Komp. prov

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Björn J.

Re: Komp. prov

Post by Björn J. » Mon 29 Apr 2019, 11:11

kg-student wrote:
Mon 29 Apr 2019, 06:04
Felet kanske är under förgasaren i insuget. Insuget är väl gammalt? Är där läckage på baksidan är det ju omöjligt att se.
"Mugglarna" HAR DU KOLLAT DOM?
Alltså det är de där gummipackningarna som finns på båda sidor mellan det centrala insugningsröret och det högra resp. vänstra insugningsröret.
Många gånger på Beach-Buggies är det så att man sågat av det centrala insugningsrörets förvärmning, det som är fastskruvat i avgasrören. Denna förskruvning tjänar även som fixeringspunkt för detta rör. Utan den fixeringspunkten tillåts det centrala röret att röra sig fram och bakåt i förhållande till höger och vänster insugningsrör. Rörelsen tas upp av dessa "mugglar" som ganska fort vrids sönder eftersom de inte är tänkta för den påfrestningen.
Med trasiga/skadade mufflar blir det läckage som kan ge synnerligen dåligt gång och svårt att starta motorn.

"Mugglarna" heter egentligen "insugsgummi" kostar 48 kr, säljes styckevis, och slangklämmorna säljes separat.
https://www.classicvw.se/insugsgummi-me ... ts_id/1910

Jag harv löst detta problem på en av mina motorer genom att popnita fast en vinkel av en bit rostfri plåtbit i fläktkåpan som sedan har ett 8mm hål till den främre (den innersta) av förgasarens fästskruvar.

Mugglar är väl annars någonting i Harry Potters värld, en benämning för vanliga dödliga "Svenssons" eller kanske "Smiths" på de brittiska vänstertrafiköarna.

Tänkte på en annan sak...
Bränsletrycket, det finns även olika längder på bränslepumpens drivstång, om du har en för lång sådan stång kan trycket bli för högt, om nu pumpens arm har bra svängrum.
https://www.classicvw.se/drivstang-bran ... ts_id/1794
Om grejerna inte funkar, kroma dem!!
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Mon 29 Apr 2019, 11:59

Ja jag kanske får investera i en bränsletrycksmätare. Men vill minnas att jag gjorde ett test, efter tips här. Man skall kunna stoppa trycket med fingret på slangen. Det funkade. Jag har ju inga "mugglare". Min är ju en snik-enkelports :D. Men läckaget från acc.pumpen borde ju förklara en hel del. Plus att det läcker lite från förgasarfoten. Men det förklarar ju dock inte varför stiften blir kolsvarta. Blir till att riva av förgasaren igen. :)

Björn J.

Post by Björn J. » Wed 01 May 2019, 08:45

Tintinikongo wrote:
Mon 29 Apr 2019, 11:59
Ja jag kanske får investera i en bränsletrycksmätare. Men vill minnas att jag gjorde ett test, efter tips här. Man skall kunna stoppa trycket med fingret på slangen. Det funkade. Jag har ju inga "mugglare". Min är ju en snik-enkelports :D. Men läckaget från acc.pumpen borde ju förklara en hel del. Plus att det läcker lite från förgasarfoten. Men det förklarar ju dock inte varför stiften blir kolsvarta. Blir till att riva av förgasaren igen. :)
Bränsletrycksmätarna är rätt så dyra. Kanske du kan låna eller hyra en sådan någonstans?
men med original pump och förgasare tycker jag det känns långsökt.
Jag har aldrig råkat ut för för högt bränsletryck själv, men vet att en kompis med Amazon och B18 klämde bränsleslangen innan förgasaren med en klämma eller peang för att testa då det flödade över, och det funkade. På den bilen var det en överdimensionerad elektrisk bränslepump som var boven i dramat, originalet som är väldigt lik våra pumpar funkade mycket bättre.
Vad har du för packning vid förgasarfoten?
Ett annat ställe det kan läcka ifrån är ju lagringarna eller genomföringarna vid de båda spjällaxlarna.
VW Buggy 1600 -68.

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Wed 01 May 2019, 21:05

Ja jag tror nog inte heller på för högt bränsletryck. Att två olika bränslepumpar skulle ge för högt tryck, känns som lite överkurs. Nu såg jag ju ett tydligt läckage från acc.pumpen. Det droppade rätt skapligt. Så har jag tur är det kanske membranet som är boven i dramat. Köpte förgasaren ny 2015. Men den kan ju vara tillverkad ett tag före dess. Skall ta loss förgasaren och kolla acc.pumpen. Nytt membran har jag hemma.

Vad gäller förgasarfoten så har jag testat lite olika packningar. Har även packningsklister på nersidan mot insuget. Skall jobba vidare med denna teori också. I och med att motorn gick ner i varv när jag sprayade startgas där, så är det ju definitivt inte helt tätt. Känns ändå som att en lösning borde vara nära. Den gick ju jättefint förra sommaren.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 02 May 2019, 13:11

Tintinikongo wrote:
Wed 01 May 2019, 21:05
Ja jag tror nog inte heller på för högt bränsletryck. Att två olika bränslepumpar skulle ge för högt tryck, känns som lite överkurs. Nu såg jag ju ett tydligt läckage från acc.pumpen. Det droppade rätt skapligt. Så har jag tur är det kanske membranet som är boven i dramat. Köpte förgasaren ny 2015. Men den kan ju vara tillverkad ett tag före dess. Skall ta loss förgasaren och kolla acc.pumpen. Nytt membran har jag hemma.

Vad gäller förgasarfoten så har jag testat lite olika packningar. Har även packningsklister på nersidan mot insuget. Skall jobba vidare med denna teori också. I och med att motorn gick ner i varv när jag sprayade startgas där, så är det ju definitivt inte helt tätt. Känns ändå som att en lösning borde vara nära. Den gick ju jättefint förra sommaren.
I värsta fall får du kanske planslipa båda ytorna vid förgasarfoten, om det nu läcker där, och du inte kan finna en mjukare mer förlåtande packning.
VW Buggy 1600 -68.

mettis

Post by mettis » Tue 07 May 2019, 15:57

Jag har en bränsletrycksmätare från Biltema (80-talet) av enkel modell (en kona som passar alla slangar...)
Kostade någon 100:ing då. idag är det inte intressant med förgasare, så den har utgått.
Man kan ju skaffa vilken mätare som helst (tryckluft..har jag fast monterad i race-buggy'n) typ denna;
https://folkraceshop.se/bransletrycksmatare

Tintinikongo

Post by Tintinikongo » Tue 07 May 2019, 20:49

Förhoppningsvis har jag kommit en bit. Nu plockade jag av förgasaren igen, den som jag köpte 2015. Den läcker soppa vid acc.pumpen . Konstaterade att det var rätt dålig gjutning vid acc.pumpen. Vasst och ojämnt. Slipade och bytte membran. Det gamla var helt, men lite sladdrigt. Även vid chokemembranet var det lite vassa kanter att slipa ner. Väl monterad så märkte jag ett läckage vid avtappningspluggen. Bytte till en mässingspackning. Tror jag fick det tätt nu. Märks att det är lite budgetförgasare. Lite grovt tillyxad. Men den gamla läckte vid spjällaxlarna. Nu startade motorn och gick riktigt hyggligt. Har bara grovinställt förgasaren. Men såg inget läckage.

Björn J.

Post by Björn J. » Thu 09 May 2019, 10:42

Tintinikongo wrote:
Tue 07 May 2019, 20:49
Förhoppningsvis har jag kommit en bit. Nu plockade jag av förgasaren igen, den som jag köpte 2015. Den läcker soppa vid acc.pumpen . Konstaterade att det var rätt dålig gjutning vid acc.pumpen. Vasst och ojämnt. Slipade och bytte membran. Det gamla var helt, men lite sladdrigt. Även vid chokemembranet var det lite vassa kanter att slipa ner. Väl monterad så märkte jag ett läckage vid avtappningspluggen. Bytte till en mässingspackning. Tror jag fick det tätt nu. Märks att det är lite budgetförgasare. Lite grovt tillyxad. Men den gamla läckte vid spjällaxlarna. Nu startade motorn och gick riktigt hyggligt. Har bara grovinställt förgasaren. Men såg inget läckage.
Har sett liknande "gjutskägg" på andra förgasare Made in China, tråkigt att det är så.
Jag misstänker att deras gjutformar är slitna i kombination med att man slopat kvalitetskontrollen för att spara pengar.

Läckage vid spjällaxlarna är vanligt förekommande, tänk om någon kunde tillverka utbytesbussningar i oljebrons eller liknande material, så kunde man renovera originalförgasarna även på denna punkt.

Roligt att det tycks fungera nu i alla fall!
VW Buggy 1600 -68.

G Man

Post by G Man » Fri 10 May 2019, 20:25

kg mistänker det jag gjorde åratal sen :D kan säga kommp värdena är bättre än min snurra och den går att höra kolla länken i min tråd .. har även kommp värdenena i tråden...så tror mer på noge vierd läckage än kommp = riva motorn

Post Reply