Författare Meddelande

<  Motor och drivlina  ~  Vid oljeläckage

InläggPostat: lör 12 aug 2017, 16:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 182Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Att våra snurror markerar revir är väl ingenting som är nytt.

Men jag personligen finner det väldigt irriterande och det blir förödade med tiden om man använder samma parkeringsplats.

Bild
Den lånade bilden demonstrerar nog frustrationen hos så många andra...

Min har varit relativt torr genom åren men efter sommarens service så fick jag besynnerliga problem med oljedropp. Mkt kom från oljelocket. efter en kort tid så tröttnade jag och funderade på vad jag kunde göra.

Chris Valone´s videos på Youtube gav ledtrådar. Han pekade ut typiska läckageställen som kunde tyda på det ena och det andra. Även den överenergiske Youtube-dåren Scotty Kilmer gav mig ett skönt tips då jag började misstänka packboxen bakom svänghjulet:

https://www.youtube.com/watch?v=HTT0sejhoOQ

Idag hissade jag upp den röda agenten på en billyft i en gör-det-själv-hall. Efter att ha smetat silikonpackning på muttrarna vid oljelocket (då det hängde oljedroppar från dem var det uppenbart att det bland annat läckte där) så märkte jag att en mystisk bäck av motorolja som rann längs med blockets utsida. Okej, tänkte jag. Det är säkert dropp från vevhusventialtionen som hittat sin väg ner. Jag torkade bort fläcken på blocket och gick in under motorn igen för att smeta på mer silikonpackning.

Bild
Har detta dykt upp från ingenstans?

När jag sträcker på mig igen så ser jag att samma oljefläck har kommit tillbaka igen - mitt framför näsan på mig. Jag torkar återigen bort detta och upptäcker att en liten liten bit aluminium lossnar. Var på det nu uppenbarade sig:

Bild
Hålet som tittade fram hade näst intill en perfekt, rundad form...

Hålet var mindre än ett knappnålshuvud. Och det klart vid tryck och temperatur så sipprar det ut ordentligt. Jag tror nu att jag funnit orsaken till varför den alltid varit kladdig och oljegeggig på hela undersidan nu. Om detta är en gammal lagning eller liknande vet jag inte. Jag har tittat på andra motorblock varpå de tycks ha någon skum port/öppning där?

Bild
Men vad är det till för?

Så när ni letar oljeläckage - Checka inte bara de "vanliga" ställena. Om man inte ser direkt varifrån det kommer naturligtvis. :)

InläggPostat: lör 12 aug 2017, 21:13
AnvändarvisningsbildInlägg: 539Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Skumt. Men funkar siliconpackning när det redan är oljegegg? Jag hade stora problem med oljeläckage när jag bytte till ett nytt kromat lock till oljesumpen. Fick tappa ut allt flera gånger, och ta Silicon mellan varje packning. Men som jag fattat det, så måste det vara torrt när man smetar på siliconet. Plus att det skall torka innan det kommer olja på smeten. :?

Vet tyvärr ingenting om det mysko hålet i blocket.

Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
2 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori