Bygga den nya motorn

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Post Reply
Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Thu 15 Mar 2012, 13:40

Finns många varianter, turbo, insprut, större cyllar osv.
Jag funderar på att bara öka slaglängden, bör ge bättre vrid men en lugn motor, eftersom jag vill köra på låga varv.
Om blocket nu måste arborras och ändå är isär så varför inte sätta en ny vev och då ta längre slag på en gång. Behålla kammen om ok. Topparna kan återanvändas. Ca så ger 74 slaglängd 1720cc, 76 slaglängd 1760cc med 85mm cylle. Borde ge bättre vrid men inte tåla mera varv än orginal.
Det man behöver är väl bara en vev och kortare stakar?
Nån som har strokat sin motor?

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bygga den nya motorn

Post by Magoo » Thu 15 Mar 2012, 14:29

tror mettis eller mats är "the go to guy"
Själv har jag en 1915, UNDERBART vrid...
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Thu 15 Mar 2012, 17:22

1900 men då har du även större cyllar?

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Thu 15 Mar 2012, 20:06

Å som vanligt är det svårt att ge ett bra råd utan att veta vad som önskas å vad
det får kosta.
Långt slag ger ju vanligtvis motorer med lugn gång'
Finns vevaxlar med upp till 88 mm slag till ungefär samma pris som 76 mm slag.
Ska man lämna ett block för arborrning så brukar man oftast få bra pris
på upptagning till 94mm cyllar.
69x94 ger 1915cc,kanske billigaste sättet att höja volymen?????

Finns många sätt att få pigga vw motorer.
Jag har själv pillat ihop en skapligt pigg 1200 motor som fick 90mm cyllar,
mest för att få toppar med större ventiler.
Ger uppskattningsvis runt 90 hk med enkelförgasare å lite mer med 2x48 DRLA.

Har under vintern även skruvat ihop en 82x94 motor av enbart nya kinadelar.
Har krånglat mest hela tiden å har under mörka stunder funderat på om jag
skulle få uppleva att den blev uppstartad o funkar riktigt.
Men med viss hjälp så är det bara bromsning/förgasarbestyckning kvar.
Sen kvarstår frågan om jag verkligen har behov av motorn????

Står på sjuklistan sen ett halvår å tillbringar 1-3 dagar/vecka på sjukan.
Har tidvis varit en j....a tuff tid.Tappat vikt fr +90 till 65 kg men har nu lyckats
vända trenden.(nu 72 kg)

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bygga den nya motorn

Post by Magoo » Thu 15 Mar 2012, 20:51

jupp, jag har större cylindrar.. upptagna toppar och block
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Thu 15 Mar 2012, 20:57

Prisskillnaden är nog inte så stor vilken av metoderna man tar. Beror nog på vad av dom gamla grejerna man kan återanvända. Har tre ospräckta block men sannolikheten för att nån av dom skulle vara utan behov av borrning är nog liten.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bygga den nya motorn

Post by kg-student » Thu 15 Mar 2012, 22:33

Tråkigt att höra Mats. Hoppas det vänder på allvar nu. Man säger att när man nått botten går det bara uppåt.....
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Fri 16 Mar 2012, 13:47

Vill minnas att det är max 76mm slag som är max innan man måste börja fila vevhuset.
Vid lite längre slaglängder så blir det vevstakar med "chevy-journaler" som gäller.
Brukat även innebära bearbetning av kammen för att få veven att gå runt.
I vissa fall även bearbetning av vevstakarna.

På "kinamotorn" fick jag börja med att riva ner shortblocket för arborrning o öka
cylinderhålen med 1/10 mm.
Kan krävas handpåläggning även på helt nya Empidelar,("Bubbeltoppsblock")men detta var bara början.
Fick betala 2 lapp för maskinjobbet.
Men nu snurrar allt lätt o fint!!!

Så ur ekonomisk aspekt torde 1915 motorerna vara oslagbara.

Å än har jag nog inte nått botten ännu men är inne i en fystränings/muskeluppbyggn.
period.Kör 3 pass/dag när möjlighet finns.Käkar receptbel proteinbomber fr apoteket.
Känns som ett heltidsjobb!!
Last edited by mats on Fri 16 Mar 2012, 20:46, edited 1 time in total.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Fri 16 Mar 2012, 20:02

Egentligen är det då blocket som får avgöra, behövs maskinarbete så kan man göra rubbet. Är lägena bra så byta vev.
Men räknar man så är det nog billigare delar att bygga 1915.

Magoo
Moderator
Posts: 8345
Joined: Tue 18 Jul 2006, 18:04
Location: Skepparslöv (Kristianstad)

Re: Bygga den nya motorn

Post by Magoo » Fri 16 Mar 2012, 22:48

eller så kan du bygga en stroker med stora cyllar :)
Image
http://www.garaget.org/magoo
1 buggy är en för lite ;) (har 3 st i garaget...varav 2 besiktigade)
Får man in mer än 2 fingrar mellan hjul och skärm är bilen för hög.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Fri 16 Mar 2012, 23:12

Egentligen så kanske det nästan är bäst att ta ett block som är lite utbankat å
få maskinbearbetat.Å spara på ett ev bra block till standardmotor.

Balansering o invägning av kolvar är en kostnad man får vara beredd att ta.

Sen om väljer Cima/Mahle eller AA spelar nog ingen roll om väljer det dyrare
alternativet med smidda kolvar.

När blocket är delat så kanske en ny kam sitter bra men en frisk std ihop med
1.25 eller 1,40 vippor har även fungerat i "off-road" sammanhang.

Dubbelportstoppar flödar bra men är spricbenägna.
Tror inte att jag sett enkelportstoppar med sprickor.

Sen så är det ju i slutändan förgasare/insug/toppar/avgassystem som i hög grad
bestämmer motorns karaktär.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Sat 17 Mar 2012, 10:02

Ett resonemang helt i min stil :)
Sen finns olika anledningar för att ändra motor, vissa vill ha mera ljud :) vissa vill vara snabbast vid rödljuset, vissa tävlar seriöst osv.
Jag tänker bara att om motorn ska åtgärdas för arr den är sliten så kan man passa på att ändra karaktären i den till hur man använder bilen. Och sen är det ju lite kul att pulla lite extra.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Wed 21 Mar 2012, 20:03

Finns lite dolda "kusar" att hitta både här å där i dom här gamla boxrarna.
Har varit o bromsat o bestyckat ett par motorer.
Kinamotorn är varvtalsbegränsad till 5400 rpm beroende på att jag inte litar på
härdningen i vevaxeln.
Med nästan standard kam o måttliga ca 8.5 i kompression körd o bestyckad
för bensin så producerar den bara drygt 100 kusar.

Intressantare är då 1628an som fick oljepumpen utbytt fr 30m mot std 21mm,
fläktturbinen utbytt till den tunnare gamla modellen,motorremskivan utbytt till
s.k. powerpulley,avgassystemet fr 1 5/8 till 1 1/2 tum.
Å så har jag då fått mina +90 Hk ur en 1628 enkelförgasarmotor.
Att motorn producerade betydligt fler hästar med 2x48 DRLA är egentligen
ointressant då det sker på ett ganska högt o i längden för motorn ganska
ohälsosamt varvtal.

Har ett par enkelförgasare med insug liggande på braåha-hyllan,har lite
små funderingar på att prova.
Kanske räcker till 70-75 Hk,men då ser det i alla fall trimmat ut????
Å räcker i en lätt BB,även om det inte blir nån rödljusräcer.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Wed 21 Mar 2012, 21:51

Rätt intresant att man kan få så mycket mer genom att bara optimera i princip.

User avatar
kg-student
Posts: 3122
Joined: Sun 04 Feb 2007, 22:39
Location: Helsingborg

Re: Bygga den nya motorn

Post by kg-student » Wed 21 Mar 2012, 21:58

Kunde inte Mats och/eller Mettis göra en How To guide hur man trimmar motorn. (Eller någon annan med kunskapen.)
Förslagsvis;
1- lättare trimmning byggd på original i mesta mån. Ev utan att riva motorn? Kanske piggare eller upp mot 75 hk, ekonomiskt och driftsäker!
2- medeltrimning budget men ändå lite avancerad. Sisådär så den gör BMW- förarna irriterade i starten, upp mot 125 hk och lite överkurs.
3- värsting med utbyte av det mesta till goodies. Så den spöar det mesta och 150+ pållar, på egen risk. Redo för strippen!

Ni kunde ju komma med vars ett förslag i varje kategori vilket borde ge alternativ till tänkande för att vinna lite power ur motorn.
För mig är mycket av trimsnacket rappakalja men jag försöker hänga med för en vacker dag skall kanske jag med??? Tror det hade underlättat för oss/mig "inte kunniga ännu" :? (obs! inte okunniga men lite noviser ) att kunna begrunda en sorts "manual" och på så vis lista ut varför vissa saker hänger ihop.
Jag menar att ni har ju uppenbarligen kunskapen.
Gällande turbo har vi Fgronluns inlägg att följa så där tror jag inte det behövs... :wink:
Om resultatet skall bli bra måste du lyssna på andra, och sedan göra som DU vill.
Buggypriset BugRun 2015 och People's choice West Coast Bug Meet 2015
Hemsida: http://dta019.wix.com/beach-buggy-teardrop

Post Reply