Överhettad 1600

Moderatorer: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Överhettad 1600

Inläggav GulaFaran » lör 07 jul 2018, 11:48

Har kört min Buggy mycket nu i sommar, nu i hettan över 25 grader och sol verkar den bli överhettad.
och blir svagare och svagare och lägger av efter ca 15-20 körning.
Får den kallna så fungerar den utmärkt.
1600 med 110 kam, planade toppar med större ventiler original förgasare med en ett lättare filter på, förgasarfoten blir iskall också vid körning.
Ett värmesteg uppåt på tänstiften NGK BH6S tror jag det var.
Kromad doghaus (fläktkåpa) utan värmekammaruttag, Original oljekylare i, kromade kylkåpor endast ovanför cylindrarna.
Själva fläktkåpan blir bra varm och även tändspolen (Beru) provade direkt med en kall biltema's blå tändspole utan att det hjälpte.

Förslag på bättre kylning ? Extern oljekylning ?

Vågar inte köra längre stäckor då det varmare än 25 grader, vilket är komiskt på en buggy :lol:
GulaFaran
 
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 13 maj 2013, 10:30
Ort: Upplands Väsby

Re: Överhettad 1600

Inläggav GulaFaran » lör 07 jul 2018, 11:49

15-20 minuters körning skall det vara.
GulaFaran
 
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 13 maj 2013, 10:30
Ort: Upplands Väsby

Re: Överhettad 1600

Inläggav GulaFaran » lör 07 jul 2018, 12:38

Kan detta vara något till att börja med ? Hur fäster man dessa, måsta jag riva något ?

https://vwcustomspeed.com/produkt/Glomplatar-t-321-krom
GulaFaran
 
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 13 maj 2013, 10:30
Ort: Upplands Väsby

Re: Överhettad 1600

Inläggav mettis » mån 09 jul 2018, 01:58

Största "felet" är originalförgasare på den motorn...
Ett par dubbla 40mm krävs. Original insug är den strypning som finns för att inte motorn skall kunna varva (andas..).
Apropå "glömplåtarna", sitter det inga alls på din motor?
Tyvärr måste man skruva loss topplocken för att sätta dit dessa (stötstångsrören är ivägen..) -därav namnet.
Användarvisningsbild
mettis
 
Inlägg: 1247
Blev medlem: tor 26 apr 2007, 20:56
Ort: Norrköping

Re: Överhettad 1600

Inläggav GulaFaran » tis 10 jul 2018, 13:49

Ok, Ja det är en 34 pict-3 original förgasare. Med större munstycken.
GulaFaran
 
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 13 maj 2013, 10:30
Ort: Upplands Väsby

Re: Överhettad 1600

Inläggav GulaFaran » lör 22 sep 2018, 16:39

Hittade felet idag.
Hade en Biltemas bränslefilter en konisk i metall som satt innan bensinpumpen, öppnade den och i där hade packningarna löst upp och bildat en hinna av gegga som tydligen smetade igen passagen och det lilla filtret . Måste ha geggat igen under körning tidigare vid bensinföde.
Köpte en MAN bensinfilter i plast placerade den efter bensinpumpen och samtidigt renoverade jag bensinpumpen med nya packningar, filter, fjädrar,
Går som en klocka igen och bättre på tomgången nu dessutom.
KÖP INTE BILTEMAS KONISKA METALLBRÄNSLEFILTER.fick säsongen förstörd de varmaste dagarna denna sommar.
Nya tag efter mera chassirenoveringar i vinter tills nästa säsong :lol:
GulaFaran
 
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 13 maj 2013, 10:30
Ort: Upplands Väsby

Re: Överhettad 1600

Inläggav Björn J. » mån 24 sep 2018, 12:49

Då har du monterat bränslefiltret fel!
Det skall sitt INNAN pumpen!
Det är inte självklart att bränslefiltret tål pumpens tryck, kan börja läcka. Och en montering innan, på pumpens sugsida där skyddar filtret även bränslepumpen.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Användarvisningsbild
Björn J.
 
Inlägg: 3783
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Ort: Göteborg


Återgå till Motor och drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst