Författare Meddelande

<  Motor och drivlina  ~  Installera oljetryckskontakt

InläggPostat: tor 28 sep 2017, 18:24
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Så ser den ju ut. Idag har jag en liten mekanisk mätare/klocka som visar hur många bars tryck jag har. Visst det är väl bra men vad hjälper det mig när jag är på vägen och trycket börjar sjunka utan något som varnar eller gör mig uppmärksammad. Lite svårt att titta samtidigt som jag kör.

Nej, ut med mätaren och in med en tryckkontakt eller givare.

... Men hur drar jag kablaget? Jag tänker bara en kabel från kontakten upp till lampan i mätarhuset och sedan klart? Är det så enkelt?

Bild



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 18:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Har du original mätarhus? I så fall ja. Annars behöver du dra en pluskabel till lampan och från lampan till oljekontakten. Kontakten jordar alltså när den ger utslag.



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tor 28 sep 2017, 19:25
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Jag har originalmätarhus. Så lampan i sig får ström därigenom(?)



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: fre 29 sep 2017, 09:14
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
"Ström" flyter det i ledningarna och genom lampans glödtråd först då lampan lyser.
Spänning däremot, har alla tre kontrollamporna (oljetryck, blink, laddning) längst ned i hastighetsmätarhuset när tändningen är påslagen.
Dessutom får de +, positiv spänning, genom en svart kabel, om du har original elssystem kvar i buggyn. Det är förvirrande, och särskilt som dessa tre kontrollampor får plus i sina höljen.. och minus i lödpluppen längst ned som har kontakt med lamphållarens flatstiftskontakt. Brun kabel i VW/Bosch elsystem är minus, svart är ofta plus!

Ja det är så enkelt, en kabel från anslutningen längst ned på kontrollampans hållare till flatstiftsanslutningen på givaren.

Den givaren du nu har, som du visar på bilden, vilken sort är det? till kontrollampa eller till instrument?
Om du skulle ända dig och vill ha både kontrollampa och oljetrycksinstrument skall du ha en annan givare, en med två anslutningar, en till lampan och en till instrumentet.
Alltså, det finns tre typer av dessa givare, en till enbart lampa, en till enbart instrument och en kombinerad modell, med två anslutningar.
(Dessutom finns det givare kalibrerade för olika mätområden, men skit i det just nu!)

Det är aldrig fel att hålla koll på oljetrycket (och temperaturen) på dessa gamla VW-motorer.
Så jag föreslår att du överger tanken i denna tråd och byter givare, och behåller oljetrycksinstrumentet.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: fre 29 sep 2017, 17:39
AnvändarvisningsbildInlägg: 2927Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Jag uppfattade det som att oljetrycksmätaren satt på motorn och det därför var väldigt svårt att kolla trycket under körning. I så fall är det inget alternativ att behålla.
Var finns dessa kombinerade givarkontakter?



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: fre 29 sep 2017, 22:29
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
kg-student skrev:
Jag uppfattade det som att oljetrycksmätaren satt på motorn och det därför var väldigt svårt att kolla trycket under körning. I så fall är det inget alternativ att behålla.
Var finns dessa kombinerade givarkontakter?

VDO har sådana kombinerade givare. Finns där VDO-instrument säljes.
Ett annat alternativ som jag också haft, är att man skruvar i ett T-rör i motorblocket, och i detta skruvar i två givare.
Kanske Biltena har kombigivare också... Art.nr 32263... Dessvärre har den utgått.
Men dom kanske tar in en annan modell.

Sedan är det olika gängor, Mangoo känner till det, men jag vill minnas att det är M-gängor i våra motorblock, och nån anna gänggång i givarna varför man måsta ha en adapter, men inte till VDO-givarna som passar bolt-on.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: lör 30 sep 2017, 15:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 1215Ort: NorrköpingBlev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Originalgängan i blocket är M10x1mm, men till mätarnas givare är det oftast R 1/8".
Man bör inte "tvinga in" om det inte passar.. båda är koniska.


Offline Profil
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 17:42
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
mettis skrev:
Originalgängan i blocket är M10x1mm, men till mätarnas givare är det oftast R 1/8".
Man bör inte "tvinga in" om det inte passar.. båda är koniska.

VDO har givare som passar i den gängan, annars finns det adaptrar.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 10:19
ModeratorInlägg: 8203Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
jag kör och kör tillss det inte går längre ... :)
Nä... rätt givare på rätt plats är det bästa.
Jag har på 2 av mina motorer sk "sandwichadaptrar" vid oljefiltret för att det var enklast...
dock måste man ju ha ett oljefilter då...



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 04 okt 2017, 17:28
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Björn J. skrev:

Ja det är så enkelt, en kabel från anslutningen längst ned på kontrollampans hållare till flatstiftsanslutningen på givaren.


Tackar =)



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: fre 06 okt 2017, 07:54
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Moondrip skrev:
Björn J. skrev:

Ja det är så enkelt, en kabel från anslutningen längst ned på kontrollampans hållare till flatstiftsanslutningen på givaren.


Tackar =)

Ingen orsak, men jag anser fortfarande att du skall ha både instrument och varningslampa.
Det första som händer med dessa gamla VW-motorer, när de blir slitna, är att trycket faller, särskilt i varm motor när man kommer ned på tomgång...
Visaren i instrumenten faller tidigare än lampan tänds.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 18:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Björn J. skrev:
Moondrip skrev:
Björn J. skrev:

Ja det är så enkelt, en kabel från anslutningen längst ned på kontrollampans hållare till flatstiftsanslutningen på givaren.


Tackar =)

Ingen orsak, men jag anser fortfarande att du skall ha både instrument och varningslampa.
Det första som händer med dessa gamla VW-motorer, när de blir slitna, är att trycket faller, särskilt i varm motor när man kommer ned på tomgång...
Visaren i instrumenten faller tidigare än lampan tänds.


Mjo men visaren satt ansluten direkt där kontakten sitter på motorn och inte framme vid instrumentpanelen. så även om trycket hade varit på väg ner så hade jag aldrig märkt det ändå - Förrän det kanske varit försent.



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 10:37
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Moondrip skrev:

Mjo men visaren satt ansluten direkt där kontakten sitter på motorn och inte framme vid instrumentpanelen. så även om trycket hade varit på väg ner så hade jag aldrig märkt det ändå - Förrän det kanske varit försent.

Det låter ju som en mindre intelligent placering, och du är säker på att det var ett oljetrycksinstrument och inte ett som indikerade bränsletrycket? för sådana kan man ju finna ibland, på vissa bilar, i motorrummet.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 17:46
AnvändarvisningsbildInlägg: 190Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Björn J. skrev:
Moondrip skrev:

Mjo men visaren satt ansluten direkt där kontakten sitter på motorn och inte framme vid instrumentpanelen. så även om trycket hade varit på väg ner så hade jag aldrig märkt det ändå - Förrän det kanske varit försent.

Det låter ju som en mindre intelligent placering, och du är säker på att det var ett oljetrycksinstrument och inte ett som indikerade bränsletrycket? för sådana kan man ju finna ibland, på vissa bilar, i motorrummet.


Nejdet var för oljetryck - ca 4.0 bar vid tomgång lämpligt placerad där oljetryckskontakten ska sitta på blocket.



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: mån 16 okt 2017, 08:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 3697Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Moondrip skrev:
Björn J. skrev:
Moondrip skrev:

Mjo men visaren satt ansluten direkt där kontakten sitter på motorn och inte framme vid instrumentpanelen. så även om trycket hade varit på väg ner så hade jag aldrig märkt det ändå - Förrän det kanske varit försent.

Det låter ju som en mindre intelligent placering, och du är säker på att det var ett oljetrycksinstrument och inte ett som indikerade bränsletrycket? för sådana kan man ju finna ibland, på vissa bilar, i motorrummet.


Nejdet var för oljetryck - ca 4.0 bar vid tomgång lämpligt placerad där oljetryckskontakten ska sitta på blocket.

Flytta då fram det instrumenten till instrumentpanelen istället.
Jag har några bilder på mina instrument och givare, men det blir bara en "varvräknare" i bild från Photobucket, då den jäkla firman skall ha en himla massa pengar för att tillåta bildlänkning till sådana här forumsajter.
Så jag lägger således inte ut nån bild...



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
15 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori