Färgval

Har ställer du frågor om kaross, plastning, vindruta samt inredning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Magoo
Moderator

Färgval

Post by Magoo » Fri 04 Jan 2013, 14:18

I denna tråd tycker jag vi postar färgtips (med bilder!!!)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Skurt

Re: Färgval

Post by Skurt » Fri 04 Jan 2013, 15:21

Gjorde detta för ett litet tag sedan när jag funderade på färger. Kanske kan ge folk en liten uppfattning åtminstone?

Om någon vill ha sin buggy i en annan färg så länka en bild i tråden så kan jag fixa det. Kan vara bra att samla alla möjliga färgförslag här! (Speciellt eftersom jag själv inte bestämt mig riktigt ännu).

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Projekt rädda bubblan -66

Cheezez

Post by Cheezez » Fri 04 Jan 2013, 16:31

Magoo wrote:jag har aldrig sett svart med flake.. nån som har bilder på det?
Inte helt hundra om du menar svart flake eller flake på svart bas. Min motor var flake på svart bas om du kommer ihåg hur den såg ut. Var ifs väldigt mycket röd glowble så effekten vart som tydligast när man tog bort den från solljuset och den vart nästan svart.

Har inga jättebra exempel men dessa bilder var från min gamla tråd (Bör tilläggas att flake är nog bland det svåraste man kan fotografera för att ge en rättvis bild av en lackering):

Image

Image

Image
- Bara för att det är svårt betyder det inte att det är omöjligt -
-: Det finns inga genvägar till bra resultat! dock finns det bra maskiner som kan skynda på det hela! :-

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Fri 04 Jan 2013, 17:17

det var svart med svart flake jag ville se.. dvs som metallic fast med flake...
hittade denna, men vetetusan om det är flake eller närbild på metallic...
Image
Image

Skurt

Post by Skurt » Sat 05 Jan 2013, 02:33

Fyller på med lite fler förslag.

Blanksvart
Image

Vit (gjorde den lite hastigt, går att göra bättre, vit är alltid svårast att jobba med i PS)
Image

och en ljusgrå som jag fick ett PM om att göra, dock kunde jag inte få den "mattare" än såhär.
Image
Projekt rädda bubblan -66

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 07 Jan 2013, 13:07

:twisted: Du har glömt att färgmatcha tärningarna! :twisted:

Annars ser det väldigt bra ut!, försökte göra samma sak med vår husfasad innan huset skulle målas om, gick åt helskotta, ja photoshoppamndet alltså, men huset blev bra i Demidekks "hästhov" alltså en ljusgyl nyans.

Jag tror att buggys gör sig bäsat i klara färger, såom; televerksorage, postgult, brandbilsrött, spårvagnsblått, mambagrönt, papegojblått (den norska varianten) ... och för att travestera en viss sportreporter med defekt färgseende... blåbärslila, ljusvitt etc...

Ilsket grön... känner jag för idag, det som folk felaktigt kallar för "neongrönt", neongasen blir alltid röd i neonrör så det blir litet Bengt Grive det med. Jag kallar det nog "Mambagrönt" efter reptilen eller möjligen preventivmedlet med samma färg.

Jag hade en gång en 1302:a i "babyblått" med vita fälgar, den färgen är nog inte så dum på en buggy.
Guldmetallic hade en 1303S som jag hade, mina filmintresserade kompisar kom körde hisingsproducerade bilar, kallade den för "guldbaggen". Svärfar hade för övrigt en K70 i samma färg... åååh vad jag saknar K70! det måste vara VW´s mest misslyckade modell. Den gick som på räls...

Färgen "SJ-brunt" passar bäst på gamla ellok, till och med SJ har ju övergivit den kulören, inte så kul precis, det är för övrigt samma nyans som Plastic Padding har i sin grundfärg på spräjburk.

Färgen "Nattsvart" antingen matt eller satin, kan det vara någontingen?

Jo jag hittade en färg inte alls olik "televerksorange" när jag nådde ned till gelcoaten på min buggy, över det var det nån signalröd färg och överst en vit lackfärg som flagar bara man drar nageln över den. Men om jag kör riktigt snabbt kanske den yttersta färgen ramlar av i fartvinden...

Jag har sett "pulverslädar" (= sänkta och stylade BMW med ung välklädd och välfriserad man av sydosteuropeisk etnicitet bakom ratten) lackade i någon gulbrunorange färg som skiftar med ljusets infallsvinkel, vad är detta för slags färg?

Men Magoo, om du har lust får du gärna måla om min Boonie i nått käckt dataprogram.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Björn J.

Post by Björn J. » Mon 07 Jan 2013, 13:16

Magoo wrote:det var svart med svart flake jag ville se.. dvs som metallic fast med flake...
hittade denna, men vetetusan om det är flake eller närbild på metallic...
Image
Snyggt, skitsnyggt, eller "superspäjsat". Någonting får mig till att associera till inledningen av "Stjärnornas Krig" bara den flygande texten som fattas...
Kanke ett tema? buggyföraren är iklädd en Darth Vaders hjälm och väser fram ett "I´m Your destiny"... Naturligtvis skall fordonet vara registrerat på Mos Eisly.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Magoo
Moderator

Post by Magoo » Mon 07 Jan 2013, 13:27

ytterligare färgtips (usch, nu börjar jag vela...) nån form av chamelon på svart bas...fast det finns ju en risk att det blir "tattigt"
Image

Post Reply