Författare Meddelande

<  Motor och drivlina  ~  Trassel efter soppatorsk

InläggPostat: fre 10 aug 2018, 09:05
Inlägg: 10Ort: KnivstaBlev medlem: tor 26 jul 2018, 16:41
Hej buggyvänner.

Är nybliven buggyägare och medlem på detta eminenta forum.
Jag har liten eller ingen erfarenhet av att mecka med folkamotorer (eller mecka över huvud taget...)
Har en buggy med en, enligt besikningskillen, 1500 motor med vad jag kan förstå originalförgasaren.

Den har gått hur bra som helst fram till för en vecka sen då jag råkade köra soppatork (tankmätaren lever sitt eget liv)
Tankade i några liter från reservdunken som jag hade med och fick efter många försök igång den.
Sen dess går den väldigt illa, tomgång finns inte utan den dör när man släpper gasen och den går över lag klent och ryckigt.

Tips mottages tacksam
// Christer



_________________
Full fart spar tid ;-)
Offline Profil
InläggPostat: lör 11 aug 2018, 06:34
Inlägg: 297Blev medlem: lör 06 aug 2016, 09:31
Låter som smuts i fuggen! ( kolla om du har filter mellan tank och förgasare) om inte sätt dit/bytt soppa torsk brukar innebära att man suger skit från tank .Med följande effekt......Dax och meka/ plocka bort och i sär förgasare och blås ren :D


Offline Profil
InläggPostat: sön 12 aug 2018, 19:36
AnvändarvisningsbildInlägg: 3774Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
Hej Christer! Välkommen hit!
Som nybliven buggägare utan VW- makarerfarenhet kan det ju vara bra med en reparationshandbok.
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Denna finns på nätet!
Kapitel 5 handlar om bränslesystemet!
Men börja med att kolla tanken, om du har en originaltank finns det en liten sil i avrinningen undertill, på insidan, i 99 fall av 100 sitter det gammal smuts, rostflagor och annat i denna sil som hindrar bensinen att komma fram till förgasaren.
Sedan skall dt helst finnas ett bränslefilter innan bränslepumpen också.
Bensin är färskvara, om du har gammal benin i tanken går motorn inget vidare och kan vara svårstartad.

Det blir läxförhör på kapitel 5 nästa vecka! :lol:



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 13 aug 2018, 14:03
Inlägg: 10Ort: KnivstaBlev medlem: tor 26 jul 2018, 16:41
Tack för hjälpen och speciellt för handboken, den blir ju guld värd :D
Blir till att skruva lite imorgon kväll tror jag....



_________________
Full fart spar tid ;-)
Offline Profil
InläggPostat: tis 14 aug 2018, 15:18
Inlägg: 10Ort: KnivstaBlev medlem: tor 26 jul 2018, 16:41
Halloj.

Såg i handboken att min förgasare har ett "Elektromagnetiskt tomgångsmunstycke"
Kan det vara det som hakat upp sig månne?
Går det på tändningen och ska ha kontinuerlig ström när man har motorn igång eller hur funkar det?
Sladdarna sitter på plats på det i alla fall men jag har inte mätt om det finns ström där.
Tänkte kolla innan jag river för mycket.... :wink:
// Christer



_________________
Full fart spar tid ;-)
Offline Profil
InläggPostat: fre 17 aug 2018, 16:45
AnvändarvisningsbildInlägg: 3774Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
ChristerH skrev:
Halloj.

Såg i handboken att min förgasare har ett "Elektromagnetiskt tomgångsmunstycke"
Kan det vara det som hakat upp sig månne?
Går det på tändningen och ska ha kontinuerlig ström när man har motorn igång eller hur funkar det?
Sladdarna sitter på plats på det i alla fall men jag har inte mätt om det finns ström där.
Tänkte kolla innan jag river för mycket.... :wink:
// Christer

Kallas även "shuntventil" den är kopplad till plus på tändspolen och är egentligen en liten solenoid (elektromagnet) med en ventil längst ut. Den skall stänga av bränsletillförseln när man stänger av tändningen.
Ja den kan haka upp sig eller gå sönder, konstigt nog efter bara 40-50 år... Det är ju ändå en kvalitatspryl från Bosch... :wink: Ofta räcker det med att motionera denna.

När du vrider på tändningen skall du höra ett "klick" likadant när du stänger av.
Du kan skruva ur den ur förgasaren och anluta plus till flatstiftskontakten och minus till höljet och se om den fungerar.
Det kan också tänkas att just flatstiftskontakterna på denna eller uppe vid tändspolen har dålig kontakt eller är glappa.
I original skall det vara en svart kabel från plus på tändspolen till denna ventil, och sedan vidare till förgasarens andra sida till den elektriska automatchoken.... ytterligare en grej att kontrollera!

Grön kabel till tändspolens minussida kommer från brytarspetsarna, koppa ingenting annat dit!



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 09:33
Inlägg: 10Ort: KnivstaBlev medlem: tor 26 jul 2018, 16:41
Halloj.

Meckade av förgasaren igår och plockade isär den.
Rengjorde, plockade ur munstycken och blåste med tryckluften lite här och där....
Skruvade ihop den, monterade tillbax på motorn och nu går den kalas igen :D

Tog ett par svängar med den igår eftermiddag och det så jäkla roligt att köra....

Tack för alla tips. Case closed för den här gången
// Christer



_________________
Full fart spar tid ;-)
Offline Profil
InläggPostat: tis 21 aug 2018, 09:13
ModeratorInlägg: 8273Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
förresten, lita aldrig på en besiktningsman. börjar din motors nummer med ett H är det en 1500, en av vw:s mysigaste motorer i min mening.
motornumpret hittar du under generatorfoten.



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 17:07
AnvändarvisningsbildInlägg: 3774Ort: GöteborgBlev medlem: fre 23 nov 2012, 11:54
ChristerH skrev:
Halloj.

Meckade av förgasaren igår och plockade isär den.
Rengjorde, plockade ur munstycken och blåste med tryckluften lite här och där....
Skruvade ihop den, monterade tillbax på motorn och nu går den kalas igen :D

Tog ett par svängar med den igår eftermiddag och det så jäkla roligt att köra....

Tack för alla tips. Case closed för den här gången
// Christer

Vad bra att du kunde fixa det!
Erfarenhetsmässigt vet jag att det är vanligast att det hamnar skräp i flottörkammaren som då brukar fastna i huvudmunstycket.
Egentligen... när man ändå skruvar isär en förgasare skall man passa på att byta alla packningar och membran. Det finns renoveringssatser som inte alls är speciellt dyra.



_________________
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.
Offline Profil
InläggPostat: tis 11 sep 2018, 16:24
Inlägg: 10Ort: KnivstaBlev medlem: tor 26 jul 2018, 16:41
Japp numret på motorn började med ett H så det verkar stämma med 1500-motor :D



_________________
Full fart spar tid ;-)
Offline Profil
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 10:42
ModeratorInlägg: 8273Ort: Skepparslöv (Kristianstad)Blev medlem: tis 18 jul 2006, 18:04
då måste jag gratulera till en av vw:s mysigaste orginalmotorer :)



_________________
Bild
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.
Offline Profil
InläggPostat: ons 26 sep 2018, 19:22
AnvändarvisningsbildInlägg: 3005Ort: HelsingborgBlev medlem: sön 04 feb 2007, 22:39
Står H för "Helyllemotor"? :lol: :lol:



_________________
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Offline Profil

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter:

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Sida 1 av 1
12 inlägg
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster
Sök efter:
Ny tråd  Svara på tråd
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori
cron