågen i huven och skapa en framlucka med två rostfria/syrafasta båtgångjärn (=walk-iron on swinglish), men vem har sagt att saker och ting skall vara enkelt? Ohm, Murphy eller Citroëns tekniker?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator
Posts: 8312
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Huvens passform

Post by Magoo » Fri 04 Jan 2013, 16:04

jo, lamporna måste väck...
har funderat LÄNGE på hur man skulle kunna göra en lucka, men vi får se vad som kommer att ske... inte mycket plats därunder som kan motivera det.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Huvens passform

Post by Björn J. » Sat 05 Jan 2013, 01:58

Magoo wrote:jo, lamporna måste väck...
har funderat LÄNGE på hur man skulle kunna göra en lucka, men vi får se vad som kommer att ske... inte mycket plats därunder som kan motivera det.
Ja göra två snitt, ett bakom lyktorna och ett framför spolarmunstycket, och sätta fast med läderimitation eller halvårs.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Björn J.
Posts: 3866
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Huvens passform

Post by Björn J. » Sat 05 Jan 2013, 02:40

Björn J. wrote:
Magoo wrote:jo, lamporna måste väck...
har funderat LÄNGE på hur man skulle kunna göra en lucka, men vi får se vad som kommer att ske... inte mycket plats därunder som kan motivera det.
Ja göra två snitt, ett bakom lyktorna och ett framför spolarmunstycket, och sätta fast med läderimitation eller halvårs.
Ipod med ett helt 7kt felstavningsprogram.
Läderimitation och huvlås skall det vara!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply