Svårstartad.

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Mon 19 Nov 2018, 21:41

Slå då K-sprit i bensinen. Det räcker för att bota det du tror är fel. K-sprit blandar sig med vatten och sprit fryser inte. Att det blir kallt är inga problem men om det finns kondens i tanken/bensinen så fryser det när det blir kallt i insugningsröret. Du kan vara inne på problemet/lösningen där!
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3816
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Svårstartad.

Post by Björn J. » Fri 23 Nov 2018, 13:53

Jag tror nog inte det är värme/kyla som är problemet.
Om du nu säkerställt att tändstiften har gnistor vid rätt tillfälle och att det kommer fram bensin i erforderlig mängd till förgasarens flottörkammare så borde motorn starta.

Men igen:
Kolla att ettans kolv är i sitt övre läge då markeringen på remskivan någorlunda stämmer överens med skarven mellan motorblockshalvorna. Lättast är att ta ut ettans tändstift och känna efter med en träpinne, blyertspenna eller liknande.
Då skall även fördelarens rotor peka på den lilla tunna markeringen i fördelarens gods, om den pekar tvärs emot, vrid runt motorn ett varv till med spärrhandtag på remskivans sexkantsmutter, då skall både remskivan och rotorn linjera sina markeringar, du har då vridit motorn till övre dödläget.
Förutsatt då att medbringaren längst ned på fördelarens axel är riktigt monterad, man kan nämligen sätta den 180 grader fel.... men om nu det funkat innan och ingen annan ändrat detta så finns inte felet här.

I ditt läge hade jag då återigen tagit förgasaren till arbetsbänken och satt upp den i ett skruvstäd, demonterat alla munstycken och blås dessa liksom blåst kanalerna, även kolla acc-pumpen med sina membran, samt det man kanske skulle gjort först, kollat shuntventilen, den där solenoiden (lyssna efter klickljudet) som skall släppa fram bränsle till tomgångsmunstycket, om den nu inte funkar så är det svårt (men inte omöjligt) att få igång motorn. Dess uppgift är ju att stänga av bränsletillförseln så man vrider av tändningen.

Ventilerna, ja lätt att kolla om dom öppnar/stänger med avtagna ventilkåpor.

Good luck!
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 596
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Fri 23 Nov 2018, 20:29

Tack för stödet. Satte batteriet på underhålls-laddning igår. Förraförra sommaren hade jag ju en mek. som hjälpte mig ett tag. Han monterade den nya fördelaren. Den blev ju då annorlunda mot förut. Dvs. nu pekar ju rotorn snett upp till höger. Men han flyttade tändkablarna. Så har fördelaren suttit i 1,5 år nu, och i somras gick den ju kanon. Men vore kanske bra att flytta runt den, så det stämmer med den lilla markeringen. Tänkte göra precis som du skrev, att ännu en gång kolla så att allt är rätt inställt. Jag får köra en vända till med allting. Tar loss förgasaren igen nu i vinter, och går igenom den ännu mer noggrant.
En tanke. Om jag har tändningen på, och tändstifts-testaren inkopplad. Skall den då lysa när jag vrider remskivan med handkraft. När jag närmar mig rätt punkt? Eller måste man köra med startmotorn.

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Sat 24 Nov 2018, 18:39

Den skall lysa även för handkaraft.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Björn J.
Posts: 3816
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Svårstartad.

Post by Björn J. » Mon 26 Nov 2018, 21:08

kg-student wrote:Den skall lysa även för handkraft
Njae, det beror på.
Det finns två typer av sådana testare, en modell kräver högspänning, det är den man kopplar i en tändkabel eller i tändspolens högspänningsutgång. Med en sådan krävs det att man har snurr på motorn med startmotorns hjälp.
Iofs får du gnista när du drar runt för hand också, men den är svår att se.

Den andra modellan är en testmejsel med en 12volts glödlampa, som kopplas mellan plus och tändspolens anslutning 2, den med den gröna ledningen från brytarspetsarna, eller motsvarande. Med denna räcker det att du vrider motorn för hand.
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 596
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Tue 27 Nov 2018, 11:32

Jag köpte en tändstifts-testare på Biltema. Skall göra en grundlig genomgång när det blir lite varmare. I och med att den gick som en dröm i somras, så måste det ju gå att få snurr på den. :D

User avatar
Björn J.
Posts: 3816
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:54
Location: Göteborg

Re: Svårstartad.

Post by Björn J. » Tue 27 Nov 2018, 13:45

Tintinikongo wrote:Jag köpte en tändstifts-testare på Biltema. Skall göra en grundlig genomgång när det blir lite varmare. I och med att den gick som en dröm i somras, så måste det ju gå att få snurr på den. :D
Är det möjligen en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000017037 som du köpt?
I så fall skall den kopplas mellan tändstiftet och tändkabeln, eller mellan tändspolen och fördelaren, sedan skall tändningen vara påslagen och motorn bör dras runt med rätt bra snurr, lättast med startmotorns hjälp.

Egentligen har vi nog svarat på varför din motor nu inte vill vara lika alert längre, frågan är bara var någonstans i denna tråd som någon av oss andra skrivit det...

Tag nu en tankepaus, ställ dig frågan, när drömmen övergick i mardröm, när slutade den då välfungerande motorn att vara just "välfungerande"?
Finns det någon annan händelse som tidsmässigt faller ihop med denna händelse?
Var det någonting du ändrade då, skruvade du på någonting? tankade du på en annan bensinstation än du brukar? Körde du snabbare på lägre växel än vad du brukar? har buggyn varit utsatt för sabotage?

Har du förresten kollat så att det inte är skräp i något bränslefilter eller i pumpen?
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Tue 27 Nov 2018, 19:24

Jag tror på skit i förgasaren. Jag hade dessutom satt ett filter precis innan soppapumpen för att förhindra ev skit att pumpas vidare. Men det kan ju var något som funnits i förgasaren som flyttat på sig och täppt till. ÄNDRA EN SAK I TAGET! Och kolla efter hur den går. Då märker du när du gjort rätt åtgärd.
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 596
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Fri 30 Nov 2018, 23:08

Ja det är en sådan testare.

Det skumma är ju att den gick som skit i 4 år. Jag bytte allt som går att byta. Inget hjälpte.
Men så gick jag upp två storlekar på huvudmunstycket. Vips så var problemen borta. Kunde köra hela sommaren. Då tänker man ju definitivt att det måste ha berott på för lite soppa.

Men så började den gå sämre och sämre på sensommaren. Dessutom är stiften kolsvarta. Det tyder ju på för mycket soppa.

Man blir liksom aldrig klok på den här bilen. Tanken är en ny, av plast. Alla slangar är bytta, minst två gånger. Förgasaren är ny. Men ändå rengjord flera gånger. Filter finns före pumpen. :cry:

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Sun 02 Dec 2018, 08:37

Jag hade i ditt läge provat att rengöra förgasaren igen (blås kanalerna) OCH byta tillbaka till de mindre mustyckena, eller kanske de mitt emellan. Se vad som händer. Jag är inte så haj på förgasarinställningar men om den nu fått för mycket bränsle kan stiften sota igen och tappa styrka i gnistan. Nya eller riktigt rengjorda stift brukar göra susen. Dock tycker jag det låter som den antingen inte får bränsle eller ingen gnista.
När du försökt starta, har du kollat stiften då? Är de fuktiga? Annars får den inte soppa. Är de fuktiga får den ingen gnista (eller antänder inte blandningen).
Slå du en flaska K-sprit i tanken. Om inte annat tar den upp fukt och rengör lite.
Hur såg bottensilen ut i tanken? Ligger det skit och rostflagor där?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 596
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Mon 25 Feb 2019, 22:36

Jag kör en vända med min motor igen. Var ett tag sedan. 🤪 Motorn startar ju, men den går skit-taskigt. Stiften blir kolsvarta direkt. Skulle vilja skruva ner soppablandningen på nästintill noll, och sakta arbeta mig uppåt. Så jag kan utesluta att den får för fet blandning. Kruxet är att den går inte på tomgång. Har ställt in förgasaren enligt instruktioner. Men nu går den bara om jag sitter och gasar. Allt tyder ( som förut ) på att den inte får soppa. Utom stiften. De säger istället att den får alldeles för mycket soppa. Jag kan inte släppa gasen , för då stannar den. Hur skall jag då kunna testa med snålare blandning? 😟😕🙁😟
Så här har den varit i 5 år. Med undantag för 5 månader i somras. Då gick den utmärkt. Det efter att jag gått upp en storlek i huvudmunstycke. Med andra ord, den fick för lite soppa. Men i höstas blev den sitt gamla jag igen. Går som skit. Och kolsvarta stift.

Sist jag provkörde den. Då var det "vätska" på utsidan av förgasaren. Inte från spjällaxlarna, utan från alla möjliga ställen. Som om förgasaren "svettades". Det skulle ju tyda på att den flödar. Men har kollat flottör och nålventil säkert 10 gånger, och förgasaren är ju dessutom ny. Allt funkar som det skall. :roll:

Magoo
Moderator
Posts: 8299
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Svårstartad.

Post by Magoo » Tue 26 Feb 2019, 07:40

vätskan kan vara kondensvatten från luften.
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Wed 27 Feb 2019, 19:31

Jag besitter inte större kunskap än det vi tragglat oss igenom, MEN gick den inte bättre med nya stift. Kanske dags att prova andra igen?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

User avatar
Tintinikongo
Posts: 596
Joined: Mon 09 Jun 2014, 15:19
Location: Strängnäs

Re: Svårstartad.

Post by Tintinikongo » Wed 27 Feb 2019, 21:09

Skall testa kompressionen. Om allt verkar okej där, då skall jag skruva ner bräsleblandningen riktigt lågt. Och sedan långsamt öka. Det borde ju gå att få igång skrället. Den gick ju fint i somras. :)

User avatar
kg-student
Posts: 3038
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Svårstartad.

Post by kg-student » Wed 27 Feb 2019, 21:17

Ja, men var det inte andra stift som gjorde att du fick den att gå tillslut?
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop
Nytt projekt i verkstaden.

Post Reply