Författare Meddelande

<  Motor och drivlina  ~  Oljedropp från sumpen

InläggPostat: tis 13 mar 2018, 18:11
AnvändarvisningsbildInlägg: 2996Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Ha ha. Inte så jag menade men visst underlättar det för oss andra om en gör jobbet och sen bjuder på resultatet. Du gjorde ju grovjobbet och hittade dem...... Utan ditt arbete hade vi/du kanske inte alls hittat och då hade ingen fått torr undersida på motorn. :P Vi kan kalla det teamwork om det får dig att må bättre...... :wink:



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil
InläggPostat: tis 13 mar 2018, 21:23
AnvändarvisningsbildInlägg: 216Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Ahhh nu känns det mkt bättre =)



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 19:12
AnvändarvisningsbildInlägg: 216Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Som utlovat. en vecka senare:

Bild

Blev så nöjd att jag slet ut gamla inredningen, satte in en ny och gjorde om ljud och högtalare. mkt roligare att spendera tid, pengar och ernergi på sånt man vill spendera det på.

Bild

Så kontenta: Problem med oljeläck från sumpen? Prova silikonpackningar!



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: sön 18 mar 2018, 22:55
AnvändarvisningsbildInlägg: 577Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Tack för tipset. Skall inhandlas till nästa oljebyte. Jag hade snustätt på min. Så köpte jag ett nytt kromat lock och satte dit. Det läckte som ett såll. Fick tömma ur oljan och testa 5-6 gånger. Till slut fick jag det tätt. Vill minnas att jag hade pappers-packningar + packnings-silicon mellan varje lager. Sedan dess har jag inte rört det locket.

Hoppas kunna komma iväg till bes. i år med min krångelburk. :)


Offline Profil
InläggPostat: mån 19 mar 2018, 20:15
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tintinikongo skrev:
Tack för tipset. Skall inhandlas till nästa oljebyte. Jag hade snustätt på min. Så köpte jag ett nytt kromat lock och satte dit. Det läckte som ett såll. Fick tömma ur oljan och testa 5-6 gånger. Till slut fick jag det tätt. Vill minnas att jag hade pappers-packningar + packnings-silicon mellan varje lager. Sedan dess har jag inte rört det locket.

Hoppas kunna komma iväg till bes. i år med min krångelburk. :)

Tintin, menar du ventilkåpspackningarna?
Jag har upptäckt att original- och de kromade inte riktigt ser likadana ut, till de kromade av plåt får man lägga i nya frächa korkpackningar som man först penslat in med motorolja, sedan får man sätta upp de där spännfjädrarna i skruvstädet och bocka till dem litet, ja "litet" så det sluter tätt, men bocka inte för mycket då sabbar man korkpackningarna.
Här har jag aldrig testat silkonpaxkningar till ventilkåporna, men vill minnas att Mangoo hade "åsikter" om sådana.
Tipset även till denna tråds skapare naturligtvis!



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 09:59
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
har testat siikonpackningar till kåporna och NEEEJ... de kryper så lätt undan vid miontering.
Jag kör kork, på kromade kåpor kan jag ta lite packningslim så de inte glider iväg. Korken sväller ju av olja, dvs tätar



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 12:02
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Magoo skrev:
har testat siikonpackningar till kåporna och NEEEJ... de kryper så lätt undan vid miontering.
Jag kör kork, på kromade kåpor kan jag ta lite packningslim så de inte glider iväg. Korken sväller ju av olja, dvs tätar

Jag brukar lägga på packningslim bara på ena sidan, den mot ventilkåpan, detta för att det skall vara lättare att montera, man har ju bara två händer.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 10:29
ModeratorInlägg: 8268Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
Björn J. skrev:
Magoo skrev:
har testat siikonpackningar till kåporna och NEEEJ... de kryper så lätt undan vid miontering.
Jag kör kork, på kromade kåpor kan jag ta lite packningslim så de inte glider iväg. Korken sväller ju av olja, dvs tätar

Jag brukar lägga på packningslim bara på ena sidan, den mot ventilkåpan, detta för att det skall vara lättare att montera, man har ju bara två händer.

Precis just så...



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: tor 22 mar 2018, 21:39
AnvändarvisningsbildInlägg: 577Ort: SträngnäsBlev medlem: mån 09 jun 2014, 15:19
Björn J. skrev:
Tintinikongo skrev:
Tack för tipset. Skall inhandlas till nästa oljebyte. Jag hade snustätt på min. Så köpte jag ett nytt kromat lock och satte dit. Det läckte som ett såll. Fick tömma ur oljan och testa 5-6 gånger. Till slut fick jag det tätt. Vill minnas att jag hade pappers-packningar + packnings-silicon mellan varje lager. Sedan dess har jag inte rört det locket.

Hoppas kunna komma iväg till bes. i år med min krångelburk. :)

Tintin, menar du ventilkåpspackningarna?
Jag har upptäckt att original- och de kromade inte riktigt ser likadana ut, till de kromade av plåt får man lägga i nya frächa korkpackningar som man först penslat in med motorolja, sedan får man sätta upp de där spännfjädrarna i skruvstädet och bocka till dem litet, ja "litet" så det sluter tätt, men bocka inte för mycket då sabbar man korkpackningarna.
Här har jag aldrig testat silkonpaxkningar till ventilkåporna, men vill minnas att Mangoo hade "åsikter" om sådana.
Tipset även till denna tråds skapare naturligtvis!


Nej jag menade själva locket till sumpen. Det nya kromade, höll inte tätt som det gamla gjorde. Fast jag har dessa kromade ventilkåpor, och där läcker det alltid. Har kört med både packning och packnings-silicon, men torrt blir det inte riktigt. :?


Offline Profil
InläggPostat: fre 23 mar 2018, 16:55
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Tintinikongo skrev:
Björn J. skrev:
Tintinikongo skrev:
Tack för tipset. Skall inhandlas till nästa oljebyte. Jag hade snustätt på min. Så köpte jag ett nytt kromat lock och satte dit. Det läckte som ett såll. Fick tömma ur oljan och testa 5-6 gånger. Till slut fick jag det tätt. Vill minnas att jag hade pappers-packningar + packnings-silicon mellan varje lager. Sedan dess har jag inte rört det locket.

Hoppas kunna komma iväg till bes. i år med min krångelburk. :)

Tintin, menar du ventilkåpspackningarna?
Jag har upptäckt att original- och de kromade inte riktigt ser likadana ut, till de kromade av plåt får man lägga i nya frächa korkpackningar som man först penslat in med motorolja, sedan får man sätta upp de där spännfjädrarna i skruvstädet och bocka till dem litet, ja "litet" så det sluter tätt, men bocka inte för mycket då sabbar man korkpackningarna.
Här har jag aldrig testat silkonpaxkningar till ventilkåporna, men vill minnas att Mangoo hade "åsikter" om sådana.
Tipset även till denna tråds skapare naturligtvis!


Nej jag menade själva locket till sumpen. Det nya kromade, höll inte tätt som det gamla gjorde. Fast jag har dessa kromade ventilkåpor, och där läcker det alltid. Har kört med både packning och packnings-silicon, men torrt blir det inte riktigt. :?


Ordklyveri...(?) är det verkligen en "sump" där nere i oljetråget?
Jag satte kromat godis litet varstans på motorn, men just det locket bytte jag inte. Hittade ett som var i bra skick, blästrade detta och målade det efter alla konstens regler, antracitgrått, sidenmatt.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: lör 24 mar 2018, 09:51
AnvändarvisningsbildInlägg: 216Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Nej EMPI grejer använder jag aldrig till viktiga delar ty de håller inte kvalite. På the samba forumet menar man även att empi locket till sumpen/silen/tråget är för tjock så pinnbultarna inte räcker till. Jag hade ett nytt lock med tömningsplugg då min ambition är att faktiskt aldrig skruva bort locket igen (under min ägotid iaf)



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: lör 24 mar 2018, 16:50
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Moondrip skrev:
Nej EMPI grejer använder jag aldrig till viktiga delar ty de håller inte kvalite. På the samba forumet menar man även att empi locket till sumpen/silen/tråget är för tjock så pinnbultarna inte räcker till. Jag hade ett nytt lock med tömningsplugg då min ambition är att faktiskt aldrig skruva bort locket igen (under min ägotid iaf)

Okäj.
Tömingsplugg är ju bra! Men man behöver ju göra rent silen ochså, emellanåt, men dukanske har ett oljefilter monterat?
Jag har bara en EMPI-grej, växelspaken, men en massa fett nere vid kulan funkar den tillfredställande.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: sön 25 mar 2018, 18:02
AnvändarvisningsbildInlägg: 216Ort: ÖrebroBlev medlem: sön 06 apr 2014, 20:14
Ja jag har ett separat oljefilter (som jag byter vid varje oljebyte också) =)



_________________
Gammalt jävla skit
Offline Profil ICQ
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 07:52
AnvändarvisningsbildInlägg: 3755Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Moondrip skrev:
Ja jag har ett separat oljefilter (som jag byter vid varje oljebyte också) =)

Vad bra, jag har funderat på sådant också, men aldrig lyckats lista ut vilka grejer man behöver för att kunna koppla in ett sådant. Mangoo förklarade en gång, men jag fattade nog dåligt den dagen(!)



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 26 mar 2018, 08:56
AnvändarvisningsbildInlägg: 2996Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Vad du behöver beror på var du vill ha filtret. Vissa byter bara oljepumpen/locket mot ett kombinerat lock/filterhållare, andra sätter ett lock med in/utgång och placerar filtret vid sidan/bakom. Du kan placera filtret var som helst med hjälp av slangar/rör. Hur du än gör sitter någon oljeinnehållande del utsatt utanför motorn. Antingen filtret eller slangarna.
http://www.classicvw.se/oljepump-hd-med-filterhallare-67-71-8-mm-bulthal-3-bult-kam-/product_details.php/products_id/1864
http://www.classicvw.se/oljepump-maxiflow-71-lock-med-ut-ingang-26-mm-drev/product_details.php/products_id/1867
För egen del tycker jag det smartaste vore att sätta en adapter vid oljekylaren och ta ut ledningar till oljefilter och/eller oljekylare "framför" motorn relativt skyddat.
https://www.paruzzi.com/se/bubbla/motor/oljekylare-oljeslangar/1821/
Jag följer utbud och pris när jag köper/tipsar. Därav ovan länkar. När jag letar jämför jag alltid VWCSP, Classic VW up North och Paruzzi.
Dessa tre brukar skiftas om att ha det jag vill ha till bäst pris. Är jag inte nöjd tillkommer Dalhems, VWimporten. Sen England/USA(dyra frakter).



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 2 av 3
32 inlägg
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron