Hur få av huven?

Har ställer du frågor om kaross, plastning, vindruta samt inredning

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Tintinikongo

Re: Hur få av huven?

Post by Tintinikongo » Wed 01 Jul 2015, 22:30

kg-student wrote:
Björn J. wrote:Om man skall ha en synlig tank så gäller det att den är godkänd med en typskylt på, hörde jag under BugRun bland streetåkarna, i toalettkön... Men en osynlig, eller osynlig originaltank kollar aldrig besiktningstjänstemännen, enligt samma källa, och vad jag erfar av egen erfarenhet.
Dock funderar jag på att bygga in min tank i en -rektangulär- låda, en ledig dag vid stora plåtsaxen och bockningsmaskinen, och ett dussin, eller två, popnitar...
Vad gäller de reglerna handlaar det antagligen enbart om att få lov att köra på banan eller strippen. Jag har inte hör eller läst något om att bensintanken måste vara "mer" godkänd för att den är synlig. Du kan i princip ha en eller flera jeepdunkar till bensintank, eller "båttanken" synlig(eller inklädd), eller gömma under huven vilket leder till mycket jobb för dig med allt det innebär.
Enklast tror jag blir att ta av lyktorna, lyfta huven och bygga något permanent (originaltand eller annat). Men om du vill köra i sommar och skruva i vinter kan du tillfälligt fixa tanken i baksätet.
Du kanske tom kan renovera originaltanken inv genom att rengöra/blästra och skyddsbehandla(med Restom)?
se reportage: http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... anther-600
se produktsida: http://www.restom.se/?gclid=CLjl6NfAscQCFePPcgod1AIAlg
Tack för tips. Har också haft lite funderingar kring tank bakom sätena. Nackdelen är ju, som många säger, att bilen blir ännu lättare i fram. Men det kan ju förstås lösas med lite tyngder fram. Men man missar ju också det enda utrymmet man har, om man lägger tanken bak. Tål att tänka på. Just nu är det 5-liters-plastdunk bakom sätet. :)

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 01 Jul 2015, 22:44

Du kan ju även byta plats mellan batteri och tank.
Det blir ju en viss förlust i spänningsfall i kablarna mellan generator och batteri samt mellan batteri och solenoid/startmotor, men måhända är den förlusten försumbar om man har ordentliga kablar.
Å andra sidan får du mindre förluster till de flesta andra elektriska funktioner då de är placerade framtill i bilen.
Och bensinen får kortare väg till förgasaren... :wink:
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

kg-student

Post by kg-student » Thu 02 Jul 2015, 08:00

Med tanke på det utrymmet som finns under baksätet "runt" växellådan kunde man fått ihop en 80 l tank. Men tyvärr är det väl så att batterikablar av den större dimensionen är så infernaliskt dyra. Skall du då ha ? 3m ? som är en ovanlig längd(kanske inte till lastbilar) är väl risken att det tickar pesetas.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 02 Jul 2015, 10:31

Dom där kablarna finns ju att köpa per löpmeter.
En gång fann jag det billigare att köpa grova startkablar där jag sonika klippte av klämmorna på den röde kabeln som jag använde. Swedol har ju kablar.
Jag har ju tillgång till en "spårvagnsverkstad" och i elverkstaden där finns det alltid någon passande längd i kabelskrotlådan, så om du berättar vad det är för längd och dimension så kan jag skicka dig en bit med påpressade kabelskor, men det är ju inte säkert att den kabeln blir röd, den kan bli grå, och godkänd fär 1000v och minst 100A likström, så det blir ju väldigt bra! Dom kablarna håller ett högt isolationsvärde, dubbelisolerade... En sådan lång kabel kan man ju gärna överdimensionera.
Men du bör ändå dra en sådan kabel i ett skyddande hölje, flexslang eller liknande.
Jag kan skicka en bit senare i sommar eller i höst, men jag misstänker att portot kostar lika mycket som en bit du köper på Swedol eller annan lokal bil-elfirma.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Post Reply