Bygga den nya motorn

Moderators: Magoo, kg-student, Björn J., fgronlun

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Sun 22 Apr 2012, 22:38

Undrar om det finns anledning att byta kammen, portningen ger väl mer än att byta kam med orginal port? Så ska man inte räjsa så är ju behovet mindre. Normal körning ligger man 1200-2000 varv det är där man ska kunna reglera med gasfoten. Har man väl fått i fyran så ska man helst inte behöva växla mer den dan :) Den gör ju 100 på trean redan.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Mon 23 Apr 2012, 10:43

Torslund wrote:Undrar om det finns anledning att byta kammen, portningen ger väl mer än att byta kam med orginal port? Så ska man inte räjsa så är ju behovet mindre. Normal körning ligger man 1200-2000 varv det är där man ska kunna reglera med gasfoten. Har man väl fått i fyran så ska man helst inte behöva växla mer den dan :) Den gör ju 100 på trean redan.
Vill inte klaga på standardkammen men ser lite som en helhet när jag skruvar motor.
Lite komphöjning o lite portning o lite roligare kam,alternativt höglyftande vippor,ett bra avgassystem,kanske lite större halsring/munstycken i förgasaren,
fräscha kolvar/cyllar,kanske lite förbättring av smörjsystemet o förutsätter att bottendelen är OK.

Hamnar man i träsket är det lätt att sätta fart på pengarna,men det brukar gå att hitta en del beg på vw-marknader mm mm.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Mon 23 Apr 2012, 12:03

Sant, helheten. Läser dagligen på olika ställen om hur dom har byggt motorerna och försöker bena ut vad som ger vad. Visst när blocket är särat så är det lätt att byta kamen också. Kostar en tusing och ger mer än att lägga en tusing på yttre detaljer för att höja utseendet :)
Hade en BMW 2002 en gång och körde mot hojarna på Bogesundsvägen :) men vet fan om inte buggyn skulle hänga med redan nu. Alltså mot BMWn.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Mon 23 Apr 2012, 15:00

Gissar att en Scat C35 kam eller liknande skulle passa bra.
Det brukar vara de snälla eller de elaka kammarna som byter ägare.
Mittemellankammarna brukar sällan komma ut på beg.marknaden,
hamnar väl istället i s.k. 80 eller 100 hästare.
Annonsera på olika forum???
Kanske därför mina motorprojekt tar så lång tid,letar delar i evighet.

Men i en BB med låg sittställning så får man väl lite av F1 känsla,
känns som "räserbil" redan med måttlig motoreffekt.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Mon 23 Apr 2012, 15:49

Jo man har mark kontakt, funderade på dagens runda om det inte är dags att byta hastighetsmätare :) men törs man köra mätaren ut 140? Är ju så att oljan lägger sig efter sidorna i kurvorna, får nog ha ordentligt överfyllt :) ingen kul när den tappar trycket.
Får fundera på det där med kam, än är det inte för sent att sätta dit.

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Tue 24 Apr 2012, 09:57

Visst kan man åka 140 i BBs,men karossutformningen gör att bilen går "tungt"
i högre farter.

Annars får man tilltalande vikt/effektförhållande i en lätt BB.

m02cjoho
Posts: 92
Joined: Tue 19 Oct 2010, 18:04
Location: Arboga

Re: Bygga den nya motorn

Post by m02cjoho » Tue 24 Apr 2012, 10:32

Tjena

Kom och tänka på en vådlig färd med min buggy då jag testade fart resurserna första gången med en Sune Jansson trimmad 1835cc i slutet på 80-talet
Det höll på att sluta i skogen då jag bottnade mätaren i en lång uppförsbacke och vid krönet tog vinden tag under fronten så att jag tappade
styrningen.
Av ren tur så återfick jag kontrollen efter att reflexmässigt släppt av på gasen (snacka om gung i knäna efteråt).
Efter detta sänktes bilen maximalt vilket gjorde en grym skillnad.
Men visst känns det fortfarande spännande att köra i höga farter, men helt klart håller jag med om att buggyn är som en flygande tegelsten när det börjar gå undan
/Janne

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Tue 24 Apr 2012, 14:57

Torslund wrote:Är ju så att oljan lägger sig efter sidorna i kurvorna, får nog ha ordentligt överfyllt :) ingen kul när den tappar trycket.
Finns lite olika trick att minska på att oljetrycket vill försvinna ibland.
Kan även inträffa vid acceleration rakt fram.
Det som händer är att oljan försvinner ut i v.ventilkåpa.
Beroende på att vevaxeln suger upp olja och skickar den till vänster å med lite
inspirerad körning så blir det värre.
De som åker formel Vee brukar veta hur vw-motorn bär sig åt i svängarna!!!!
Förbättras genom att:
Montera deepsump
Sätta in s.k. windagetray,kräver att vevhuset delas.
Stötstångsrör som är förlängda mot motorblocket,går även att pilla i bitar av skrotade rör.
Sen kommer de mer sofistikerade metoderna med bl.a.spår i kamdreven.

Man ska inte överfylla utan bara till övre sträcket på oljestickan,
å med deepsump till nedre sträcket.

Har idag efter fys.träningen skärpt till mej å beställt cyl/kolv-sats o betalat
vevaxel/svänghjul mm.
Blev Kina AA cyllar o kolvar. Frakt tull o momsfri leverans i månadsskiftet. =+++++

mats
Posts: 1069
Joined: Thu 08 Jan 2009, 11:31
Location: Arvika....San Bartolome GC på vintern

Re: Bygga den nya motorn

Post by mats » Tue 05 Jun 2012, 10:45

Torslund wrote:Demellon var ju billig desutom. Finns det närmare än USA?
Kolla med CSP om dom fortfarande säljer Demello-vevar.

Torslund
Posts: 351
Joined: Tue 23 Aug 2011, 12:04
Location: Växjö

Re: Bygga den nya motorn

Post by Torslund » Sun 10 Jun 2012, 08:31

Har inte kört buggyn på länge :) kan det bero på vädret? Så den står och samlar damm. Motorn har halkat ner på prioriterings listan :) men det kommer väl en vinter snart igen.
Sen buggyn införskaffades så har Land Rovern inte fått nån omsorg så jag har myckat att ta igen, lagar upp bakramen, byter golv på flaket, fixar sånt som bilprovaren vill ha men inte används i terräng :) Tonade rutor, måla om invändigt, måla kåpan osv. Sen ska växhuset byggas, veden in, ja finns att göra :)

Post Reply